Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Těžko ji zabít. Godzilla se po 14 letech na trhu vrátila v novém, čas vůz leští jako drahokam
17.5.2023 | Petr Miler
Automobilismus míří podivným směrem, když se člověk musí zamýšlet nad tím, co mu o dvě generace novější vůz může nabídnout víc. Všemi standardními měřítky by Godzilla měla být dávno po smrti, ve skutečnosti se ale teď a tady ukazuje v novém provedení pro rok 2024.
Co jste dělali v roce 2009? Je to 14 let, a tak někteří z našich čtenářů jistě ještě jezdili na bicyklu místo v autě, další prožívali rozpuk mládí místo krize středního věku a jiní v mezičase přestali existovat. Je to zkrátka hodně let, takový Apple tehdy pořád prodával jen vylepšený původní iPhone 3G, tedy druhou evoluci dnes legendárního smartphonu a Nokia s více jak 40procentním podílem na trhu stále vládla světu mobilních telefonů. Co Nissan? Ten začal prodávat tehdy převratný supersport GT-R. A světe div se, prodává ho pořád, úplně ten samý.
Respektované sportovní kupé sice už několikrát působilo dojmem, že to má spočítané, však v Evropě skončilo loni na jaře. Vypadalo to, že jde o začátek definitivního konce, neboť v USA Nissan nepředstavil verzi pro modelový rok 2022, což je obvykle znakem toho, že žádná další evoluce nepřijde. Ale víte co? Japonci nakonec přišli s lehce inovovaným provedením pro rok 2023 a nyní odhalili dokonce i rozsáhleji modernizovanou verzi pro rok 2024. Vítej zpátky, GT-R.
Slova „rozsáhleji modernizovanou” jsou na hranici přijatelnosti, protože Nissan toho na voze zase tak mnoho nezměnil. Hlavní modifikací jsou úpravy vzhledu a aerodynamiky. Nissan přepracoval přední a zadní nárazník, přidal jiné křídlo a pár dalších aerodynamických prvků, které prý snižují odpor vzduchu a zároveň zvyšují přítlak. Ve hře jinak zůstává základní verze s 565 koňmi a celkově jinam vyladěné Nismo s 600 kobylami. Pohon všech kol přes šestistupňový automat se dvěma spojkami zůstává zachován.
Známy jsou i ceny. Baťovských 120 990 dolarů (asi 2,65 milionu Kč) za základní GT-R, stejně pojatých 140 990 USD (cca 3,08 milionu) za prostřední T-Spec a nakonec 220 990 USD (4,8 milionu Kč) už nejsou tak atraktivní sumy, jako bývaly, ale pořád nejsou nezajímavé. Za 14 let existence vozu se totiž změnilo mnohé. A jen k lepšímu to vážně nebylo.
Autu se svého času začalo říkat Godzilla nejen pro jeho mocnou sílu, ale také pro jeho hmotnost a jakousi otylost. Bylo to prostě relativně velké, těžké sportovní kupé, které vyvažovalo své „tělesné nedostatky” výkonem a velmi sofistikovanou prací s nim. V testu v roce 2012 jsme z něj i proto nebyli bůhvíjak odvaření, purista se se slinami u úst koukal jinými směry. To všechno ale odnesl čas, hodně daleko. Dnes by si tentýž vůz mohl říkat Medvídek Pů a asi by se nikdo nedivil.
Evoluce nám v některých ohledech zkrátka zamrzla na mrtvém bodě, neboť GT-R je dnes s 4 690 mm o 10,4 cm kratší než takové BMW M4 xDrive Competition a s hmotností 1 785 kg (EU) je také o podstatných 81 kg lehčí než mnichovský vůz, který vlastně ani není jeho konkurentem. To je sporťák o půl ligy níž, pořád silné lidové kupé, GT-R je skutečný supersport, který je oproti M4 Competition o 62 „amerických” koní (tedy hp, v tomto článku se jich držíme místo evropských PS) slabší, navíc má horší a pomalejší automat s hydrodynamickým měničem místo progresivnější dvouspojky. Touto optikou pak ani cena nepůsobí nezajímavě - M4 xDrive u nás dnes začíná od 2 627 300 Kč, stojí prakticky stejné peníze.
Medvídek Pů, pardon Godzilla tedy s postupem času působí jako stále atraktivnější, nikoli méně atraktivní nabídka. Za 2,65 milionu dostanete stále dynamické monstrum, které lze velmi snadno upravovat na mnohem vyšší výkony, jež je menší a lehčí než tuctovější M4 xDrive. A je to ikona svého druhu, kdysi pokrokový vůz, který svým celkovým pojetím inspirací pro mnoho dalších vývojářů. Japonci na to šli svého času jinak než kdokoli jiný, opustili některé „mechanické principy”, vsadili ve velkém na elektroniku a efektivní práci s výkonem, což vozu nadělilo až pozoruhodnou dynamiku vzhledem k poměru výkonu a hmotnosti. Jeden z vývojářů sportovních VW mi kdysi řekl, že GT-R změnilo uvažování celého oddělení - nic od Japonců neokopírovali, vydali se ale podobným směrem. A třeba Golf R 7. generace je tak dobrý i proto, že pracuje se stejnými idejemi.
Nikdo od té doby nic dramaticky nového nevymyslel, hmotnost aut stoupá, devastovány jsou i jiné dříve preferované technické finesy jako ony dvouspojkové automaty. Diví se tedy někdo Nissanu, že tento vůz dál nabízí bez podstatných změn? My ne. Škoda, že v Evropě byl nepřímo zakázán evropskými normami, i tady by měl pořád co říci.











Nissan GT-R měl být dávno mrtvý, nakonec se ale i pro rok 2024 vrací na scénu v novém. Novinek není mnoho, i vylepšená původní specifikace ale působí optikou současné konkurence atraktivně, zvlášť vzhledem k ceně. Foto: Nissan
Zdroj: Nissan
Bleskovky
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
včera
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak Razgatlioglu: „Pokud mi bude chybět mistrovství světa superbiků, vrátím se.“ včera 20:17
- Nováček na superbiku Mattia Rato (20) byl ohromen 6.12.2025
- Věci se vyvinuly úplně jinak: Bláznivá sezóna MotoGP 2025 6.12.2025
- KTM: První test 850cc v Jerezu 5.12.2025
- Alberto Surra nemohl říct ne mistrovství světa superbiků 5.12.2025
Nejnovější články
Systém na výrobu elektřiny přímo „ze silnice” s pomocí brzdících kamionů je žhavý kandidát na cenu Leštěný prd roku
včera
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
včera
Někdo spočítal přesný počet log na nejvíc kolotočářském Mercedesu dneška a výsledek bere dech
včera
Západní politici se báli čínských elektromobilů, světový trh s auty ale zatím začínají ovládat docela jiné vozy
včera
Odpor proti nařizování elektromobilů v EU roste. Už i nizozemská sněmovna žádá jeho zrušení, zájem o tato auta po letech klesá
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.07. 21:20 - řidičBOB
- Politický koutek 12.07. 21:16 - řidičBOB
- BMW Divize 12.07. 14:30 - pavproch
- Onboard videa 12.07. 13:57 - brnenska.odchytova
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 12.06. 18:04 - jerry
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
