Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané v Evropě prodávají velké dieselové SUV, i v plné polní stojí míň než Kodiaq TDI
23.7.2021 | Petr Miler
Je až absurdní, kam se posouvají ceny některých evropských aut, taková Škoda Kodiaq by mohla vyprávět. Levněji než její základ s dieselem a 4x4 lze přes zdražení koupit absolutně vrcholné a ještě větší dieselové SUV z Číny, alespoň v Rusku.
Invaze nové generace čínských aut na západní trhy je fakt, na kterém už nikdo nic nezmění. V případě těch nám blízkých zdomácněla zatím jen v Rusku, existují už ale i vyspělá odbytiště, kde raketově rostou a dokáží porážet zavedenou konkurenci. A třebaže ne každý pokus o expanzi je úspěšný, jde spíše o výjimku, pravidlem je opak.
Země EU jsou další na řadě a byť nelze očekávat, že by se tu prosadila hned, je zřejmě jen otázkou času, než se to stane. Ostatně vzpomeňme, v jaké situaci byly korejské automobilky Hyundai a Kia ještě před čtvrtstoletím a kde jsou dnes. Chce chvíli přemlouvání, aby lidé opustili to, na co jsou po léta zvyklí a vzhledem k životním cyklům aut to není otázka let. Během pár dekád ale může být vše jinak.
Jednou se tu Číňané zkrátka prosadí a otázkou je jen to, jaká značka prorazí jako první. Jestli to bude Haval, součást automobilky Great Wall, je otázkou, je ale jednou z těch, které se velmi snaží. Je velmi úspěšná doma, i na zahraniční trhy hrne jednu novinku za druhou a nebojí se ani takových tříd, kterým se ostatní vyhýbají. Příkladem budiž Haval H9, který je k mání v Rusku.
Skutečně nejde o typické čínské SUV, tedy levnou kompaktní předokolka s líbivým designem, cenou jízdního kola a výbavou jako z tomboly. Tohle je velké SUV, které s délkou 4 856 mm skoro o 16 cm překonává Škodu Kodiaq, s šířkou 1 926 mm je o 4,5 cm širší a s šířkou 1 900 mm dokonce o 23 cm vyšší. Je to opravdu kus auta s rozvorem 2 800 mm a 747 litry prostoru v zavazadelníku (v pětimístné konfiguraci), nejblíže má jaké čínské Toyotě Land Cruiser.
Pozoruhodná je rovněž technika. Jde vždy o vůz s pohonem 4x4, s nímž dále pracuje osmistupňový automat. Výkon mu předává dvojice motorů o výkonu buď 218 koní v případě dvoulitrového turba (před modernizací jich měl 245, ale přešel na normu Euro 6) nebo na Čínu velmi neobvyklý dieselový dvoulitr se 190 koňmi. Jistě to nebude uragán, ale dieselové SUV z Číny? To se vážně nevidí. S autem vážícím 2 450 kg (sic) opravdu nehýbe, akcelerace na stovku zabere 14 sekund a maximální rychlost činí 170 km/h. Ale toto je už spíše autobus než auto.
Zajímavější než exteriér, který je v případě H9 opravdu nenápaditý, je docela noblesně pojatý interiér s bohatou výbavou. Možnosti jsou skoro nekonečné, H9 nabídne i kůži Nappa, hliníkové pedály, vyhřívané cokoli, laserové osvícení prostoru kolem vozu, audio Infinity, veškeré možné jízdní asistenty včetně adaptivního tempomatu a kde čeho dalšího. I v základu ale dostanete věci jako třízónovou klimu, bezklíčový vstup a start, parkovací asistent vpředu i vzadu, multimediální systém s 9" dotykovou obrazovkou a tak podobně.
S faceliftem mu pak přibylo nejen výbavy uvnitř, kdy kupř. onen multimediální systém pracující i s Apple CarPlay je standardem pro všechny verze, ale i té funkční. Dva vyšší výbavové stupně Elite a Premium dostaly off-roadový režim, což nezní převratně, na rozdíl od jiných aut s podobnými systémy usnadňujícími jízdu v terénu ale disponuje funkcí Tank Turn Assist, která dělá přesně to, co jméno naznačuje. Podobně jako tank dokáže roztočit své pásy opačnými směry a otočit se prakticky namístě, dovede H9 nějak (zřejmě jen přibrzďováním kol, nevíme, poslat výkon opačným směrem by bylo dost složité) v takovém případě zmenšit poloměr otáčení o 2 metry. Konkrétní číslo neznáme a úplně na místě to jistě nebude, je ale docela dobře možné, že se tohle monstrum otočí na menším poloměru než třeba Škoda Fabia.
Kolik za takový stroj Číňané chtějí? I když právě zdražil, což nás k němu přivedlo, je to pořád relativně velmi málo. Základní provedení s motorem 2,0T a výbavou Comfort startuje v Rusku na 2 750 000 rublech, tedy asi 814 tisících Kč. I vrcholný diesel s nejvyšší výbavou pak pořídíte za 3 150 000 rublů, což je asi 932 tisíc korun. Za to u nás nekoupíte ani základní dieselový Kodiaq s pohonem 4x4 (988 900 Kč - to je bláznivá cena, jen za poslední kvartál zdražil o 50 tisíc). I v těchto sférách čínská auta umí být zajímavá.















Haval H9 není na pohled moc atraktivní vůz, jeho velikost, technika a výbava by ale byla po chuti kde komu, přitom pořád stojí bezpečně pod milion korun i ve špičkové specifikaci. Foto: Haval
Zdroj: Haval
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 9 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 11 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včeraDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1