Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Elektromobily trápí další přehlížený problém, „upíří vysávání” dramaticky devastuje jejich efektivitu
6.6.2023 | Petr Miler
Když se podíváte na samotný elektromotor a jeho schopnost měnit elektřinu v pohyb, řeknete si, že je to velmi efektivní stroj. Jakmile ale začnete zkoumat celý obrázek, jeví se elektromobily docela jinak. Toto je další z přehlížených problémů.
Krátkozrakost, to je ten hlavní přístup, který je třeba, abyste začali vnímat elektromobily jako něco úžasného. Pokud máte na jedné straně elektrickou energii a na druhé straně touhu něco rozpohybovat, stěží najdete efektivnější cestu, než je elektrický motor. Má velmi vysokou účinnost snadno přes 90 %, což je hlavním argumentem zastánců elektrických aut - spalovací motor stěží dosáhne byť poloviny.
Takže finito basta? Krátkozrakým pohledem ano, komplexním ani trochu. Abyste dvě zmíněné věci mohli spojit, potřebujete nějak elektřinu vyrobit, potřebujete ji přenést, přetransformovat a do něčeho uložit. A už tohle činí celý proces efektivním o hodně méně - když začnete spalováním uhlí, jste u stejného Carnotova cyklu jako u spalovacího motoru na samém počátku. Ale i kdyby ne, čekají vás ztráty při přenosu, transformaci, především pak dobíjení a nakonec je tu celá neefektivita výroby a životnosti navíc drahých a těžkých baterek. Vše? No way Jose, řekli by Američané. Problémů, které nejsou patrné na první pohled, se objevuje jen víc a víc.
Ten poslední je skutečně pozoruhodný, ale vlastně logický. A dal se tedy očekávat. Znovu se v jeho případě nabízí srovnání se spalovacími auty otázkou: Kolik energie spotřebovává spalovací vůz, pakliže stojí na místě? Odpověď je prostá, prakticky žádnou. I velmi moderní vozy, které jsou permanentně připojené k internetu, mají palubní kamery sledující okolí vozu, pokročilé alarmy a kdesi cosi, si vystačí s energií z víceméně běžného akumulátoru, který dobijí za jízdy rekuperací kinetické energie alternátorem, třeba BMW to tak dělá už přes dekádu. Takže skutečně nic, rozhodně ne naftu nebo benzin.
S elektromobily je to složitější, neboť jsou jednak ještě více elektronické, také ale potřebují energii na temperování sebe sama, zejména pak baterek. Ty se tedy chladí, pokud je horko, a zahřívají, pokud je zima. Nic z toho není zadarmo, stejně jako řada jiných funkcí, které auto může obstarávat pomocí hlavního akumulátoru. A byť to vždy nemusí být významné, nikdy to není nic. A někdy je to i hodně.
To platí v případě aut Rivianu, u kterých byl už loni zjištěn tak vysoký odběr elektřiny během stání, že se pro něj vžilo označení „vampire drain” - upíří vysávání nebo upíří vybíjení, chcete-li. Prostě autu něco vysává šťávu (pravděpodobně něco z výše zmíněného) a majitelé ani neví, co to je. Odběry elektřiny v momentě, kdy auto neujede ani metr, jsou tak vysoké, že vůz ztratí desítky procent celkové kapacity během jednoho týdne. Fandové spočítali, že při 50 000 Rivianech v provozu je takto zmařeno 93 500 kWh energie během každého dne, aniž by kterýkoli z těchto vozů něco najel. To je 93,5 MWh! Ekvivalent asi 24 000 litrů nafty v nádržích dieselových aut den co den. U tak okrajového výrobce neuvěřitelné kvantum.
I takovéto ztráty je třeba elektromobilům přičíst k horšímu a vidět, že spalovací vozy na tom nejsou v celkové bilanci se svou efektivitou vůbec tak zle, aby byly hodné smetení z povrchu zemského. Ale ne, co nás nemá, elektroauta jsou přece skvělá. K čertu s fyzikou a „hatery” placenými ropnou lobby, dnes si vystačíte s „elektrickým barbarstvím”...






Riviany jsou úžasně efektivní stroje, které každý den spotřebují ekvivalent asi 24 000 litrů nafty jen tím, že stojí na místě. No není to skvělé? Foto: Rivian
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Do Formule 1 se po mnoha letech vrátila žena, proslula hlavně jako kaskadérka z bondovek
28.9.2023 (93)Záběry z pohledu řidiče ukazují, jak mu přes střechu přejelo auto jedoucí v protisměru. Bylo to jinak, než se zprvu zdálo
27.9.2023Řidič za bílého dne ujel policii v centru New Yorku a sám si to natočil, něco takového jsme v životě neviděli
27.9.2023
Nejčtenější články
Právě se díváte na možná nejdražší auto světa, do miliardové aukce jde Ferrari, o jehož existenci málokdo ví
31.8.2023Test ukázal, že s elektromobilem stačí jet jen o 16 km/h rychleji, aby jeho dojezd klesl o neskutečných 137 km
1.9.2023Alfa Romeo dala u poslední novinky zákazníkům na výběr mezi spalovacím a elektrickým motorem, asi to neměla dělat
1.9.2023Tesla faceliftovala Model 3 a dokázala skoro nemožné, interiér teď působí ještě laciněji
1.9.2023Souboj nejlepšího BMW M3 s vrcholným Porsche 911 je překvapivě těsný, bavorák si pochutnal i na Ringu
1.9.2023
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.29. 22:42 - abgx1
- "Bizarní" dopravní značky 09.29. 20:59 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 09.29. 13:20 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.29. 11:23 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 09.29. 09:26 - Stepan
- Land Cruiser vs Outback 09.28. 20:27 - Stepan
- Cyklistické vlákno 09.28. 20:12 - honziss
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.28. 15:06 - Spectral