Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Opel Zafira Tourer: první zkušenosti hrají do karet naftě
2.12.2011 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Poprvé jsme vyzkoušeli novou Zafiru. Zaujme hlavně atraktivním vzhledem, vnitřní variabilitou a originálním nosičem pro čtveřici jízdních kol.
O v pořadí již třetí generaci MPV od Opelu jsme vám přinášeli informace v průběhu celého letošního roku. Již zjara jsme vám detailně představili atraktivní koncept tohoto vozu při odhalení jeho sériové podoby s potěšením zjistili, že hotová Zafira od studie příliš neliší. Později jste si u nás vůz mohli prohlédnout i v akci na prvním videu a budoucna nám tedy nezbylo než si německou novinkou vyzkoušet. To se nám povedlo nedávno v Německu, a tak se jí poprvé podíváme trochu na zoubek. Jak jste již mohli seznat, obecné informace o ní jsme vám přinesli již dříve, proto se zaměříme hlavně na dojmy nejen za volantem.
První kilometry zafirou, která je nově označená Tourer, jsme absolvovali v okolí Mnichova. Kromě základní atmosférické osmnáctistovky a přeplňované šestnáctistovky na zemní plyn (přijde na trh až v příštím roce) jsme měli možnost vyzkoušet obě verze se zážehovým turbomotorem 1,4 l a nejvýkonnější provedení se vznětovým čtyřválcem 2,0 CDTI. Mrkneme se na ně, ale nejdříve pár slov k historii a designu.



Zafira se coby průkopník kompaktních MPV představila v roce 1999 a po šesti letech byla vystřídána generací druhou. O dalších šest let později před námi stojí od základu jiné provedení, a tak můžeme mluvit o poměrně svižné generační obměně. Design tohoto vozu je opravdu i naživo dosti originální a v mnohém přebírá prvky od konceptu, který byl veřejnosti představen na letošním ženevském autosalonu. Stejné je to i s nápaditostí a variabilitou vnitřního prostoru tohoto rodinného vozu. Asi nejvíce se mi zamlouvala jednoduše proveditelná změna konfigurace zadních sedadel, kdy je ze standardního třímístného uspořádání dokážete během chvilky přestavět na dvě plnohodnotná místa oddělená loketní opěrkou. Pohodlí si zde udělají i vyslovení dlouháni. Vpředu samozřejmě posádka těží z ještě většího komfortu dvou plnohodnotných sedadel, v celém interiéru najdete na třicet praktických odkládacích prostor a úložných schránek. Vzhled přístrojové desky vychází z nové generace astry. Potěší i spousta kvalitně působících materiálů příjemných pro oči i na dotek.
Testovaná provedení měla bohatou příplatkovou výbavu, k níž patřilo panoramatické čelní sklo, které se dá pomocí dvou nezávislých roletek před řidičem a spolujezdcem zakrývat a odkrývat podle nálady. Podobný systém nabízí třeba Citroën C4 Picasso, a nám se moc nezamlouval, zejména při přejezdu série příčných nerovností na dálnici, kde obě roletky dosti drnčely. Pokud bychom si tedy měli vybrat, namísto protaženého předního okna bychom zvolili raději panoramatické střešní okno, stíněné elektricky zatahovací roletou. Líbila se nám také přední příplatková sedadla s nastavitelnými sedáky v rozmezí sedmi centimetrů. A k velmi zajímavým prvkům nové Zafiry Tourer patří také celá řada systémů, které zvyšují komfort ovládání a bezpečí posádky. Můžeme jmenovat kameru Opel Eye, která dovede rozeznávat dopravní značky a zobrazovat je na displeji před řidičem, kontrola mrtvého úhlu, originální integrovaný nosič až čtyř jízdních kol FlexFIX a s příplatkovým radarem dodávaný adaptivní tempovat.
Asi největší devízou russelsheimské novinky je již zmiňovaná variabilita vnitřního uspořádání. Oproti stávající zafiře je totiž o notný kus dál, hlavně díky sedadlům, která ve druhé řadě už netvoří třímístnou lavici. Naopak jsou zcela samostatná, lze je sklápět tak, že vytvoří zcela rovnou podlahu, a zároveň se dají nezávisle podélně posouvat v rozsahu 21 centimetrů. Na přání je možné je vybavit systémem Lounge Sestiny, díky němuž se dá opěradlo prostředního sedadla sklopit a kraje otočit. Cestující na zbylých dvou sedadlech získají díky možnosti příčného posuvu královský prostor a opravdu velkorysou středovou opěrku s úložnými prostory. Pokud si z podlahy zavazadelníku vyklopíte další dvě sedadla třetí řady (je k nim opět o něco lepší přístup), mnoho místa na kufry vám nezbude, pokud ale nebudete plně obsazeni, objem vám bude určitě stačit.
Ohledně jízdy, pokud budete využívat prostorový potenciál nebo obsazenost až sedmi možnými pasažéry určitě v případě Opelu Zafiry Tourer sáhněte po některém z turbodieselů s výkony od 110 do 163 koní. Zážehová přeplňovaná čtrnáctistovka má s poměrně těžkým MPV dost práce a nefunguje přitom ani příliš efektivně. My jsme toho nejvíce najezdili se špičkovou naftovou verzí, která podle mého soudu bude patřit k nejprodávanějším variantám i na českém trhu. Čtyřválcový turbodiesel je velmi dobře sladěn s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou, takže řidič dokáže využít jeho výkonový potenciál, který se skrývá hlavně v rozmezí cca 1 800 a 4 200 ot./min (točivý moment vrcholí 350 Nm v 1 750 otáčkách, výkon pak 163 koňmi v 4 000 ot.).
Při klidné, rodinné jízdě v rámci rychlostních limitů lze s tímto provedením Zafiry Tourer jezdit se spotřebou do šesti litrů. Pokud však zvolíte rychlý přesun po německé dálnici s rychlostním průměrem hodně nad 100 km/h, zejména zásluhou dlouhé „šestky“ budete překvapeni údajem na palubním počítači. Dálniční stíhací jízda stylem „full gas“ (na plný plyn) znamenala pro testovaný automobil úbytek nějakých 9,5 litrů nafty na každých sto kilometrů. Jinak na silnici se chová široce rozkročená Zafira Tourer opravdu sebevědomě, takže na jízdní vlastnosti si ani přes rodinný charakter auta zřejmě stěžovat nebudete.
Opel Zafira Tourer příjemně překvapil možnostmi jaké při délce necelých 4,7 metru nabídne početnějším rodinám. V tomto ohledu se totiž vyrovná i mnohem větším MPV na trhu, jako je Ford S-Max nebo Renault Espace. Pokud by vaší rodině úplně stačil předchůdce novinky, pak vězte, že minulou generaci zafiry bude Opel nabízet dál se základní cenou 447 900 korun.
Technické údaje Opelu Zafira Tourer 2,0 CDTI
Motor
Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 956 ccm
Největší výkon: 121 kW (165 k) při 4 000 ot./min
Největší točivý moment: 350 N.m při 1 750 - 2 500 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 208 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,8 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,2 l
Mimo město: 4,6 l
Kombinovaná: 5,2 l
Objem palivové nádrže: 58 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 658 mm
Šířka: 1 928 mm
Výška: 1 685 mm
Rozvor náprav: 2 760 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 733 kg
Užitečná hmotnost: 692 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 152 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 792 l
Základní cena vč. DPH: 519 900 Kč
Nové fotografie Opelu Zafira Tourer
Starší snímky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejčtenější články
Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
1.4.2025Tohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
1.4.2025Giugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
1.4.2025Pokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
1.4.2025Takhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
1.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva