Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Více jak třetina oficiálních dealerů značky raději zavře, než aby prodávali elektrická auta
8.11.2021 | Petr Miler
Automobilka nejprve hovořila o mnohem menším čísle, nakonec ale musela s pravdou ven. Představa, že ve víře v elektrickou budoucnost aut táhnou všichni za jeden provaz, tak dostala další povážlivou trhlinu.
Mezi láskou a nenávistí bývá tenká hranice a vztahy výrobců aut s jejich autorizovanými dealery to dobře připomínají. Obě strany se na jednu stranu potřebují, neboť automobilka by toho bez dobrého dealera mnoho neprodal a dealer bez dobře fungující automobilky za zády také ne. A tak se svým způsobem musí milovat. Současně si ale nedělejme iluze, že jde o nějaký idylický vztah.
Automobilky se v tomto případě cítí být na koni, neboť jsou to ony, které své prodejce autorizují a logicky chtějí mít kontrolu nad tím, jak fungují. Kdyby šlo o podobu dealerství, chování prodejců či servisních poradců nebo školení techniků, je to všechno v pořádku, potíž ale je, že výrobci ze své pozice rádi překračují hranici jakési obchodní korektnosti.
Není neobvyklé, když dealerům diktují například to, jakou cestou si mohou koupit třeba oleje (pochopitelně přes automobilku a pochopitelně dráž), i když by úplně ty samé mohli mít jinou cestou levněji. A nebo jim prodávají za miliony nábytek do showroomů, který by schopný truhlář udělal nanejvýš za statisíce. Protože automobilky ví, že mohou, peníze se hodí a dealery to nepoloží.
Obvykle tedy před obchodními zastoupeními automobilových značek stojí jediná otázka: Dělej to, jak chceme my, nebo to nedělej vůbec. O to překvapivější byla loňská zpráva o nabídce Cadillacu, který svým dealerům dal na výběr, zda chtějí nebo nechtějí prodávat jeho elektrická auta.
Nedělejme ale z Cadillacu nějakého dobrodince, důvody pro tuto nebývalou volnost byly v zásadě dva. Jednak už fakt, že automobilka chce výhledově kompletně „přepnout” ze spalovacích aut na elektrická, znamená příliš velkou změnu na to, aby ji bez obav ze soudních sporů mohla dealerům prostě předhodit. Začněte prodávat jen elektromobily u dealera vzdáleného pár desítek kilometrů od velkého českého města a máte zaděláno na nulový odbyt, do určitého prostředí jsou tyto vozy i výhledově zcela nevhodné.
A jednak by dealeři kvůli zabezpečení nezbytných úprav svých showroomů a servisů museli investovat asi 200 tisíc dolarů (cca 4,36 milionu Kč) za nové vybavení. To je spousta peněz, což by v kombinaci s výše zmíněným mohlo vést k další vlně odporu. A pokud se počítá s tím, že přechod na elektromobilitu povede k nižším celkovým prodejům aut, proč nemít dealerů méně?
Cadillac tak nabídl prodejům alternativu, že dostanou 300 až více než 500 tisíc dolarů (cca 6,5 až 10,9 milionu Kč) v závislosti na velikosti svých zastoupení za to, že své showroomy prostě zavřou. To obvykle nikdo nechce dělat, svůj byznys lidé obvykle nechtějí potopit, v tomto případě má ale dilema pozoruhodný výsledek.
Viceprezident Cadillacu Rory Harvey dnes v rozhovoru pro Auto News přiznal, že 315 dealerů značky řeklo, že elektromobily raději prodávat nebude a balí kufry. Z 875 současných zastoupení Cadillacu v USA jich tak skončí neskutečných 36 %, což je opravdu velký projev nedůvěry směrem k elektrické budoucnosti a naznačuje cosi o její stále slábnoucí podpoře. Když automobilka hovořila o postoji dealerů v průběhu vyjednávání, hovořila o 150 dealerstvích se zaječími úmysly, a tedy asi 17 procent. Výsledný počet je nakonec více jak dvakrát vyšší.
Je to pozoruhodné, ale nakonec se nedivíme. Známe situaci v Evropě, kde kupříkladu Volkswagen nutí i české dealery mohutně investovat do zajištění prodejů elektrických modelů řady ID, o které tu je - a předpokládáme ještě dlouho bude - minimální zájem zcela nekorespondující s výší požadované investice. VW tu letos do října prodal pouhých 208 kusů všech modelů ID (z 15 043 aut celkem) a největší dealer VW v jednom z českých krajů nám nedávno přiznal, že za celou dobu nabízení modelu ID.3 prodal normálnímu soukromému zákazníkovi 1 auto. Jedno. A bylo to přesně o jedno víc, než čekal. Kdyby takoví dostali na výběr podobně jako dealeři Cadillacu, možná by nejednali jinak.












Cadillac sází na elektromobily, už produkční verze modelu Lyriq začne svůj boj o zákazníky jako vůz modelového roku 2023. Více jak třetina dealerů značky ho ale nechce ani vidět, doslova - s prodejem aut značky raději skončí. Foto: Cadillac
Zdroje: Auto News, Reuters
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nejčtenější články
Srovnejte si nový Nissan Micra s Renaultem, ze kterého vychází. Japonci to s ním zmastili hned dvakrát
27.5.2025Levná nová auta stále existují, na tohoto sympaticky střiženého soupeře Škody Fabia stačí jen 177 tisíc Kč
27.5.2025Mezi 30 nejprodávanějších aut v Evropě se letos nedostal ani jeden elektromobil, ani jeden. A i dál se dějí zajímavé věci
27.5.2025VW unikla podoba ostré verze auta, které i s velikostí překonávající Octavii stojí 465 tisíc Kč. Takhle zkusí odvrátit svůj úpadek
27.5.2025Škoda Octavia stála před 10 léty skutečně skoro půlku, RS jako dnešní základ. Podívejte se na dobové ceníky
27.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva