Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů

Teprve zbavení auta panelů karoserie naplno ukáže, jak moc jeho konstrukce trpí přejezdem různých typů příčných prahů. Pokusy také připomínají, že většina řidičů tyto situace řeší špatně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů

9.12.2019 | Petr Miler

Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Teprve zbavení auta panelů karoserie naplno ukáže, jak moc jeho konstrukce trpí přejezdem různých typů příčných prahů. Pokusy také připomínají, že většina řidičů tyto situace řeší špatně.

Na silniční retardéry, příčné prahy či „ležící policajty” lze nahlížet z různých úhlů pohledu. Na jedné straně nepochybně zvládají zpomalit dopravu, je ale otázkou, za jakou cenu. Jsou umělou překážkou provozu, která sama může přispět nehodám a nutí k soustavnému zpomalování a opětovnému zrychlování. To znamená zbytečný hluk a nadměrné emise, jak jsme se dozvěděli dříve. Jistě existují místa, na kterých má smysl negativní dopady snášet, jejich nepochybné nadužívání ale ve výsledku vede jen k tomu, že je většina motoristů v současné podobě odmítá.

Vedle zmíněného je tu ale ještě jeden negativní dopad, o kterém se tolik nemluví a tím je poškozování automobilů. Tedy ne že by lidé netušili, že přejíždění příčných prahů nedělá jejich autům dvakrát dobře, skutečné dopady je ale těžké ukázat, neboť nejvíce zasažené komponenty skrývá karoserie. Ale co když je sundáte? Přesně to dříve udělali lidé z kanálu Warped Perceptions na Youtube v případě staršího Mercedesu třídy E, když chtěli ukázat následky projetí velkým výmolem. A nyní si s jeho pomocí vzali na paškál právě příčné prahy.

Pro test byly zvoleny tři typy - ohromné asfaltové hupy, menší přišroubované prahy podobné těm, které jsou používány u nás a nové, vysoké prahy, kterým hlavní tvář Warped Perceptions říká „zabijáci podvozku”. Tentýž muž vytáhl zmíněný Mercedes z garáže s jasným očekáváním, že přinejmenším v jednom případě se jeho zavěšení rozpadne, což k autu není ohleduplné. Ale poté, co vše si tohle Éčko už užilo, by to pro něj možná bylo spíše vysvobozením.

Nejprve přišel na přetřes velký asfaltový hup, který je obzvláště záludný - přes rozličná označení jej není těžké přehlédnout, opticky splývá se silnicí. V takovém případě řidič může k místu přijet i rozumnou rychlostí, práh jej vyleká, on zabrzdí a neustane, ani když jej přejíždí. Právě tento průběh ale auto devastuje nejvíc.

Při pokusu byla záměrně zvolena vyšší rychlost, kdy jsou dopady na zavěšení vozu doslova tristní. Příď se nadzvedne a odrazí do vzduchu, kam se po chvíli dostane i záď. Následuje tvrdý dopad na příď, který nezřídka následuje rytí nárazníkem nebo spodkem vozu v asfaltu, jak dokladují četné rýhy v zemi. Ani Mercedesu se to nevyhnulo, toto byl opravdu mučivý přejezd.

Co v takovém případě dělat? Nebrzdit, nebo alespoň včas brzdit přestat. Autoři pokusu záhy místem projeli ještě rychleji bez brzdění a byť nelze říci, že by si to auto užívalo, podepsalo se to na něm zjevně výrazně méně. Bez brzdění nedochází k nežádoucímu přesunu hmotnosti na přední nápravu, což pro auto teprve znamená pořádnou torturu.

Jako druhý byl podroben zkoušce menší přišroubovaný práh, který se pro auto neukázal být zásadním problémem. Byť přejetí subjektivně nevnímáme jako příjemné, ránu tady absorbuje hlavně pneumatika, a to i při brzdění na něm. Znovu platí rada nebrzdit a nechat po něm kolo volně převalit, minimálně Mercedesu E ale tato umělá překážka nic podstatného neudělá.

Zajímavější je poslední alternativa, o několik centimetrů vyvýšená napodobenina u nás nejčastěji používaných prahů. Nechápeme, koho napadne na silnici dávat tak drastické umělé překážky, ale to nyní nechme stranou. Jak jsme již zmínili, exekutor testu jim říká „zabijáci podvozku”, a tak i očekával, že tady zavěšení Éčka kapituluje.

Chvíli to tak vypadalo, neboť zejména rychlý přejezd při brzdění je pro auto krutá mučírna. Kola tady propruží tak moc, že pneumatika narazí až do podběhu a dá celé karoserii takovou ránu, že se vnitřní komponenty světel začnou otřásat. Tohle musí podvozku hodně ubližovat, ale světe div se, Mercedes to opět přežil. A pochopitelně, i tady platí, že brzdění nepomáhá, třebaže ani nebrzdění není řešením - chce to opravdu velmi nízkou rychlost, jinak vůz trpí.

Celý test je pozoruhodnou ukázkou toho, co musí auta kvůli příčným prahům zvládat a jasně připomíná, že brzdit při přejezdu prahu je to nejhorší, co můžete udělat. Spousta lidí to ale dělá, protože si prahu prostě nevšimnou včas a pak už nejsou s to brzdění včas nechat. Také ale test ukazuje, jak odolné stroje starší Mercedesy byly, tento se po všech pokusech zdá být pomalu nezničitelný. A nebo jsou takové i i ty novější? Čas ukáže...


Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 1 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 01Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 2 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 02Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 3 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 03Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 4 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 04
Odstrojený Mercedes třídy E znovu ukázal, co musí snášet zavěšení auta

Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 5 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 05Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 6 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 06Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 7 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 07Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 8 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 08Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 9 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 09Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 10 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 10Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 11 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 11Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 12 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 12
Velké asfaltové hupy jsou opravdu tvrdou zkouškou, zvláště pokud se na nich brzdí

Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 13 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 13Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 14 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 14Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 15 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 15Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 16 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 16Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 17 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 17
Rychlý přejezd bez brzdění zvládá vůz o poznání lépe

Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 18 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 18Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 19 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 19Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 20 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 20Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 21 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 21
Standardní šroubované prahy nejsou pro podvozek zásadní zátěží

Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 22 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 22Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 23 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 23Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 24 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 24Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 25 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 25Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 26 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 26Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 27 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 27Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 28 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 28Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů - 29 - Mercedes E bez panelu karoserie vs pricne prahy 29
Ty nové, vystouplejší ale představují pro celý vůz hotový masakr

Zdroj: Warped Perceptions@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše