Williams pracuje na revolučním důlním obrovi, dostane největší akumulátor světa

Technologický gigant se běžně angažuje v trochu jiných sférách automobilového světa, teď ale míří mezi giganty jiného druhu. Vyvíjí největší baterii pro auta do důlní sklápěčky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Williams pracuje na revolučním důlním obrovi, dostane největší akumulátor světa

17.2.2020 | Mirek Mazal

Williams pracuje na revolučním důlním obrovi, dostane největší akumulátor světa

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Technologický gigant se běžně angažuje v trochu jiných sférách automobilového světa, teď ale míří mezi giganty jiného druhu. Vyvíjí největší baterii pro auta do důlní sklápěčky.

Když se řekne Williams, představíte si patrně slavný tým Formule 1, který od roku 1980 získal 7 titulů mistra světa mezi jezdci a 9 mezi konstruktéry. Když se pak řekne Williams Advanced Engineering (WAE), nejde o shodu jmen, ale divizi té samé firmy, která se snaží poznatky nasbírané v závodech F1 promítnout i do jiných sfér automobilového světa.

Nejnověji WAE spojil síly s těžebním podnikem Anglo American a společně se snaží vyvinout světově největší důlní sklápečku poháněnou elektřinou. Williams tento záměr označuje za jeden z nejneobvyklejších i nejnáročnějších projektů v oblasti automobilových technologií a asi nepřehání - výsledkem má být hned několik světových prvenství.

WAE plánuje sestavit vůbec první vysokonapěťový bateriový systém pro tak kolosální vozidlo, které slouží v těžebních areálech Anglo American. Britský inženýrský tým musí zhotovit vysoce výkonné modulární lithium-iontové akumulátory s kapacitou skladování energie větší než 1 000 kWh, tedy více než jedna megawatthodina - nic podobného v žádném dnešním autě nenajdeme.

Obří náklaďák ale nebude poháněn jen elektřinou z akumulátoru, dostane primárně vodíkové palivové články, neboť ani megawatthodinové baterky by na provoz tak velkého stroje nestačily, budou sloužit jen jako podpora. Anglo American totiž nepočítá s nasazením menších náklaďáků jakkoli přiměřených možnostem elektrického pohonu, chce jej dostat do útrob stávajících dumperů s naftovým pohonem. Podle Williamsu novinka dodá „robustnost, kterou lze vidět v průmyslových dieselových motorech určených do drsného prostředí“.

Testování by mělo začít koncem letošního roku v areálu otevřeného platinového dolu Mogalakwena na severozápadě Jižní Afriky. Nový pohonný systém bude využívat regenerativní brzdění, které umožní bateriím dobít energii, když nákladní vozidlo pojede z kopce. WAE spoléhá mimo jiné na letité zkušenosti z výhradního dodávání akumulátorů do celosvětového seriálu Formule E.

Generální ředitel Williamsu řekl, že jsou všichni potěšeni možností zapojit se do tohoto inovativního projektu, který ukazuje škálovatelnost technologie baterií od automobilového a motoristického sportu až po náročné průmyslové aplikace. Elektrifikace je součástí touhy Anglo American snížit do roku 2030 své globální emise skleníkových plynů o 30 %.


Williams pracuje na revolučním důlním obrovi, dostane největší akumulátor světa - 1 - Williams Advanced Engineering elektricky dumper 01Williams pracuje na revolučním důlním obrovi, dostane největší akumulátor světa - 2 - Williams Advanced Engineering elektricky dumper 02Williams pracuje na revolučním důlním obrovi, dostane největší akumulátor světa - 3 - Williams Advanced Engineering elektricky dumper 03Williams pracuje na revolučním důlním obrovi, dostane největší akumulátor světa - 4 - Williams Advanced Engineering elektricky dumper 04Williams pracuje na revolučním důlním obrovi, dostane největší akumulátor světa - 5 - Williams Advanced Engineering elektricky dumper 05Williams pracuje na revolučním důlním obrovi, dostane největší akumulátor světa - 6 - Williams Advanced Engineering elektricky dumper 06
Dumper vážící 290 tun má jezdit na elektřinu z palivových článků a Li-ion akumulátorů a z kopce rekuperovat kinetickou energii. Tím by se měl stát efektivnějším než při použití dieselového motoru

Zdroj: Williams Advanced Engineering

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.