Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Převodovky příští generace aut budou složité jako rádio, závad asi jen přibude
17.11.2019 | Petr Miler
Zdá se vám technika současných aut už příliš složitá? Bude ještě složitější. Po rozmachu dvouspojkových automatů mají svět zaplavit ty tříspojkové. A to je teprve něco.
Dvouspojkové převodovky jsou na trhu už pěkných pár let, za která se staly jedním ze standardů automatického řazení. Ne každý jim věří, ne do všech aut se hodí, přinejmenším v Evropě jsou dnes ale bezpečně nejvyhledávanějším řešením. Oproti převodovkám s jedinou spojkou či hydrodynamickým měničem mají jednu podstatnou výhodu - na základě toho, co s autem děláte, předpovídají, jakou rychlost bude potřeba zařadit po té aktuálně zapojené a tu si pak připraví na druhou spojku. Samotné přeřazení je pak otázka jen rozpojení jedné spojky a sepnutí druhé, což pochopitelně trvá kratší dobu, než rozpojení spojky, zvolení jiného převodu a opětovné sepnutí spojky.
S touto výhodou se ovšem pojí i podobně podstatná nevýhoda. Elektronika převodovky musí správně předpovídat další krok, a to je leckdy dost nepřesné, zvláště při aktivnější jízdě. Pokud například akcelerujete při předjíždění na čtyřku, ale najednou potřebujete intenzivněji zrychlit na trojku, zrychlujete do poslední chvíle před zatáčkou a pak jdete ostře na brzdy nebo cokoli podobného, převodovka má připraven jiný kvalt, než jaký požadujete. V tu chvíli naopak změna trvá dost dlouho, déle než u řazení s jednou spojkou či hydrodynamickým měničem. Právě to je největší slabinou dvouspojkových převodovek a těžko s ní lze něco dělat - je jim vrozená.
Řešení ale existuje a jakkoli bizarně zní, je míněno vážně - převodovka se třemi spojkami. Takovou slibuje mimo jiné koncern General Motors, který právě takovou chystá ve spolupráci s Michiganskou technologickou univerzitou (MTU). Ovocem této snahy má být jedenáctistupňová převodovka se třemi spojkami a dvěma zpětnými rychlostmi. Můžete si pomyslet, že tady někomu přeskočilo, ale nenechte se mýlit. V podobných snahách není GM osamoceno - už dříve si trojspojkový systém nechala patentovat Honda. Níže můžete vidět technický nákres jejího řešení a má skutečně tu moc vám zatočit hlavu.
Klíčovou výhodou je, že převodovka může mít vždycky připravené dvě další rychlosti kromě té, která je aktuálně zvolena. Když jedete na trojku, na druhé spojce je dvojka a na třetí čtyřka, takže ať budete chtít nečekaně (pro elektronický mozek převodovky) podřadit nebo odřadit, nesetkáte se s dlouhou prodlevou. Převodovka tak už prakticky nebude muset nic předvídat, bude připravena úplně na všechno.
Pozoruhodný je ovšem i počet převodových stupňů - 11. Darrell Robinette z MTU se v tomto směru pustil do diskuze s někdejším tvrzením Fordu, který říká, že převodovky s více než deseti stupni se nevyplatí. „Souhlasil bych, že 10 převodů vypadá jako limit, ale vzpomeňte, že před pouhou dekádou bylo považováno šest rychlostí za dostatek. Když můžete přidat více převodů se schopností upravovat schéma řazení tak, že budete moci rychlosti i přeskakovat... proč ne?” říká Robinette. A nelze říci, že by mluvil do větru.
Trojspojkový jedenáctikvalt GM tedy bude přeskakovat jednotlivé rychlosti, čímž bude v určitých režimech jízdy dělat z převodovky „méněstupňovou” - i to tři spojky snadno dovolí. Pochopitelně, půjde-li třeba o nejlepší zrychlení a udržování motoru v pásmu nejvyššího výkonu, využije vůz všech 11 kvaltů. A když nikoli, může se efektivnějším stát menší počet přeřazení, třeba i kvůli opotřebení spojek. Právě tím bude vyřešena neefektivita současných „mnohakvaltů” - při určitém stylu jízdy je méně více a dvouspojkový desetikvalt neumí zbytné rychlosti efektivně přeskočit.
Kdy by TCT, Triple Clutch Transmission, jak se trojspojce anglicky říká, mohla přijít na trh, zatím není jasné. Tento koncept ale má mít podle tvůrců stejný dlouhodobý potenciál, jako dvouspojkové převodovky. Zlepšení spotřeby paliva máme prý očekávat zhruba pětiprocentní, což se jeví jako nepříliš velký benefit na takhle složité zařízení. Ale ve světě, kde vyšší spotřeba znamená nadlimitní emise CO2 a ty vysoké pokuty, je každé procento dobré. A zřejmě vyváží i fakt, že s více spojkami a převody asi jen přibude závad - už dnes ty dvouspojkové platí za největší slabinu moderních ojetin.

Jedenáct rychlostí a tři spojky, to je prý budoucnost General Motors. Jeho idealizovaný obrázek ale ani zdaleka nenaznačuje, jak složitý trojspojkový systém je
Patent Hondy řešení vykresluje v celé jeho bizarní složitosti
Zdroje: GM, MTU, USPTO
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 7 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 8 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 10 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 11 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
dnes