Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Volvo XC60: bezpečnost především (první dojmy)
17.11.2008 | Jiří Kaloč | Přidat příspěvek
Novinka švédské automobilky se řadí do skupiny kompaktních prémiových SUV, v níž začíná být od letošního podzimu pěkně těsno. S Volvem XC60 jsme najeli první kilometry a víme, zda má ve své třídě šanci uspět.
Nejen u Volva delší dobu pošilhávali, jak dobře si vede BMW X3 ve své třídě. Shodou okolností se pak konkurence probudila úplně ve stejnou dobu, a tak podzimní nabídku na českém trhu obohatí vedle XC60 také Mercedes GLK a Audi Q5. Švédský zástupce sází tradičně na osobitý design a bezpečnost, tentokrát se nezapomíná ani na jízdní vlastnosti a výkony. Naopak potlačeny zůstaly terénní schopnosti a překvapivě zatím také ekologie, nebereme-li v úvahu recyklovatelné materiály, z nichž je automobil vyroben, neboť v sériové produkci nenajdete žádný produkt, který by šel tímto způsobem označit.

Z počátku tři motorizace
Modelová řada XC60 startuje kariéru se šestiválcovým přeplňovaným motorem T6 o výkonu 210 kW a dvěma vznětovými pětiválci 2,4 litru: silnější D5 má výkon 135 kW, slabší 2.4D 120 kW. Všechny modely jsou standardně vybaveny pohonem všech kol. „Ekoverze“ přijdou ve druhé vlně, první vlaštovkou je pařížská premiéra modelu XC60 s pohonem předních kol a vylepšeným turbodieselem 2.4D (128 kW, 420 N.m), který se ve spojení s ručně řazenou převodovkou chlubí spotřebou 6,4 litru na 100 km a exhalacemi CO2 „pouze“ 170 g/km.
Volvo XC60 zapadá rozvorem 2774 mm a délkou 4628 mm přesně mezi své výše jmenované konkurenty. Z hlediska designu ctí tradičně robustní přední část s výraznou mřížkou chladiče a obřím logem, na druhou stranu zaujmou ladné křivky boků, klínovitý profil a extrémně zkosené čelní sklo. Pýchou designérů jsou elegantní sdružená zadní světla kopírující linii boků od středu až ke střeše. Prostorové poměry odpovídají kompaktnímu sedanu střední třídy. Vpředu samozřejmě najdete pohodlná sedadla ze současné generace S80/V70, vzadu se však cestující musí uskromnit. V prostoru pro nohy mnoho místa nezbývá, zvláště pokud má řidič přes 180 cm. Solidní základní objem zavazadlového prostoru 0,495 m3 pak dokazuje, že menší prostor na zadních sedadlech byl záměrem tvůrců. Novinkou pracoviště řidiče je změna umístění displeje audiosystému a klimatizace, který se posunul do vyvýšené kapličky nad středovým panelem. A naopak výsuvný displej příplatkové navigace se dostal do stejné roviny s kontrolními přístroji.
Bezpečnostní schránka
XC60 samozřejmě přináší veškeré bezpečnostní standardy, které známe od jeho starších sourozenců. K tomu si za příplatek můžete pořídit další doplňky jako adaptivní tempomat či BLIS. Úplnou novinkou je systém city safety. Každé XC60 je sériově vybaveno laserem umístěným v předním skle, který skenuje prostor před vozidlem do vzdálenosti deseti metrů. Pokud systém zaznamená nebezpečné přibližování se k vozu vpředu a řidič neaktivuje brzdu, city safety zasáhne a pokusí se zabrzděním vozidla zabránit srážce. Do rychlosti 25 km/h je velká šance, že ke kontaktu nedojde. Tvůrci o novém XC60 hovoří jako o nejbezpečnějším volvu v historii, a není důvod jim nevěřit.
Z hlediska celkové koncepce představuje XC60 další rozšíření platformy, na které jsou postaveny řady V70 a S80. Rozvor byl samozřejmě zkrácen a nastavení podvozku se všemi nezávisle zavěšenými koly představuje kompromis mezi sportovním projevem a solidním jízdním komfortem. Testovaný model obutý do osmnáctipalcových pneumatik (ve standardu 17´´, za příplatek až 19´´) se při dynamické jízdě v zatáčkovitém terénu horských silniček okolo španělské Valencie choval velmi poslušně, potěšilo hlavně přesné řízení i účinné brzdy, které „šedesátka“ převzala z modelu XC90. Náklon karoserie v zatáčkách zůstal v přijatelných mantinelech, přitom podvozek dokáže slušně filtrovat i nejrůznější příčné či podélné nerovnosti.
Výtečné jízdní vlastnosti
Musím uznat, že jízdní vlastnosti nového volva mě příjemně překvapily, ale pozadu nezůstávají ani pohonné jednotky. Přeplňovaný zážehový příčně uložený řadový šestiválec dodávaný výhradně s šestistupňovým automatem sice nepatří z hlediska spotřeby mezi spořivé, na druhou stranu však poskytuje téměř sportovní projev a nadprůměrnou dynamiku. Měl jsem možnost vyzkoušet také verzi D5 s pětiválcovým turbodieselem, který pro změnu nabízí optimální kompromis mezi nízkými provozními náklady a možností dosahovat solidních jízdních průměrů. V tomto případě bych se však přiklonil k ručně řazené šestistupňové převodovce představující alternativu k šestistupňovému automatu.
Mimo silnice nelze schopnosti XC60 hodnotit v žádných superlativech. Spolehnout se můžete na funkční pohon všech kol, ovšem nižší světlá výška a dlouhé převisy karoserie vpředu i vzadu neumožní zdolávat větší nerovnosti. Jedinou trakční pomůckou je systém kontrolovaného sjíždění ze svahu (HDC). Volvo XC60 přichází na český trh se třemi pohonnými jednotkami a ve čtyřech stupních výbavy. Za základní model 2.4D zaplatíte 919 000 Kč, nejdražší provedení T6 AWD Summum přijde na 1 294 000 Kč.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
včera
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
včera
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám včera 08:00
- Návrat po 78 dnech 23.12.2025
- Největší talent superbiků 23.12.2025
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
- Ostrá reakce Tardozziho 22.12.2025
Nejčtenější články
Ani Porsche si s elektrickým Cayenne nechce moc špinit ruce, radši se chlubí předchůdcem s dnes nemyslitelnou technikou
25.11.2025
Korejci zkouší ohromit Evropany neobvyklou novinkou, půjde po krku těm nejlepším Audi, BMW a Mercedesům
25.11.2025
Revoluční světla Oraclu mohou radikálně změnit povahu aut, jako první je dostaly Toyoty
26.11.2025
Lamborghini udělalo další krok zpět, svůj nový čtyřlitrový osmiválec bude prodávat i po roce 2035
26.11.2025
Chystaná Škoda Octavia Combi od Dacie byla nachytána při testech, na současném trhu to může být převratné auto
26.11.2025
Živá témata na fóru
- Vačka palivového čerpadla 12.25. 04:39 - NadiaEira
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
- BMW Divize 12.24. 11:42 - pavproch
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch