Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Majitel Lamborghini si sám vyměnil drahé karbon-keramické brzdy, vyvrátil mýty o nich
2.2.2019 | Mirek Mazal
Pokud už máte peníze na karbon-keramické brzdy, které samy o sobě stojí stovky tisíc korun, obvykle máte i na profesionální servis. Přesto jejich domácí výměna na Lambu zaujme.
Vlastnictví supersportu přináší značně vyšší výdaje na údržbu a servis. Všechny důležité díly i práce na nich jsou dražší než u masového modelu jakékoli třídy. Rozpočet se otřásá hned při konfiguraci nového vozu, ale i následné servisní práce představují citelný zásah do financí. Majitele takových aut obvykle tolik nebolí, přesto existují tací, kteří mají důvod dát sbohem autorizovanému servisu a zvolit domácí alternativu či výměnu pod taktovkou nezávislého mechanika.
Mezi takové patří americká autopůjčovna Royalty Exotic Cars, která si sama servisuje i Bugatti. Důvod je prostý - pokud chcete drahá auta efektivně pronajímat za přijatelné ceny, náklady na jejich provoz je třeba minimalizovat a toto je jedna z cest, jak toho docílit. Tentokrát nám firma předvede domácí výměnu brzd na Lamborghini Aventador.
Zelený býk ze Sant'Agaty Bolognese přijel na osazení nových karbon-keramických kotoučů a příslušných desek. Hned v úvodu se tímto vyvrátil často tradovaný mýtus, že keramické rotory vyztužené uhlíkovými vlákny jsou nesmrtelné. Jistě vydrží mnohonásobně větší porci kilometrů při stejném stylu jízdy a na Octavii TDI by se asi dříve rozbilo všechno ostatní, než ony. Pokud ale musí krotit relativně těžký supersport schopný atakovat rychlosti daleko přes 300 km/h, časem podlehnou opotřebení jako obyčejné ocelové brzdy.
Dalším důležitým zjištěním je, že výměna karbon-keramického systému není složitá a může citelně snížit cenu obnovy brzdného účinku. Postup je v podstatě stejný jako u nového osazení běžných kotoučů a destiček, podstatný rozdíl je jeden - karbon-keramické brzdy jsou relativně křehké a pokud by vám při montáži upadly na zem, mohou prasknout nebo se jejich část může odlomit. Něco takového ocelové brzdy obvyklé nezničí, drahé karbon-keramické jsou na to ale citlivé a je třeba velké opatrnosti. Instruktážní video dává šanci na úspěšnou práci i méně zkušeným mechanikům, čímž se otřásá v základech další mýtus o složitosti jejich nahrazení.
Ve srovnání se standardně používanými materiály je keramické provedení s karbonovými segmenty úsporou hmotnosti až o polovinu. Úbytek neodpružené a rotační hmoty má pozitivní vliv na dynamiku a jízdní vlastnosti jimi vybaveného vozu. Dalším zásadním plusovým faktorem je vyšší tepelná stabilita, odolnost vůči vadnutí, absence koroze a fajnšmekři vítají minimální vznik brzdného prachu. Nevýhodou je určitě cenovka (pod 200 tisíc Kč za sadu se obvykle nedostanete ani u obyčejnějších řešení, u Lamborghini budou stát ještě násobně více), ale jak můžeme vidět - náklady může snížit pár šikovných rukou v autoservisu bez loga nabroušeného býka na klopě.










Osazení nových kotoučů a destiček na Lamborghini Aventador. V konečném důsledku nejde o nic složitého, jen je třeba více opatrnosti
Zdroj: The Royalty Lifestyle@Youtube
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Děje se to. Číňané si připsali rekordně vysoký podíl na evropském trhu s auty. Už nejde o drobné, bez nich by prodeje šly dolů
před hodinouAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
včeraNová verze Lady Niva vypadá na první pohled jako veterán z roku 1977, je to ale úplně nové auto
včeraČíňané dál chtějí absolutní rekord „naší” Severní smyčky. Jsou na dostřel, jejich auto zvládá v Liščí noře 313 km/h
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.28. 11:35 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis