Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje Wankelův motor se čtyřmi rotory? Je to mistrovské dílo
25.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Wankelu stačí už jeden rotor, aby okouzloval svou vyvážeností a relativním výkonem. Co ale když takové rotory použijete čtyři?
Příznivcům Wankelova rotačního motoru není současná doba příliš nakloněna, alespoň co se týče nových aut vyjíždějících z bran továrny - nikdo dnes nic takového nevyrábí. Pokud ale obrátí pozornost na tuningovou scénu, narazí např. na BMW M6 se šestirotorovým Wankelem nebo na Mazdu RX-7 se čtyřrotorovým. Ani jedno z těchto aut není zatím dokončené, ale obě vypadají opravdu slibně.
Náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained se právě o čtyřrotorový Wankel ze zmíněné Mazdy zajímal blíže. A napadla ho otázka, jak budou rotory poskládány, víme-li, že dvourotorový Wankel má rotory otočené proti sobě o 180°. Budou to tedy z hlediska pozice rotorů dva dvourotorové Wankely přilepené k sobě, tedy že dva a dva rotory budou ve stejných pozicích?
Vyvážení motoru by zůstalo v podstatě stejné, ovšem také by motor v podstatě fungoval jako velký dvouválec. Dva a dva rotory by byly v pracovní fázi vždycky v přesně stejnou dobu, což by znamenalo nevyrovnanou dodávku výkonu a možné zvýšení vibrací. Protože ani u dvanáctiválců, ani u šestnáctiválců nepálí nikdy dva válce zároveň, vždycky je zážeh posunut, aby byla dodávka výkonu co nejhladší, u Dahmova čtyřrotoru jsou oproti sobě rotory otočeny o 90°.



Trochu démonicky působící ilustrace ukazuje, jak motor pracuje
V případě výše zmíněného šestirotoru bychom očekávali otočení o 60°. Princip pro co nejhladší dodávku síly tu je 360° děleno počtem rotorů a výsledkem je vzájemné natočení rotorů. Vyváženost zůstává, jak ukazuje poněkud démonicky působící ilustrace výše, ale zážehy jsou rozloženy po jedné otáčce klikové hřídele co nejrovnoměrněji.
Na Jasonových nákresech jsou vidět čtyři rotory, u kterých jsou oranžovým fixem znázorněny zážehy a pracovní fáze daného rotoru. Všechny jsou vpravo, dole nebo v jejich kombinaci. To je samozřejmé z tvaru komory rotačního pístu; v této oblasti bude fáze výbuchu probíhat vždy. Je potřeba mít na paměti, že u Wankelu tvoří jeden rotor v podstatě vždy tři komory - zároveň probíhá např. sání, zážeh a výfuk.
Jak vypadají různé verze motoru po stránce dodávky výkonu, ukazuje "graf" v pravé dolní části tabule. Kdyby byly rotory proti sobě otočeny o 180°, na časové ose by byla síla dodávána ve stejnou dobu, jen by jí bylo víc. Jsou-li otočeny vzájemně o 90°, přidané dva rotory „vyplní hluchá místa” původních dvou rotorů. Výkonu je celkově více a navíc je dodáván rovnoměrněji.
Takový Wankel je opravdu mistrovské dílo dílo svého druhu - už jednorotorový motor je velmi vyvážený a vzhledem k velikosti motoru i výkonný, tento je totéž... na čtvrtou. Nakonec, v oné Mazdě má dávat výkon až 1 800 koní a rozjet ji na více než 400 km/h.












Toto je zakázkový čtyřrotorový Wankel, o kterém je dnes řeč
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 12 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před hodinou
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 4 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
