Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý

Optikou osobních aut jeho dynamika ohromující být nemusí, jenže jde o obra s hmotností v řádu desítek tun. Vpřed jej žene motor se 781 koňmi a 3 003 Nm a podobně monstrózní je na tomto autě skoro vše.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý

12.11.2018 | Mirek Mazal

Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Optikou osobních aut jeho dynamika ohromující být nemusí, jenže jde o obra s hmotností v řádu desítek tun. Vpřed jej žene motor se 781 koňmi a 3 003 Nm a podobně monstrózní je na tomto autě skoro vše.

Automobily určené pro hasičské sbory vznikají také u nás, minimálně v případě vozů zaměřených na specifické využití se ale obvykle jedná o kusově vyráběné stroje na zvláštní přání. Trochu jinak k výrobě těchto speciálů přistupuje světový lídr na poli nejen hasičské techniky, floridská společnost Emergency One (E-One). Ta modifikuje nákladní vozy na speciální verze určené záchranným složkám jako na běžícím páse a i něco tak výjimečného, jako je vůz určený pro nejrychlejší zásahy hasičů na letištních plochách, vyrábí sériově.

Jejím posledním počinem na tomto poli je špičkový stroj pro letištních hasiče s tradičním názvem Titan, v tomto případě s přídomkem 2018. Rozměrná stříkačka s nevšedním designem je k dispozici ve verzích 4x4 a 6x6, pohon v obou případech obstarává obří šestnáctilitrový vidlicový osmiválec s výkonem 781 koní (574 kW) a točivým momentem 3 003 Nm. Změnu převodových rychlostí řídí šestistupňový automat Twin Disc, který zkracuje dobu zrychlení obra z 0 na 100 km/h na 24 sekund.

To je bláznivě nízké číslo, když uvážíme, že jde o auto s hmotností i přes 40 tun a čemukoli srovnatelnému trvá akcelerace na 80 km/h kolem 40 sekund. Inu, 781 koní, 3 003 Nm a zvláštní převodovka udělají své, pochopitelně s jedinou motivací - být co nejrychleji u požáru. A aby před ním vůz také rychle zastavil, má i patřičně výkonné brzdy, kotouče o průměru 17 palců na všech kolech.

Titan připravený do akce pojme ve dvou nádržích 12 tisíc litrů vody a 1 533 litrů pěny. Pro usnadnění konstrukce jsou zásobníky vyrobeny z polypropylenu. Na střeše automobilu je umístěn hlavní hasicí stožár o výšce 20 metrů, kterému pomáhá menší zařízení pod kabinou. Centrální čerpadlo Hale 3000 dokáže každou minutu vytlačit 11 360 litrů vody. Pro efektivnější práci na místě zásahu firma E-One nainstalovala elektrické hadicové navijáky.

Nová hliníková kabina splňuje strukturální normy SAE 2420/2422 a ECE-R29 a nabízí dobrou viditelnost přes sklo o ploše větší než 7,5 metru čtverečného. Interiér se sedačkou pro čtveřici hasičů nabízí centrálně umístěné ovládací prvky vozidla s displeji pro lepší orientaci. Přepracovaná karoserie umožňuje dosáhnout na zásahové vybavení rovnou ze země. Nízko posazený je i motor situovaný dozadu nad zadní kola, nenadálé poruchy by tedy měly být snadno k odhalení.

Podívejte se sami, co všechno Titan nabízí. Na plnění svého primárního poslání je připraven perfektně, vše je u něj podřízeno bleskovému zásahu kdekoli v prostoru letiště. Cenu výrobce ve svých materiálech nezmiňuje, nedávno představené hasičské speciály Tatry ale vyšly na 22 milionů korun. Tady o menší částku jistě nepůjde.


Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 1 - E one Titan hasicsky vuz letiste 01Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 2 - E one Titan hasicsky vuz letiste 02Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 3 - E one Titan hasicsky vuz letiste 03Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 4 - E one Titan hasicsky vuz letiste 04Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 5 - E one Titan hasicsky vuz letiste 05Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 6 - E one Titan hasicsky vuz letiste 06Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 7 - E one Titan hasicsky vuz letiste 07Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 8 - E one Titan hasicsky vuz letiste 08Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 9 - E one Titan hasicsky vuz letiste 09Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 10 - E one Titan hasicsky vuz letiste 10Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 11 - E one Titan hasicsky vuz letiste 11Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 12 - E one Titan hasicsky vuz letiste 12Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 13 - E one Titan hasicsky vuz letiste 13Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 14 - E one Titan hasicsky vuz letiste 14Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 15 - E one Titan hasicsky vuz letiste 15Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 16 - E one Titan hasicsky vuz letiste 16Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 17 - E one Titan hasicsky vuz letiste 17Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 18 - E one Titan hasicsky vuz letiste 18Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 19 - E one Titan hasicsky vuz letiste 19Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 20 - E one Titan hasicsky vuz letiste 20
Americký hasičský vůz E-One Titan je určen k bleskovému zásahu proti ohni na mezinárodních letištích. Vybaven je na to až neuvěřitelně dobře

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.