Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Korejci představili převratnou převodovku, bez konvertoru zkracuje řazení až o 0,5 s
20.7.2019 | Petr Miler
Korejské automobilky jsou stále méně ve vleku vývoje a stále více se snaží udávat jeho tón. Převodovka ASC od Hyundai je toho dalším důkazem, řeší jednu z největších nepříjemností hybridních pohonů, které brzy zaplaví auta.
Nahlížení do budoucnosti běžně vyžaduje něco jako křišťálovou kouli, v případě pohonů aut ale není nic takového nezbytné. Minimálně v Evropě je jejich budoucnost nalajnována restriktivními regulacemi EU, které vzhledem k limitům spotřeby paliva resp. emisí CO2 nepřipustí ve většině aut nic jiného než hybridní pohony. Jejich prvotní typickou podobu jsme vám ukázali nedávno, postupem času se ale zapojení elektrických motorů do hry bude stále zintenzivňovat.
Důvod je prostý - EU považuje elektřinu za něco jako vzduch a její spotřebu za projev nulových emisí. Pro konvenční paliva žádné podobné úlevy neexistují, takže pokud v roce 2030 začne platit limit 60 g CO2/km, což je ekvivalent 2,6litrové spotřeby u benzinových motorů a 2,2litrové u dieselových motorů, bez elektřiny to prostě nepůjde. Hybridy tedy jsou budoucnost, u běžných aut je ale pořád trápí některé uživatelské problémy a jedním z nich je řazení.
Důvodem je, že i když výrobci nepoužijí otravné CVT, ale konvenční automat (manuální převodovka u hybridů je téměř neexistující věc), beztak stvoří docela otravné auto. Z důvodu minimalizace spotřeby totiž nepoužívají konvertory točivého momentu a vyrovnání otáček mezi koly, převodovkou a motorem nechávají na elektromotoru, kdy systému zkrátka chvíli trvá, aby dostal vše do latě hlavně v zájmu komfortní změny rychlosti. Pokud jedete „na pohodu”, je to celkem jedno, pokud ale od auta něco chcete, je to dost nepříjemný proces.
Právě do této vřavy přichází nové řešení Hyundai, které si říká Active Shift Control neboli ASC. Jeho podstatou je v podstatě proaktivní práce převodovky s elektromotorem, kdy systém 500krát za sekundu monitoruje chování převodovky a snaží se přizpůsobit fungování elektromotoru tak, aby při jakémkoli přeřazení napomohl rychlejší a jemnější změně rychlostního stupně.
Pokud můžeme věřit tiskové informaci Hyundai, jsou výsledky působivé. Díky ASC se rychlost řazení zkracuje o 350 až 500 milisekund, tedy až o půl sekundy a asi 30 % oproti dnešním alternativám. Změna rychlosti má navíc přesto proběhnout ještě jemněji a k tomu napomoci i trvanlivosti převodovky, neboť celý proces omezuje i vnitřní tření, které pochopitelně převodovku opotřebovává.
Je to malá revoluce a také jistá útěcha pro ty, kteří se nástupu hybridů bojí. Hyundai nakonec sám upozorňuje na to, že ASC činí jízdu s hybridem zábavnou, což lze dnes tvrdit leda o autech jak Porsche 918, což... není úplně typický hybrid. Pozitivní je též to, že ASC není žádnou hudbou budoucnosti, v prvním sériovém modelu (Sonata Hybrid) se má objevit ještě letos.


Nová převodovka Hyundai řeší jeden z velkých nedostatků hybridů, alespoň z pohledu aktivnějších řidičů
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané prý nafukují svá prodejní čísla. Jako prodaná ve velkém evidují auta, která nikdo nekoupil, vyzráli tím i na EU
před 6 hodinamiPorsche dává lekci Ferrari. Takhle můžou Italové znovu dosáhnout toho, že majitelé nebudou na svých autech prodělávat kalhoty
před 8 hodinamiRusové zkouší bodovat v zatím neprobádaných vodách, představili své SUV-kupé pro nejchudší
před 9 hodinamiVelká Británie dál hrdě ukazuje cestu EU, výroba aut se tam propadla na nejnižší úroveň od roku 1949
před 11 hodinamiNěmecký král ztráty hodnoty už stěží bude levnější, luxusní raketa jedoucí 305 km/h připravila majitele o 2,6 milionu za pár let
dnes
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.28. 11:35 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis