Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Firma dokončila nejefektivnější motor světa, pojí vysoký výkon s minimální hmotností
8.10.2020 | Mirek Mazal
Není to žádné sci-fi, ale fungující řešení, které je připraveno pro výrobu hned ve dvou verzích. Možnosti současných motorů dalece překonává.
Doba obecně přeje malým motorům s vysokým výkonem, to se ale pořád bavíme o spalovacích jednotkách. Stále větší prostor dostávají elektromotory, které současná měřítka dramaticky mění. Britové se tomu snaží přispět novým elektrickým agregátem, který titulují jako nejefektivnější na světě a připravený posunout dále možnosti jakéhokoli typu auta.
Pokud si říkáte, kam lze vůbec posunout efektivitu elektrických motorů, když se už nyní může dostat za hranici 90 %, je třeba přijmout správný úhel pohledu. Firma nehovoří o účinnosti přeměny elektrické energie na kinetickou, ale o tzv. měrném výkonu. Její novinka s nepříliš nápaditým jménem Ampere tak má být tím vůbec nejsilnějším elektrickým agregátem vzhledem ke své hmotnosti.
Stojí za ním firma Equipmake, která spolupracuje se specialisty na trojrozměrný tisk ze společnosti Hieta. Neslyšíme o něm poprvé, Equipmake ale hlásí dokončení vývoje a připravenost motoru pro výrobu, díky čemuž si můžeme říci několik zajímavých nových detailů a představit parametry dvou již hotových variant.
Ampere mění pohled na to, jak má elektromotor pohánějící auto vypadat. Zatímco dnes výrobci sází spíše na relativně (slovo relativně je důležité) nízkootáčkové jednotky disponující vysokým točivým momentem od nejnižších otáček. Důvodem je, že při konstrukci současných elektromotorů dochází ve vysokých otáčkách k jejich přehřívání a tedy poklesu efektivity. Novinka dokáže díky specifické konstrukci sázející na 3D tisk spojit jindy oddělené části do jednoho celku, učinit je výrazně lehčí a tím dovolit motoru dosahovat vysokých otáček bez ztráty efektivity.
Motor tak používá integrované permanentní magnety, které jsou součástí rotoru podobně jako loukotě na kole, což snižuje rotující hmotnost. O další odlehčení a zjednodušení se postaral trojrozměrný tisk zejména obalu motoru, který dovoluje maximální přiblížení chladiva magnetům. To dále zvyšuje tepelnou odolnost a dovoluje vnitřním součástkám rotovat rychleji a po delší dobu bez hrozby přehřátí. Ve výsledku tak motor váží klidně i 14 kilogramů a přesto podává relativně vysoký výkon ve vysokých otáčkách.
Hotové jsou v tuto chvíli dvě varianty Ampere APM 120 dává výkon až 125 kW (170 koní) při 12 000 ot./min a váží právě zmíněných 14 kg. Měrný výkon tedy odpovídá 9 kW/kg. Výkonnější AMP 200 dává až 299 koní (220 kW) při 10 000 ot/min a váží 40 kg, v tomto případě se bavíme o 5,5 kW/kg. Je to skutečně nejen dramatický lepší poměr nejen srovnáním se spalovacími agregáty, které při podobném výkonu váží mezi 150 až 200 kg, ale i s elektromotory. Např. Motor Tesly Model S, který patří mezi absolutní špičku, produkuje 8,4 kW/kg. Equipmake navíc říká, že toto je jen začátek a při zvýšení jmenovitých otáček, které mohou přesáhnout až hranici 30 000 minutu, se dokáže dostat k poměru až 20 kW/kg.
Podstatné také je, že navzdory působivým parametrům má být Ampere konstrukčně jednoduchý a tedy i výrobně levný. Konkrétní sumu firma Equipmake neuvádí, říká ale, že v prvním sériovém autě by se její motor měl objevit už v řádu měsíců, tak si na to počkejme.







Britská firma Equipmake chce posunout efektivitu elektromobility ještě o pořádný kus dál. Její elektromotor Ampere váží 14 nebo 40 kilogramů a přesto dává výkon až 299 koní (220 kW). Foto: Equipmake
Zdroj: Equipmake
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 2 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 2 hodinamiGaráž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
před 3 hodinamiVěříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včeraFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1