Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Hyundai 1,8 GDCi: nový přeplňovaný benzin má být úspornější než diesel
16.11.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Hyundai je dalším výrobcem, který se pokouší spojit výhody dieselů a benzinů do jednoho balení.
Není to poprvé, co se k nám donesly zprávy o pokusech stvořit něco jako naftový motor spalující palivo, které běžně živí ty benzinové. Hyundai s Delphi v tomto případě nejsou průkopníky, spíše se přidávají k Boschi s GM a jejich HCCI nebo motoru DiesOtto, který chystá německý Daimler pro budoucí Mercedesy. Nepochybujeme o tom, že se jednotlivá řešení budou v detailech lišit, obecně jde ale stále o totéž - spojit vyšší efektivitu naftové jednotky s kultivovanějším projevem benzinového motoru. Výhod je pochopitelně více a v tomto článku na ně ještě přijde řeč.
Označení korejského nápadu je podobně jako v případě HCCI znovu písmenné, zní GDCI (Gasoline Direct-Injection Compression) a už z něj celkem jasně vyplývá, o co tu půjde, zvláště pokud si k písmenům přidáme slovo „twincharged”. V jádru se jedná o běžný čtyřválcový motor o objemu 1,8 litru, který dále využívá systému přímého vstřiku, přeplňování kompresorem (nízké otáčky) i turbodmychadlem (vyšší otáčky) a ke všemu pracuje s vysokým kompresním poměrem 14,8:1. Už to naznačuje a pohled na jedinou uvolněnou fotku agregátu to potvrzuje, že motor znovu není vybaven žádnými zapalovacími svíčkami, je tedy v podstatě vznětový, spalovat má ovšem palivo, které jsme zvyklí lít do motorů zážehových - benzin.
V technickém centru Hyundai v americkém Superior Township jej v pátek představil zejména motorový guru firmy Nayan Engineer (tomu se říká nomen omen...), který jej uvedl s tím, že motor GDCi nabídne stejný nebo vyšší výkon jako konvenčnější benzinové motory téhož ražení, dosáhne ale provozní efektivity překonávající dvoulitrový diesel, to vše při nižších nákladech na vývoj a výrobu. Pochopitelně se pak také snáze vejde do emisních limitů, které už dnes činí diesely dost drahými a do budoucna je mají učinit prakticky neprodejnými.
„Benzin je pravděpodobně nejlepší palivo pro diesel,” řekl doslova Engineer a nechal se doplnit svým kolegou Johnem Jurigou, podle nějž už dnešní diesely nemají pro zákazníky ekonomicky smysl. S tím bychom v mnoha případech mohli souhlasit (bude například velmi těžké ekonomicky ospravedlnit investici do Škody Rapid 1,6 TDI místo 1,2 TSI), pro Hyundai je ale cílem udělat z tohoto tvrzení axiom. Podle Jurigy chce automobilka zcela porazit diesely ve smyslu jejich ekonomické efektivity z hlediska zákazníků.
Nezní to špatně, však komu by se nelíbil benzinový motor s vysokým výkonem, briskními reakcemi, krásným zvukem a v neposlední řadě nižší hmotností, který by přitom nestál mnoho a jeho spotřeba by oproti dnešním jednotkám stejného typu byla třeba i o desítky procent nižší. Proč tedy Hyundai takový motor nenabídne? Především jej stejně jako výše zmíněné firmy nemá hotový, jde jen o koncept, který byl představen americkým novinářům. To by nemuselo až tak vadit, úskalí je ale vícero. Podobně jako dnešní diesely točí tento „polobenzin” maximálně 4 500 otáček za minutu, navíc podle přítomných novinářů zase o tolik lépe než nafťák nezní. Nayan Engineer k tomu tedy uvedl, že zrovna zvuk je možné zjemnit softwarovým nastavením motoru, otázkou ale je, za jakou cenu. A s otáčkami bude mít taková jednotka kříž vždy, třebaže hodnota 4 500 nebude absolutním limitem. Aby to tedy nakonec ještě vůbec byl alespoň trochu benzinový motor...
Mohlo by se tedy zdát, že krok Hyundai je jen plácnutím do vody, Korejci se tak ale netváří. Podle vývojářů má do výroby dorazit „v ne až tak vzdálené budoucnosti”, hovoří se dokonce už o roce 2014 a nové generaci modelu Sonata. Uvidíme, co z toho bude, inovacím podobného druhu se v době nepříliš přesvědčivých představení elektřinou nebo hybridními jednotkami poháněných vozů nemáme důvod bránit...

Toto je zatím jediný snímek nového motoru Hyundai GDCi - ačkoli jde o prototyp, do výroby by se mohl dostat už příští rok
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
dnesHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- PP v Suzuce získal Johann Zarco 11:09
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
Nejnovější články
Padlá rodinná hvězda od VW v bazarech stále láká praktičností, odrazuje ale drahou poruchovostí
před 7 hodinamiElektrické Kie a Fordy už v USA skoro nikdo nechce ani v momentě, kdy měly růst v jakési předsmrtné křeči
před 8 hodinamiHonda poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má hromadnou žalobu za poruchové motory na krku
před 10 hodinamiBentley vám teď do auta na přání instaluje i zlaté výdechy ventilace nebo tvíd, ve výsledku tím ale ukazuje jen tragičnost doby
před 11 hodinamiPorsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
dnes
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub