Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Víc jak polovina dealerů Fordu odmítá prodávat elektromobily, automobilka už přiznává, že prostě ví, co dělají
22.12.2023 | Petr Miler
Na tomto vývoji je jednak patrné, jak moc jsou dnes někteří dealeři přesvědčeni o tom, že elektromobily prostě neprodají. A jejich nenabízením jim tedy neuniká žádná velká obchodní příležitost. Pozoruhodná je pak jistě i změna přístupu automobilky k témuž.
Je jasné, že k elektromobilům se velká část zákazníků otáčí zády s mnohem větší intenzitou, než automobilky čekaly. Pro nás to není žádné velké překvapení, dnes a denně už několik let vidíme, jak lidé na tyto vozy reagují, co samotná auta umí a neumí a jak moc jsou reálně schopna efektivně uspokojovat jejich potřeby. V prvé řadě by nás tedy zajímalo, jak vůbec většinu výrobců napadlo, že s tímto produktem mohou někdy rozbít bank - je zřetelně dražší a hůře použitelný než ten, který má nahradit. Proč by něco takového mělo na lidi fungovat?
Stačilo se zkrátka zajímat o přání zákazníků, takhle jednoduché to bylo. Automobilky to ale nedělaly, jely si svou a ignorovaly i zkazky od dealerů, kteří jim roky tvrdili to samé. Nyní se musí potýkat s bolestivými a úplně zbytečnými následky, přičemž mainstreamové značky to pociťují víc než ty dražší. V jedné z nejhorších situací je Ford, kterému se oba klíčové elektromobily akorát kupí na skladech a zlepšení situace je v nedohlednu. A takový stav věcí pochopitelně dál odrazuje dealery od toho, aby se do prodeje elektromobilů hnali.
U nás obvykle nemají na výběr, automobilky je tlačí ke zdi, v USA je už vzhledem k povaze tamních zákonů v této oblasti situace pro výrobce složitější. Dealerům tedy obvykle dávají na výběr, zda se do „elektrických programů” zapojí mohutnými investicemi, nebo ušetří peníze a jejich nabízení si nechají ujít. Naposledy včera jsme psali o tom, že druhou možnost zvolí skoro polovina dealerů Buicku, kteří dokonce raději úplně zavřou, než aby na elektrickou hru přistoupili. Je to docela dramatický vývoj, ale na druhou stranu - Buick je dnes relativně okrajovou značkou, jeho úplně samostatných dealerství je hrstka a pro ostatní prodejce to znamená škrtnutí jedné značky z portfolia. Už zmíněný Ford je značka docela jiného kalibru.
Také v jejím případě se ale dozvídáme, že víc polovina prodejců modrého nechce mít s elektromobily dál nic společného. Zdroje informují o tom - a sama automobilka to už potvrdila -, že přes polovinu z téměř 3 000 prodejců Fordu v USA (přesně má jít o 1 550 prodejců) se odhlásila programu prodejů elektrických vozidel, jako jsou F-150 Lightning a Mustang Mach-e. S ohledem na popsané nemíní investovat někdy až 1 milion dolarů (22,36 milionu Kč) do prodeje něčeho, co tolik zákazníků jednoduše nechce. Na rozdíl od prodejců Buicku ale zůstávají s Fordem, jen budou prodávat pouze jeho zbylé spalovací a hybridní modely.
Pozoruhodný je tento vývoj nejen aktuálním stavem, ale i tím, že dříve jasná většina prodejců elektromobily nabízet chtěla. Nyní se z programu aktivně stahují, neboť vidí nezájem samotných lidí i nové plány automobilky, které počítají se zásadně omezenou výrobou do dalšího roku. A pikantní na celé věci je i pozměněný přístup Fordu.
Ten dříve prodejce podporoval v tom, aby se do programu zvaného Model E zapojili a získali označení Model E Certified, nyní jejich postoj akceptuje. „Míra přijetí elektromobilů na různých místech liší a věříme, že naši prodejci znají svůj trh nejlépe,” řekl k věci mluvčí Fordu Marty Gunsberg. To je vskutku fascinující obrat. Snad jen... Oni ho znali nejlépe i dříve, jen se jich nikdo neptal. Možná by bylo lepší příště nejprve trh zkoumat a pak na něm něco nabízet, nikoli bezhlavě vnucovat lidem auta, o která nemají zájem. Ale to je jen takový amatérský tip, profesionálové z Fordu jistě nejlíp vědí, co dělají...



Auta jako Mustang Mach-E se Fordu i jeho dealerům především kupí na skladech. Proč by tedy prodejci měli mít zájem investovat desítky milionů korun do jejich nabízení? Většina z nich to už dělat nechce. A Ford jim to dál ani nerozmlouvá. Foto: Ford
Zdroje: Detroit Free Press, Business Insider, Ford, Reuters
Bleskovky
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
včera
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
30.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový šéf Stellantisu si přestal brát servítky. EU přesně vysvětlil, co má už teď za následek její zakazování spalovacích aut
před 2 hodinami
Toyota prodává auto, které vypadá, jako by přijelo rovnou z 80. let. Je to ale moderní vůz. A teď dostal další modernizaci
před 3 hodinami
Prodeje elektrických Fordů se zhroutily tak moc, že je všechny dohromady skoro překonává starý dobrý Mustang
před 5 hodinami
Ojetá italská kráska láká už po pár letech nízkými cenami. Je to pořád normální auto s plejádou motorů, také je to ale pořád Ital
včera
Tohle unikátní Lambo je jediný skutečný předchůdce Urusu. Postavit si ho nechal sultán a jezdil s ním šéf BMW a VW, potom se zatoulalo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
