Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Víc jak polovina dealerů Fordu odmítá prodávat elektromobily, automobilka už přiznává, že prostě ví, co dělají
22.12.2023 | Petr Miler
Na tomto vývoji je jednak patrné, jak moc jsou dnes někteří dealeři přesvědčeni o tom, že elektromobily prostě neprodají. A jejich nenabízením jim tedy neuniká žádná velká obchodní příležitost. Pozoruhodná je pak jistě i změna přístupu automobilky k témuž.
Je jasné, že k elektromobilům se velká část zákazníků otáčí zády s mnohem větší intenzitou, než automobilky čekaly. Pro nás to není žádné velké překvapení, dnes a denně už několik let vidíme, jak lidé na tyto vozy reagují, co samotná auta umí a neumí a jak moc jsou reálně schopna efektivně uspokojovat jejich potřeby. V prvé řadě by nás tedy zajímalo, jak vůbec většinu výrobců napadlo, že s tímto produktem mohou někdy rozbít bank - je zřetelně dražší a hůře použitelný než ten, který má nahradit. Proč by něco takového mělo na lidi fungovat?
Stačilo se zkrátka zajímat o přání zákazníků, takhle jednoduché to bylo. Automobilky to ale nedělaly, jely si svou a ignorovaly i zkazky od dealerů, kteří jim roky tvrdili to samé. Nyní se musí potýkat s bolestivými a úplně zbytečnými následky, přičemž mainstreamové značky to pociťují víc než ty dražší. V jedné z nejhorších situací je Ford, kterému se oba klíčové elektromobily akorát kupí na skladech a zlepšení situace je v nedohlednu. A takový stav věcí pochopitelně dál odrazuje dealery od toho, aby se do prodeje elektromobilů hnali.
U nás obvykle nemají na výběr, automobilky je tlačí ke zdi, v USA je už vzhledem k povaze tamních zákonů v této oblasti situace pro výrobce složitější. Dealerům tedy obvykle dávají na výběr, zda se do „elektrických programů” zapojí mohutnými investicemi, nebo ušetří peníze a jejich nabízení si nechají ujít. Naposledy včera jsme psali o tom, že druhou možnost zvolí skoro polovina dealerů Buicku, kteří dokonce raději úplně zavřou, než aby na elektrickou hru přistoupili. Je to docela dramatický vývoj, ale na druhou stranu - Buick je dnes relativně okrajovou značkou, jeho úplně samostatných dealerství je hrstka a pro ostatní prodejce to znamená škrtnutí jedné značky z portfolia. Už zmíněný Ford je značka docela jiného kalibru.
Také v jejím případě se ale dozvídáme, že víc polovina prodejců modrého nechce mít s elektromobily dál nic společného. Zdroje informují o tom - a sama automobilka to už potvrdila -, že přes polovinu z téměř 3 000 prodejců Fordu v USA (přesně má jít o 1 550 prodejců) se odhlásila programu prodejů elektrických vozidel, jako jsou F-150 Lightning a Mustang Mach-e. S ohledem na popsané nemíní investovat někdy až 1 milion dolarů (22,36 milionu Kč) do prodeje něčeho, co tolik zákazníků jednoduše nechce. Na rozdíl od prodejců Buicku ale zůstávají s Fordem, jen budou prodávat pouze jeho zbylé spalovací a hybridní modely.
Pozoruhodný je tento vývoj nejen aktuálním stavem, ale i tím, že dříve jasná většina prodejců elektromobily nabízet chtěla. Nyní se z programu aktivně stahují, neboť vidí nezájem samotných lidí i nové plány automobilky, které počítají se zásadně omezenou výrobou do dalšího roku. A pikantní na celé věci je i pozměněný přístup Fordu.
Ten dříve prodejce podporoval v tom, aby se do programu zvaného Model E zapojili a získali označení Model E Certified, nyní jejich postoj akceptuje. „Míra přijetí elektromobilů na různých místech liší a věříme, že naši prodejci znají svůj trh nejlépe,” řekl k věci mluvčí Fordu Marty Gunsberg. To je vskutku fascinující obrat. Snad jen... Oni ho znali nejlépe i dříve, jen se jich nikdo neptal. Možná by bylo lepší příště nejprve trh zkoumat a pak na něm něco nabízet, nikoli bezhlavě vnucovat lidem auta, o která nemají zájem. Ale to je jen takový amatérský tip, profesionálové z Fordu jistě nejlíp vědí, co dělají...



Auta jako Mustang Mach-E se Fordu i jeho dealerům především kupí na skladech. Proč by tedy prodejci měli mít zájem investovat desítky milionů korun do jejich nabízení? Většina z nich to už dělat nechce. A Ford jim to dál ani nerozmlouvá. Foto: Ford
Zdroje: Detroit Free Press, Business Insider, Ford, Reuters
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
před 4 hodinamiIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
včeraDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Tesla odhalila nový Model YL a nezůstala jen u toho. Vyslechla přání zákazníků a i starším autům vrací páčky pod volantem
před 58 minutamiBugatti zjevně neodhadlo zájem o svá auta, do roku 2029 může zabalit krám
před 2 hodinamiZkrachovalý největší evropský výrobce motorek dělal i auta, jejich výrobu teď převzala nenápadná miliardářská rodina
před 3 hodinamiNejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
před 4 hodinamiNový polský prezident nechtěl obrněné auto po svém předchůdci, a tak si poručil nové. Tohle je ono
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva