Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Porsche vyvíjí proměnlivý kompresní poměr, zlepší chování turbomotorů
27.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Proměnlivý kompresní poměr by mohl pomoci tubomotorům od letargičnosti, když tlak dmychadla klesne. Tohle je první pokus, který je na dobré cestě.
Proměnlivé časování ventilů je tu s námi už dost dlouho, proměnlivá délka sání snad ještě déle a proměnlivý počet válců zažívá v poslední době zlaté časy. Co se zatím však vyrobit proměnlivé nepodařilo dostatečně spolehlivě, je kompresní poměr. Právě o tohle se pokouší firma Hilite International, velký výrobce komponent motoru včetně součástek variabilního časování ventilů, ve spolupráci s automobilkou Porsche.
Na rozdíl od ostatních variabilních věcí však přínosy proměnlivého kompresního poměru nejsou na první pohled patrné, ale přesto nejsou nepodstatné, zejména když ho spojíte s turbodmychadlem. Zatímco atmosférické motory s vysokými kompresními poměry působí živě, mají rychlé reakce na plyn, velký výkon a celkově je s nimi radost jezdit, moderní přeplňované motory tak velké kompresní poměry mít nemohou, protože by pak docházelo vinou příliš vysokého tlaku k detonacím - tedy výbuchu směsi před zapálením svíčkou.
Pro nízký kompresní poměr ale tyto motory mohou působit letargicky, když plnicí tlak turbodmychadla klesne. Máte-li v motoru fixní kompresní poměr, nic s tím neuděláte, musíte počkat, než zase stoupne tlak turba. Pokud by ale byl kompresní poměr variabilní, bylo by možné ho zvýšit ve chvílích, kdy turbo „netlačí”, a když začne, zase ho snížit na bezpečnou úroveň. Nápad to není nový, zatím mu ale život ve světě sériově vyráběných aut nikdo nevdechl. Tento pokus pokus ovšem vypadá nadějně.
Systém, na kterým pracují firmy Hilite a Porsche, využívá malých pístků zabudovaných v ojnici, které pohybují místem napojení pístu na ojnici nahoru a dolů a v podstatě mění délku ojnice - a s tím i kompresní poměr. Pístky jsou vysouvány tlakem oleje, který do jejich válců pouští malý solenoid uprostřed ojnice.
Zní to docela složitě a z obrázku zveřejněného s žádostí o patent, díky které o této snaze Porsche a Hilitu víme, to také nemusí působit příliš spolehlivě. Je to nicméně technologie principielně podobná variabilnímu časování ventilů, ovládanému tlakem oleje. To funguje, takže je dost dobrá šance, že se podaří navrhnout a postavit i tuto technologii tak, aby byla dostatečně spolehlivá. Oprava vadného solenoidu uprostřed ojnice totiž znamená rozebrat pomalu celý motor.
Jak už jsme zmínili, Porsche a Hilite nejsou první, kteří se o proměnlivý kompresní poměr pokoušejí, ale jako první jsou na dobré cestě k úspěchu. Po konci atmosférických motorů to může být daší moderní novinka, kterou jednou dostane 911, i když Porsche v této spolupráci figuruje spíš jako přispěvatel zkušenostmi s výrobou skutečných motorů pro sériovou výrobu. Kdy a v jakém produkčním autě ovšem tuto novinku uvidíme, je zatím ve hvězdách.

Tento technický nákres dále poslouží k pochopení, jak funguje proměnlivý kompresní poměr
Zdroj: Gizmag
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program GP Francie v Le Mans včera 15:07
- Divoké karty pro Most 5.5.2025
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix 5.5.2025
- Wild card pro Taku Nakagamiho 5.5.2025
- Mitas Enduro Trail-ADV 2: na silnici i do terénu 5.5.2025
Nejnovější články
Škoda masivně, až o 110 tisíc zdražila Octavii, měsíc lásky si představuje zvláštně. Pod psychologickou hranicí už nekoupíte nic
včeraNadšenec si koupil elektromobil od začínající automobilky a poznává, co to je. Z její „skvělé péče” má dnes noční můry
včeraKrásné BMW 3 ze zlatých časů značky nemusí stát tolik, tohle světově unikátní kupé postavili na přání prvního a jediného majitele
včeraFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraNový Mercedes CLA nejde nabíjet u většiny veřejných dobíjecích stanic, to už se Němci dočista zbláznili?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva