Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč jsou na zadním skle vašeho auta vidět tyto zvláštní světlé fleky? Některým majitelům se to nelíbí a vozy reklamují
1.8.2024 | Petr Miler
Pokud se celé dny nedíváte jen do krásných očí vaší druhé polovičky, nemohli jste si toho nevšimnout. Zvlášť za určitých světelných podmínek se zadní sklo vašeho auta zdá být podivně kropenaté, není to ale vada, jde o vlastnost.
Historie aut je už docela dlouhá, a tak v tomto oboru máme každý rok co slavit. Zrovna letošek je ale spojen s jedním docela významným, přesto opomíjeným výročím. Uběhlo totiž přesně 120 let od chvíle, kdy se na prvním sériově vyráběném autě objevilo sklo. Dlouhých 10 let od svého vzniku byly automobily jen motorizovanými kočáry, které se bez tohoto prvku obešly, až v roce 1904 se ukázal první vůz, který nabídl nerušený výhled ven i ochranu před okolního prostředí současně.
Mohlo by se zdát, že za oněch 120 let se automobilová skla stala dokonale poznanou věcí, ale není to tak úplně pravda. Jednak i na tomto poli došlo k vývoji, který posouvá jejich možnosti stále vpřed a pokládá nové otázky, jednak podstata některých jejich specifik zůstává širší veřejnosti neznámá, ačkoli si samotných vlastností dobře všímá. O jedné takové se nyní zmiňují kolegové z Jalopniku. A nedá nám to, abychom o ní pár slov neztratili i my.
Jde o zvláštní „fleky”, které jsou zejména pod určitým úhlem a za určitého světla viditelné na zadních sklech prakticky všech aut bez rozdílu. Je celkem jedno, jestli se díváte na dekády starou Škodu 120 nebo poslední provedení Octavie, najdeme to opravdu skoro na všech modernějších vozech. A zejména na těch se splývající zádí se tyto obrazce ukazují často a rády. Je to zvláštní věc, velmi pravidelný vzor čehosi, co vizuálně připomíná chomáčky chmýří pampelišek nebo něco podobného. Pokus automobilek o navození romantické atmosféry při postávání poblíž auta za tím ale nehledejte, jde o přirozený projev technického postupu, kterým jsou zadní skla vyráběna.
Oněm flekům se oficiálně říká „quench marks”, tedy něco jako stopy po zchlazení. Auta totiž běžně vzadu používají tvrzené sklo, během jehož výroby se tabule zahřeje na víc než 500 stupňů Celsia a poté se kalí, aby se sklo zpevnilo. Chladicí trysky ale nedokážou sklo chladit dokonale rovnoměrně, což má za následek adekvátně nerovnoměrné smršťování materiálu a jeho odlišnou hustotu na různých místech. A to má nepřekvapivě za následek různorodé odrážení světla zadním sklem. Ony „fleky” jsou tedy jen optický klam, výsledek vnímání onoho nerovnoměrného odrazu.
Důvod jsme dosud sami neznali, ač tušili, jeho podstata je celkem přímočará, je to neúmyslný vedlejší projev způsobu výroby. Asi nikdy by nás nenapadlo považovat kvůli tomu sklo za vadné, některým majitelům se ovšem tento vlastně přirozený stav nelíbí. Jalopnik tak vzpomíná, že se přinejmenším koncern General Motors tomuto fenoménu věnoval ve svém servisním bulletinu v roce 2021. Tehdy uváděl v podstatě výše zmíněné s tím, že při nošení polarizačních slunečních brýlí jsou tyto skvrny obzvlášť patrné. Technici tehdy dostali za úkol zákazníků případě vysvětlovat, že jde o normální stav, součást výrobního procesu tvrzeného skla, kvůli němuž sklo nemůže být měněno v rámci záruční opravy - nový stav by byl logicky stejný jako ten dosavadní.
Tak třeba jste i vy po dnešku o něco chytřejší. My už jen dodáme, že na jiných sklech auta tyto skvrny neuvidíte kvůli odlišnému procesu výroby. Jak boční, tak zejména přední skla jsou vyráběna jinak, aby co nejlépe obstála při svých specifických „úkolech”. Ale o tom třeba zase jindy.






Zrovna na u nás tak frekventovaných Škodách Octavia je dnes probírané velmi dobře patrné. Z prezentačních fotek jsou skvrny obvykle odstraňovány, ne vždy se tak ale stane. A na těchto jsou velmi dobře patrné. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
20.12.2025
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
20.12.2025
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Budou závody superbiků na silničních okruzích brzy zakázány? včera 13:14
- Petr Pavel fotografuje kvůli charitativním účelům. 20.12.2025
- Nový standartní program víkendu MS-Superbike 20.12.2025
- Startovní listina 24 startujících žen WorldWCR 2026 20.12.2025
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. 19.12.2025
Nejčtenější články
Rusové postavili nezastavitelný obojživelník jako z dob SSSR, dali mu i tehdy nevídané ovládání
23.11.2025
AUDI odhalilo své první SUV a sál ztichl, vypadá ještě víc jako mihule na kolech
23.11.2025
Na první pohled ještě nikdo neuhodl, jakému autu patří tento interiér, zcela se vymyká dosavadním zvyklostem
23.11.2025
Srovnejte si nové Porsche Cayenne s tím předchozím, ušlo cestu od nepřesvědčivosti k zapomenutelnosti
23.11.2025
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.21. 21:40 - Předseda
- BMW Divize 12.21. 21:38 - Předseda
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.21. 16:41 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.21. 13:13 - řidičBOB
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
- Tesneni pod hlavou 12.20. 18:04 - sprusle183
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
