Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
GM si patentoval nové dvojité přeplňování, může zlepšit efektivitu i projev motoru
27.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Motor na obrázcích má menší a větší turbo, která jsou od sebe zcela oddělena. Inženýři si od toho slibují větší výkon a menší ztráty.
Americký koncern General Motors podal žádost o patent na svůj nový způsobu dvoustupňového přeplňování motoru. Není tu kompresor a turbo, nýbrž dvě turba - nízkotlaké a vysokotlaké. Jsou uspořádána sériově, což by nebylo nic zas tak zvláštního. Klíčový je obtokový systém, který umožní optimalizovat využití obou dmychadel.
Podle zprávy GM přiložené k žádosti o patent fungují podobné sekvenční systémy tak, že v určitých otáčkách pracuje jedno turbo a v jiných otáčkách obě dvě. Nejde tak jedno nebo druhé turbo zcela izolovat, což má za následek kompromisy v návrhu sání a s tím i horší funkci motoru, ať už po stránce výkonu, jeho průběhu i ztrát v motoru.
Technologie GM umí používat jen jedno nebo jen druhé turbo. Každé z nich má odpovídajícím způsobem navrženo potrubí; vysokotlaké turbo je napojeno na svody a nízkotlaké turbo je napojeno na to vysokotlaké, ale odděleným nízkotlakým potrubím; pravděpodobně ale ještě před ním, chápeme-li popis systému správně, jinak by novinka asi neměla smysl.
O směrování toku výfukových plynů se starají dvě klapky na jedné hřídeli, otočené vzájemně o 90° - když je jedna otevřená, druhá je vždy zavřená. Motor tak může v nižších otáčkách být optimalizovaný na co nejvyšší točivý moment a zároveň ve vysokých otáčkách na co nejvyšší výkon, a to celkově lépe než motor, který používá pro obě turba jedno potrubí. Alespoň tak zní teorie.
Princip funkce je poměrně jednoduchý - v závislosti na otáčkách motoru, sešlápnutí plynového pedálu a dalších faktorech je používáno buď jedno, nebo druhé turbo. Protože má každé z nich vlastní potrubí, je možné toto potrubí navrhnout speciálně pro dané turbo, není nutné dělat kompromisy. Otázkou může být hladkost chodu, resp. přesněji hladkost přechodu z jednoho na druhé turbo, ale s tím si inženýři GM jistě poradí.
Patentové obrázky ukazují tenhle systém na čtyřválci. Radši bychom ho viděli na V6 nebo V8, ale i tak jsme zvědaví, jaké auto bude první s tímhle systémem a jaké výkony bude nabízet. Je pravděpodobné, že je tenhle systém těžší než existující systémy sekvenčního přeplňování, ovšem výsledek za to může stát. Nechme se zatím překvapit.






Patentová dokumentace nového systému sekvenčního přeplňování může působit zmatečně, cíl je ale jasný
Zdroj: GM Inside News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 12 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před hodinou
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 4 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
