V průlomu čínských aut na západní trhy nastal další zlom, mimo Čínu jsou stále více doma

Jestli dnes někdo ze současného geopolitického vývoje jednoznačně profituje, pak je to Čína, alespoň v případě automobilového průmyslu určitě. Zatímco jiní sčítají ztráty - ať už z Ruska nebo ne - Číňané přikládají polínka pod kotel své expanze.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

V průlomu čínských aut na západní trhy nastal další zlom, mimo Čínu jsou stále více doma

1.4.2022 | Petr Miler

V průlomu čínských aut na západní trhy nastal další zlom, mimo Čínu jsou stále více doma

/

Foto: Chery

Jestli dnes někdo ze současného geopolitického vývoje jednoznačně profituje, pak je to Čína, alespoň v případě automobilového průmyslu určitě. Zatímco jiní sčítají ztráty - ať už z Ruska nebo ne - Číňané přikládají polínka pod kotel své expanze.

Válka ve svém konečném důsledku neprospěje nikomu, to si dovolíme označit za axiom. Přesto se válčí a válčit bude, i to je bohužel nejspíše axiom. Důkazem obojího budiž probíhající konflikt na Ukrajině, který je pro svět tragédií i z ekonomického hlediska. Zejména sankce zavedené v reakci na něj značně poškodí jak Rusko, tak země z „druhé strany barikády”, ne každý na něj ale doplatí stejnou měrou.

Tím třetím, který se směje, se zdá být Čína. Jsme přesvědčeni, že z globálního pohledu poškodí válka i ji, některý tamním firmám ale v tuto chvíli prospívá. Patří mezi ně i ty z automobilového sektoru, který je v Rusku devastován jak průmyslově, tak obchodně. V prvním případě mohou Číňané pomoci dodávkami dílů, v druhém pak dodávkami celých aut. A zejména v tomto ohledu si zatím mohou mnout ruce.

Tento týden čínské značky působící v Rusku pokořily hranici 800 tisíc prodaných aut v zemi, to už vážně není troška. Na koni tam tedy byly i dříve a ještě více jsou tam na koni dnes, kdy se jim konkurence vytrácí z dohledu. Někteří sice spekulují o tom, zda Čína či některé čínské subjekty nepotrápí Rusko kvůli jeho současným aktivitám též, nezdá se ale, že by měly jakoukoli oporu v realitě. Naopak to vypadá, že čínské automobilky chtějí co nejrychleji využít situace a z ruského trhu coby pomyslného mostu vedoucího na další západní odbytiště si urvat co nejvíc.

Svědčí o tom krok automobilky Chery a její luxusní značky Exeed, které v Rusku mohutně rostou (obě v únoru prodaly 3 917 aut, meziročně +86,7 %) a momentálně už stabilně patří do nejlepší desítky automobilek působících v zemi. Právě ta se rozhodla přestat Rusko obsluhovat jen zvenčí a v zemi otevřela dva velké lokální sklady náhradních dílů a dalších nezbytností.

První stojí v Moskvě, pracuje s 10 500 položkami, které drží v 550 tisících kusů. Druhý v Krasnojarsku pak pracuje s 3 200 specifickými položkami, které tam najdeme ve 140 tisících kusech. Chery říká, že takto obslouží přes 90 % potřeb po náhradních dílech v Rusku a okolních zemích, což je zásadní posun proti stavu, kdy téměř vše muselo být dopravováno ad hoc z čínských logistických center.

Je to jasný výraz důvěry Číňanů ve své další působení v zemi a také další zásadní krok na cestě k expanzi kamkoli. Představa, že čínské automobilky jednou nebudou působit ve velkém i v zemích EU, je podle nás naprosto lichá. Ostatně některé tu v malém působí už dnes a jedna z firem aktuálně míří i k nám.


V průlomu čínských aut na západní trhy nastal další zlom, mimo Čínu jsou stále více doma - 1 - Exeed LX 2022 Evropa dalsi 02V průlomu čínských aut na západní trhy nastal další zlom, mimo Čínu jsou stále více doma - 2 - Exeed LX 2022 Evropa dalsi 03V průlomu čínských aut na západní trhy nastal další zlom, mimo Čínu jsou stále více doma - 3 - Exeed LX Evropa 2022 prvni 09
Chery je v Rusku velmi úspěšné a nyní míří do Evropy i s luxusně pojatým modelem Exeed LX. Foto: Chery

V průlomu čínských aut na západní trhy nastal další zlom, mimo Čínu jsou stále více doma - 4 - Chery sklad Krasnojarsk 2022 prvni 01V průlomu čínských aut na západní trhy nastal další zlom, mimo Čínu jsou stále více doma - 5 - Chery sklad Krasnojarsk 2022 prvni 02
Že to s expanzí mimo Čínu myslí vážně, ukazuje i fakt, že teď má v Rusku už dva velké sklady náhradních dílů i dalších potřebných opravárenských položek pro svá auta. Drží jich tam už 690 tisíc - co více chtít jako důkaz, že mimo Čínu jsou stále více jako doma? Foto: Chery

Zdroj: Chery

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše