Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
GM si patentoval nové dvojité přeplňování, může zlepšit efektivitu i projev motoru
27.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Motor na obrázcích má menší a větší turbo, která jsou od sebe zcela oddělena. Inženýři si od toho slibují větší výkon a menší ztráty.
Americký koncern General Motors podal žádost o patent na svůj nový způsobu dvoustupňového přeplňování motoru. Není tu kompresor a turbo, nýbrž dvě turba - nízkotlaké a vysokotlaké. Jsou uspořádána sériově, což by nebylo nic zas tak zvláštního. Klíčový je obtokový systém, který umožní optimalizovat využití obou dmychadel.
Podle zprávy GM přiložené k žádosti o patent fungují podobné sekvenční systémy tak, že v určitých otáčkách pracuje jedno turbo a v jiných otáčkách obě dvě. Nejde tak jedno nebo druhé turbo zcela izolovat, což má za následek kompromisy v návrhu sání a s tím i horší funkci motoru, ať už po stránce výkonu, jeho průběhu i ztrát v motoru.
Technologie GM umí používat jen jedno nebo jen druhé turbo. Každé z nich má odpovídajícím způsobem navrženo potrubí; vysokotlaké turbo je napojeno na svody a nízkotlaké turbo je napojeno na to vysokotlaké, ale odděleným nízkotlakým potrubím; pravděpodobně ale ještě před ním, chápeme-li popis systému správně, jinak by novinka asi neměla smysl.
O směrování toku výfukových plynů se starají dvě klapky na jedné hřídeli, otočené vzájemně o 90° - když je jedna otevřená, druhá je vždy zavřená. Motor tak může v nižších otáčkách být optimalizovaný na co nejvyšší točivý moment a zároveň ve vysokých otáčkách na co nejvyšší výkon, a to celkově lépe než motor, který používá pro obě turba jedno potrubí. Alespoň tak zní teorie.
Princip funkce je poměrně jednoduchý - v závislosti na otáčkách motoru, sešlápnutí plynového pedálu a dalších faktorech je používáno buď jedno, nebo druhé turbo. Protože má každé z nich vlastní potrubí, je možné toto potrubí navrhnout speciálně pro dané turbo, není nutné dělat kompromisy. Otázkou může být hladkost chodu, resp. přesněji hladkost přechodu z jednoho na druhé turbo, ale s tím si inženýři GM jistě poradí.
Patentové obrázky ukazují tenhle systém na čtyřválci. Radši bychom ho viděli na V6 nebo V8, ale i tak jsme zvědaví, jaké auto bude první s tímhle systémem a jaké výkony bude nabízet. Je pravděpodobné, že je tenhle systém těžší než existující systémy sekvenčního přeplňování, ovšem výsledek za to může stát. Nechme se zatím překvapit.






Patentová dokumentace nového systému sekvenčního přeplňování může působit zmatečně, cíl je ale jasný
Zdroj: GM Inside News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
včeraSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
GM dal americké tajné službě 10 vyřazených aut i proto, aby se ochranka prezidenta naučila řadit s manuální převodovkou
včeraMansory už neví, jak hluboko by ještě kleslo, tohle upravené Ferrari je asi to nejodpornější, co kdy firma stvořila
včeraNěmcům otrnulo, ve srovnání elektrického a spalovacího VW vyhlásili jasným vítězem benzinové auto. A to nevybrali žádného krasavce
včeraToyota začala odhalovat novou RAV4. Tedy alespoň chce, abyste si mysleli, že jde o novou generaci jejího bestselleru
včeraFord v roce 2023 za 50 miliard předělal továrnu v Kolíně na výrobu elektroaut, teď mu v ní stávkují zaměstnanci kvůli hromadnému propouštění
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva