Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Podívejte se hned na tři různá paliva
18.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Toto je nejlepší pohled do motoru v akci, co se nám kdy naskytl. Navíc jde o motor typu SV, umožňující vidět pracovat ventily i píst naráz.
Většina motoristů po teoretické stránce ví, co se ve čtyřtaktním motoru při jeho běhu odehrává, chápe fáze sání - komprese - expanze - výfuk. Jenže málokdy máme příležitost se do motoru podívat, jak to v něm skutečně vypadá. Pravda, měli jsme tu video s kamerou přímo uvnitř, dnešní video je ale lepší.
Ukazuje vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec s rozvodem SV, tedy s postranními ventily, také označovaný jako „flathead”. Autor videa mu vyrobil hlavu z plexiskla, namontoval ji místo původní a namířil na něj kameru. Dokonale vidíme, jak se otevírají ventily, jak hoří palivo a jak mizí zplodiny výfukem ven.
Zkouška probíhala se třemi typy paliva - s klasickým benzínem, s isopropylalkoholem a s acetylénem. V každém případě vypadalo spalování úplně jinak, přičemž klasický benzín byl asi nejméně spektakulární. Všimněte si, jakým směrem hoří palivo, jak velkou vzdálenost musí plamen v motoru flathead urazit, aby spálil všechno palivo. První je normální benzín.



Druhý na řadu přišel isopropylalkohol. Nejzajímavější tu je, jak extrémní množství ho bylo do spalovací komory nasáváno. Směs byla tak bohatá, že svíčka měla problém ji zapálit, ale zapálila dost na to, aby byl píst stlačen dolů. Zajímavé také je, jak isopropylalkohol válec vyčistil.
Posledním palivem je acetylen, který produkoval obrovské množství sazí. Když ho ale bylo správné množství, právě acetylen hořel nejjasnějším plamenem. Ke konci nicméně už nevidíme ani pohyb pístu kvůli sazím na hlavě. Mohlo by být zajímavé po acetylénu znovu zkusit isopropylalkohol a dívat se, jak by vypadalo čištění.
Zdroj: Warped Perception@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
To pravé nadělení? Tři moderní auta s motory V12 si to rozdala ve sprintu, jejich symfonie nejlíp zní bez turba
před 2 hodinami
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
26.12.2025
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Tesla oficiálně odpískala hru na „udržitelnost”, je to významný signál pro celé odvětví
před hodinou
To pravé nadělení? Tři moderní auta s motory V12 si to rozdala ve sprintu, jejich symfonie nejlíp zní bez turba
před 2 hodinami
Šéf Fordu přiznal, že se automobilka už neumí vyrovnat konkurenci, a tak se o to radši přestala snažit
včera
Číňani vážně nabídnou všechno, teď vypalují rybník Mazdě. Chystají vlastní Wankel, prototyp už mají hotový
včera
Majitel vrcholné Tesly zkusil po roce a pár tisících ujetých km prodat své auto v aukci, prodělal na tom kalhoty
včera
Živá témata na fóru
- Přituhuje 12.27. 20:31 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.27. 18:27 - pavproch
- BMW Divize 12.27. 17:22 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 12.26. 19:08 - Truck Daškam
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
