Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Koenigsegg říká, že jeho nový motor má obrovskou životnost, asi 200 let. Jak to?
17.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zatímco Mercedes s AMG chystají hypersport, u kterého předem počítají s životností motoru pouhých 50 tisíc km, von Koenigsegg hovoří o věčnosti.
Ke konstrukci pohonných jednotek přistupuje každý po svém. Například Mercedes se nedávno svěřil s tím, že do svého nového hypersportu použije jen lehce upravený motor z Formule 1, což zní úžasně. Jenže jeho předkládaná životnost pouhých 50 tisíc km - a to se bavme o tom, s jak ujetými 50 tisíci km Mercedes s AMG počítají - už tak skvěle nezní. Dá se to pochopit, třícípá hvězda bude dolovat okolo 1 000 koní z motoru o objemu pouhých 1,6 litru, ale... nutil ji někdo?
Koenigsegg volí trochu jiný postup, a to nejen v případě svých vlastních aut. Tato automobilka se zabývá i technologickou spoluprací s jinými výrobci a nejnověji rozjela kooperaci se značkou Spyker, které bude dodávat nově vyvinutý motor na míru jejím potřebám. Obě firmy tento kousek techniky přivezly ukázat do Ženevy a nám tím udělaly velkou radost - v záplavě turbomotorů je s atmosférickým plněním svěžím vánkem.
Zástavba tohoto motoru do Spykeru C8 Preliator znamená pro zákazníky - všech 50 plánovaných kusů je už vyprodáno - devítiměsíční zpoždění. Výhodou ale je, že dostanou nový atmosférický motor, nikoliv starý osmiválec Audi s kompresorem. A že nový motor bude mít obrovskou životnost - vydrží prý „200 let nebo tak něco”.
Čtete správně, toto o něm doslova řekl Christian von Koenigsegg. Je to totiž téměř stejný osmiválec, který v některých vozech Koenigsegg dává přes 1 300 koní. Samozřejmě prošel úpravami, ale ne zas tak velkými, aby se to dalo označit za úplně jiný motor. „Architektura zvládne 1 500 koní, ale oni budou mít 600. Je tu stejná kliková hřídel, ojnice, vačkové hřídele, hlavy válců...,” řekl Christian von Koenigsegg.
„Změnili jsme, co jsme museli. Suchou klikovou skříň, výfuky, sání a kompresní poměr a jsou tu menší vstřikovače, protože není třeba tak velkého průtoku. Ale zůstaly dva vstřikovače na válec, ne proto, že by musely, ale jednak proto, že se dvěma umíme počítačově pracovat, a jednak proto, že když jsou dva, můžou být menší a tedy přesnější,” pokračoval Koenigsegg.
„A samozřejmě, naše motory jsou neprůstřelné s 1 360 koní, zákazníkům neodcházejí, takže tenhle motor vydrží, nevím, 200 let nebo tak něco,” dodal Koenigsegg vskutku ohromné číslo na životnost motoru. „Platí za motor trochu víc, protože dostávají i věci, které úplně nepotřebují, ale pro nás je to snazší a oni mají šperk mezi motory,” ospravedlňuje Koenigsegg atmosférický motor pro Spyker.
Jistě, když postavíte motor, který zvládne megawatt výkonu, a pak mu seberete přeplňování a naladíte ho na výkon méně než poloviční, jeho výdrž bude nutně obrovská. Čtyřicet let staré americké osmiválce dodnes fungují mimo jiné proto, že mají třeba jen 200 koní. Moc se nenamáhají, takže vydrží dlouho. I tak je těchto 200 let možná trochu odvážný odhad, ale k opravdu dlouhé životnosti tu předpoklad jistě je.
Christian von Koenigsegg hovořil i o tom, že by se technologie značky mohly dostat do širšího spektra modelů. „Stavíme auta na nejvyšší úrovni, (...) ale také vyvíjíme spoustu technologií, systémů, elektronických platforem nebo Freevalve. Vyvíjet to jen pro dvacet aut ročně? Můžeme s tím pracovat, máme z toho dobrý byznys. Ale byla by škoda nenechat ostatní použít těchto technologií, nezajistit jejich využití v širším spektru. A samozřejmě je v tom potenciální příjem pro automobilku,” naznačuje budoucnost Koenigsegg.
„Když máme software nebo nějakou součástku, můžeme jí vyrobit tisíce, stovky tisíc. Jen zadáte do výrobní linky jiné číslo, takže proč je dát jen do dvaceti aut za rok? (...) Spolupracujeme s více a více automobilkami, nekonkurujeme si. Svět je pořád velký, nejsme konkurencí pro Spyker a skoro nevidím jako konkurenci ani Pagani nebo Bugatti, protože všichni svá auta vyprodáme, nepřetahujeme se o zákazníky. Takže si můžeme pomáhat,” vysvětluje.
Jistě, mít na světě více aut se součástkami od Koenigseggu, navíc dostupnějších širšímu spektru trhu a klidně s dalšími neprůstřelnými atmosférickými osmiválci, by byla opravdu krásná budoucnost. Je hezké, že Christian von K. nemá problém se o svou výjimečnou techniku podělit. I tímto přístupem nám sympatický, třebaže to jistě nedělá zadarmo...


















Vidlicový osmiválec pro Preliator má na sobě loga obou zúčastněných firem, Spykeru i Koenigseggu
A toto je auto, do kterého míří nejdříve
Zdroj: Road & Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sprint v Mugellu, Marc před Alexem - dominance bratrů Marquezových včera 16:39
- V Moto2 získal PP Diogo Moreira, až 16. Salač, ale... včera 16:14
- Pole Position Moto3 získal Carpe, Top-9 pouze pro KTM včera 15:54
- Marquez získal jubilejní Pole Position včera 12:12
- Team MSi: Sergio Garcia pryč, přichází Eric Fernandez včera 11:01
Nejčtenější články
Honda odpískala třetinu investic mířících do elektrických aut, z původních plánů na přechod ně už není skoro nic
23.5.2025Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
23.5.2025Věřte nebo ne, ale tohle je poslední novinka BMW. Její autor musí být velký fanda Minecraftu
24.5.2025Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
24.5.2025Stellantis ukázal nové auto pro čtyři s výkonem 679 koní. A není to SUV, to je v dnešní době třeba pochválit
24.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva