Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla zlomila prodejní rekord, až detaily ukazují, proč data investory přesto vyděsila
5.10.2020 | Petr Miler
Zdánlivě to nedává smysl. Tesla má za sebou nejlepší kvartál ve své historii, její akcie ale záhy klesly na ceně skoro o 10 procent. Až pohled na detaily ukazuje, že to smysl dává.
Tesla má za sebou další úspěšný kvartál. Od července do září prodala podle jí zveřejněných dat 139 300 automobilů, což značí nejlepší čtvrtletní výsledek v historii firmy. A vnímat jej jako o to lepší v situaci, kdy naprostá většina ostatních automobilek strádá. „Všichni ruce nahoru!?” Ne tak docela, akcie firmy po zveřejnění dat během pátečního obchodování klesly o více jak 7 procent a během toho dodatečného ztratily další procento.
Zdánlivě nesmyslný vývoj ale má své opodstatnění, jen je třeba zkoumat podrobnosti. Jednak většina analytiků čekala ještě vyšší prodeje, neboť Tesla trvá na svém letošním cíli prodat ve světě 500 tisíc vozů, což po třetím kvartálu znamená nutnost dostat lidem 180 tisíc aut za ten čtvrtý, a tedy ještě o dost lepší než doposavad nejlepší výsledek. Tohle ale není jediný a největší problém.
Tím je vývoj na některých trzích. Podle analytiků oslovených agenturou Reuters je nejvíce varující vývoj v Číně a v Evropě. Za velkou zdí sice Tesla nadále prodává okolo 10 tisíc aut měsíčně, nikam už ale neroste, a to navzdory stále nižším cenám. Základní cena Modelu 3 vyrobeného v Číně a pro Čínu klesla na konci kvartálu už na 249 900 yuanů, tedy asi na 884 tisíc Kč. Není to vyloženě láce, je to ale relativně přijatelná a o dost nižší cena než u nás (od 1,3 milionu Kč). Tesla jí ovšem spíše svůj odbyt zachraňuje než by jej posouvala dále. Pokles ceny a nerostoucí prodeje pak logicky vytváří obavy z pohledu budoucí ziskovosti.
Možná ještě horší je ale pro Teslu vývoj v Evropě. Zde se elektromobilům daří díky masivní podpoře v Německu, Francii, Velké Británii, Nizozemsku či Norsku stále lépe, Tesla je na tom ale relativně stále hůře. Její loňský podíl na trhu elektrických aut za třetí kvartál klesl z 27 na 15 %, což je obrovský sešup. A to velká část potenciálních konkurentů na trhu nenabízí žádná nebo jen velmi omezené spektrum elektrických modelů, popř. jde o novinky, které se sotva pořádně začaly prodávat.
Naplňují se tak dříve mnohokrát zmiňované vize o tom, že jakmile začnou ostatní automobilky seriózně nabízet své elektrické modely, Tesla jim bude stále hůře konkurovat. Pohled do Norska nebo Nizozemska, kde s prodeji elektrických aut začali dříve než jinde, to ukazuje nejlépe. Tesly jsou tam pořád vysoko, najednou ale prohrávají s novými elektrickými modely tradičních značek - např. v Norsku je letos nejprodávanějším autem vůbec Audi e-tron, v září byl na špici VW ID.3. V Nizozemsku pak vyhrála Kia Niro.
Na jednu stranu to není překvapivé, představa (kterou stále má i Elon Musk) o tom, že Tesla bude mít jednou na globálním trhu s auty podíl 20 %, je obtížně naplnitelná - konkurence je velká, vazby zákazníků na určité značky silné a ani VW nebo Toyota nezískaly po dekádách existence srovnatelný podíl na trhu. Právě jakási materializace obtížné naplnitelnosti těchto vizí, které současná extrémní cena akcií Tesly reflektuje, investory děsí, proto přes rekordní odbyt zamířila cena akcií níže.
Tesle se v podstatě daří, extrémní očekávání vyvolaná samotnou automobilkou a jejím šéfem se ale ukazují být stále obtížněji naplnitelná. Proto od ní investoři i po nejlepším kvartálu v historii dávají ruce pryč. Foto: Tesla
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před hodinou - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 2 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 4 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 5 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva