Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství
13.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Když přijde řeč na brzdy, neexistuje zvučnější jméno než Brembo. Své produkty posílá třeba i Ferrari, jak fungují jeho brzdy pro F1?
V nedávné době jsme se věnovali nejvýkonnějším brzdám, které budou mít za úkol zabrzdit osmitunový kolos z rychlosti přes 1 600 kilometrů v hodině. Jenomže ty jen tak neuvidíte a rozhodně asi ani nikdy nevyzkoušíte. Není ale příliš pravděpodobné ani to, že byste usedli do monopostu Formule 1, nicméně tyto stroje na televizních obrazovkách alespoň můžete vídat každý druhý týden. O to více by vás mělo zajímat, jaké součástky se dokážou postarat o deceleraci monopostů v královně motorsportu.
Není snad povolanějšího v oboru než společnosti Brembo. Tato firma ostatně už několik let dodává ty nejlepší brzdy pro nejvýkonnější silniniční automobily v čele s Ferrari, ale hlavní pozornost si získává svými počiny pro motoristický sport. Je dodavatelem brzdových systémů pro IndyCar a právě pro Formuli 1.
Přiložené video objasňuje kompletní brzdovou soustavu italského výrobce doslova od pedálu po destičky. Na první pohled by se celá skládačka mohla podobat tomu, co vozí váš rodinný vůz, ale v tomto případě je každý komponent samozřejmě ze značně odolnějšího materiálu, přizpůsoben extrémním podmínkám vysokovýkonných monopostů tak, aby byl schopen vydržet celý závod a fungoval před každou další zatáčkou stejně jako v té předcházející. Tyto konkrétní prý zvládnou samy o sobě až 6G.
Mezi nejvýraznějšími díly hledejme například hliníkové brzdové šestipístky z jediného kusu, karbonové kotouče (bez děrování, u CCB pochopitelně) a destičky, speciální zásobníky brzdové kapaliny a jejich náplň nízké stlačitelnosti s vysokým stupněm varu či válce rozdílného průměru. Zajímavostí číslo jedna je ovšem samotná technologie, která funguje standardně po drátě (brake-by-wire) na základě tlaků v brzdové soustavě přes jednotku ERS-K. V případě jejího výpadku je tu samozřejmě záloha, která už elektroniky k činnosti nevyužívá.
Jednotka ERS-K (Energy Recovery System - Kinetic) je zde kvůli regeneraci kinetické energie a umožňuje využívat například daleko menších zadních brzd než bylo nutné předtím. Její využití souvisí s novou legislativou, která se pro rok 2014 postarala o zavedení šestiválcových přeplňovaných motorů se systémy obnovení energie. Dočkali jsme se tak hybridních technologií, které však nemohou divákům nabídnout tolik jako Formule 1 z druhé poloviny osmdesátých let.
Brzdy Formule 1 jsou možná těmi nejnamáhánějšími, neboť musí vydržet fungovat na sto procent po celý závod. Rozborka Bremba se hodí nejen fanouškům
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 9 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 5 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 6 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 8 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 9 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 22:11 - Eda
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB