Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW Efficient Dynamics bude využívat i ztrátového tepla
10.3.2009 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Jednou z možných cest, jak snížit spotřebu paliva a tím i produkci veřejného nepřítele číslo 1, tedy CO2, je zvýšit účinnost využití energie získané z paliva. Auta se dnes v tomto ohledu chovají velmi marnotratně a BMW s tím chce něco dělat.
Pokud se podíváte na kterýkoliv současný automobil, vidíte jen stroj na ohřívání vzduchu. Ne, teď nemluvím o změnách klimatu, ale o účinnosti jejich motorů. Vždyť většina energie, až 60 %, která se získá spálením benzínu, nafty, etanolu (doplňte dle libosti) skončí jako odpadní teplo. To odchází buď přímo výfukem, nebo je „vyhozeno” chladičem, nebo se už jednou získaná kinetická energie mění na teplo při brždění.
Otázkou tedy je, jak tyto ztráty zmírnit nebo dokonce získat vyhazovanou energii zpět. Prvními krůčky jsou systémy rekuperace energie při brždění, který už používá více automobilek. Další možností je využít teplo výfukových plynů.
Program Efficient dynamics firmy BMW už má pár let života v sériových vozech za sebou a jeho součástí je výše zmíněný systém rekuperace brzdové energie, který produkuje elektřinu uloženou v baterii o zvýšené kapacitě. Ta je pak využívána k pohonu obslužných systémů - vodního čerpadla, posilovače řízení, klimatizace ad.
Pro další generaci má přibýt termoelektrický generátor, jehož úkolem by bylo vyrábět elektřinu následně využívanou nejen k výše zmíněným účelům, ale také k předehřevu motoru a katalyzátoru před startem. Kromě snížení spotřeby paliva, které má dosáhnout až 5 %, by došlo ke ke snížení emisí. Studený motor jich totiž produkuje značně více.
Další součástí druhé generace Efficient dynamics by se měla stát proměnná aerodynamika přídě vozu, která by měla reagovat na různé potřeby přísunu chladicího vzduchu k motoru a brzdám a také zdokonalený informační systém, jehož úkolem by mělo být pomoci řidiči vyhnout se zácpám. Podle odhadu BMW je v nich jen v Německu ročně spáleno 12 miliard litrů paliva.
BMW není ve snahách o vylepšení účinnosti osamoceno. Také Volkswagen pracuje na použití termoelektrického generátoru a Honda zase zkouší využít odpadního tepla k výrobě páry pohánějící turbínu, která následně vyrábí elektrickou energii.

Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
před hodinouVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
před 2 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 4 hodinamiVyvíjíme spalovací superauto „lepší než Ferrari”, říká čínská automobilka. A ví, o čem mluví, její šéf s jedním Ferrari sám jezdi
před 5 hodinamiBlackout ve Španělsku a Portugalsku popsaný z první ruky ukazuje, do jak zoufalé situace nás uvrhlo nedomyšlené zelené šílení
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 11:30 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 19:01 - jerry
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB