Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
McLaren skoncuje s klasickými stěrači pomocí technologie ze stíhačky
16.12.2013 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Britský malosériový výrobce hodlá učinit stěračům přítrž. Ultrazvukové vlny je nahradí elegantně i levně.
McLaren známe v současnosti dobře pro jeho důmyslné monokoky z karbonových vláken a díky touze pokořit rekord na Nordschleife. Tím však technologický pokrok samozřejmě nekončí, neboť v Anglii už vymýšlejí, jak odrazit jakékoliv částice od čelního skla, aniž by přitom museli použít klasická stírátka. A chystají ještě další bonusy budoucnosti.
Podle šéfdesignéra Franka Stephensona bude nejpravděpodobnějším řešením nahrazujícím stěrače silové pole vytvořené vysokofrekvenčními zvukovými vlnami, což se objevilo poprvé u stíhacích letounů pro vojenské účely. Na stejném principu fungují i zubařské přístroje sloužící k odstraňování zubního plaku, ultrazvuku je nakonec používáno také při zkoumání lidských plodů.
Výhodou takového řešení je údajně vysoká spolehlivost a fakt, že systém může být aktivní nepřetržitě (alespoň v leteckém průmyslu to tak je). U McLarenu, který se tohoto know-how snaží nabýt a využít ku prospěchu svému, by se bezstěračové provedení u všech modelů mohlo údajně objevit už v roce 2015. Do roku 2020 by ho tak mohly podle našich odhadů přijmout i ostatní výrobci.
Objev Mary Andersonové, která viděla potřebu ve stírání čelního okna při pohledu na hlavy trčící ven z vozu, je nyní už přes sto let starý. Jeho vznik se datuje do roku 1903. Ani v éře moderních počítačových technologií a tlumičů, jejichž charakteristiku řídí vůz na základě snímaného obrazu vozovky před vozem, jsme se od tohoto mechanického prvku neoprostili. Stále je to kus gumy a plastu pohybující se pomocí elektrických motorků - to se již brzy změní. Vždyť evolucí prošel pouze tvar a materiál stěrače, který dnes v nejlepším provedení využívá bezramínkovou konstrukci obohacenou Mercedesem ještě kanálky pro kapalinu do ostřikovače.
Nový systém McLarenu je dle šéfdesignéra tím nejelegantnějším řešením, do podrobností jeho výklad ovšem nezašel. Ultrazvukový vysílač by před čelním oknem vytvářel zvukové vlny o frekvenci 30 kHz, čímž by se daly odrážet veškeré nečistoty jako hmyz, déšť sníh i vše ostatní. Ani napadaný sníh by na okně po aktivaci systému také dlouho nevydržel, i když majitelé McLarenu asi svoje vozy nenechávají v zimě a už vůbec ne přes noc jen tak volně stát venku. Takoví seveřané ale ocení i tuhle funkci.
Výhodou systému je každopádně minimální hmotnost daná absencí veškerého příslušenství a zejména zlepšená viditelnost, jelikož částice by se odrážely od vozu okamžitě a bez kontaktu se sklem. Další devízou je lepší aerodynamická účinnost díky menšímu odporu vzduchu. Mohlo by se zdát, že půjde o nákladné řešení, avšak Stephenson hovořil o ještě nižší ceně než u klasických stěračů, jehož motorky nejsou nejlevnější na opravu a jejich spolehlivost je vždy velkým otazníkem. Sečteno a podtrženo by výrobce mohla přijít na méně než deset liber.
O konkrétní aplikaci sice nepadlo slovo, ale rok 2015 už není vzdálený tolik, abychom se nedočkali. Dost možná nás McLaren ještě předtím překvapí dalšími revolučními vynálezy, jelikož Stephenson se zmínil také o panelech karoserie, které mění barvy, o zářících interiérech a o materiálech s tvarovou pamětí.
Je možné, že McLaren přiměly k vývoji současné stěrače na modelu MP4-12C, které údajně trpí poruchami funkčnosti ve státech s vysokými teplotami. Například na jihovýchodě USA musela značka svolat na 374 kusů MP4-12C (modelového roku 2012-2014) kvůli možnosti zanesení a později i selhání elektromotoru stěrače.



Bezstírátkové řešení se najednou jeví jako jednoduchý zlepšovák, McLaren velmi rád zastává roli předního inovátora
Zdroj: The Sunday Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nejnovější články
Média tu kdysi byla od toho, aby kritizovala automobilky za to, co dělají. Teď kritizují vás za to, že nekupujete jejich auta
před 2 hodinamiK mání je dodnes kompletně originální a krásně zachovalá Škoda 100 po teprve 2. majiteli, je to stroj času přímo do roku 1976
včeraNová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
včeraTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včera
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom