Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Proč jsou písty motoru kruhové, když to jde i lépe? VW to zkoušel
15.3.2019 | Petr Miler
Obrázek bloku motoru na fotce vlevo vypadá upravený v grafickém editoru, ale není tomu tak. Patří dieselu od VW a jeho řešení nepostrádá logiku.
Pokud už jste někdy přemýšleli nad tím, proč jsou písty a válce motorů kulaté, nejste sami. Však hlava válců a blok motoru jsou v podstatě obdélníkové a nechat v nich pracovat kruhové písty je zdánlivě hloupé. Kdyby v nich byly písty čtvercové, z bloku stejné velikosti by bylo možné vytěžit větší zdvihový objem, a tak dostat stejně objemný motor do menšího a lehčího balení nebo v rámci toho existujícího nabídnout větší. A je to pravda, alespoň teoreticky.
V praxi má tahle idea několik úskalí. Jednak, opracovat čtvercový otvor a vyrobit čtvercový píst je mnohem náročnější, než pokud jsou kruhového tvaru. Obojí samozřejmě může být odlitek, ale pořád je nutno finální opracování, vrtání a leštění, a to je prostě u kruhu při stejné přesnosti výrazně jednodušší a tedy i levnější, než u jakéhokoliv jiného tvaru. Jednak je tu otázka pístních kroužků - i pro ně je z hlediska výroby kruhový tvar nejjednodušší a nejlevnější.
Dále má u kruhového pístu při provozu celý obvod vždy zhruba stejnou teplotu. U čtvercových pístů by kvůli tvaru pístu měly středy hran vyšší teplotu než vrcholy, což znamená zvýšené namáhání a kratší životnost. I to může mít své řešení, jenže znovu komplikované. Pokud byste na něj rezignovali, běžným problémem by byly zkroucené písty, bloky i hlavy motoru. A pokud ne, jste znovu u výrazně vyšších nákladů na výrobu, pokud by se tohle stávat nemělo.
Tato idea se tím zdá být odsouzena k setrvání v učebnicích techniky, jenže přesto v historii najdeme případy, kdy jiné než kruhové válce motorů vznikly. A to i pro sériovou výrobu. Nejznámější aplikace jsou dvě a tou první je motor závodní motorky Honda NR750. Její motor byl v podstatě V8, ale se čtyřmi válci. Jak je to možné, nejlépe nastíní fotografie, ale přesto princip popišme. Válce i písty byly čtyři a měly tvar, který nejlépe připodobnit k oválné závodní trati. Na každý píst byly dvě ojnice, osm ventilů a dvě zapalovací svíčky. V podstatě si představte V8 se spojenými dvojicemi pístů na každé straně.
Tenhle motor vznikl původně v roce 1977, protože motocykly Honda nebyly se čtyřtaktními motory schopné v okruhových závodech konkurovat dvoutaktům. Proti přechodu na dvoutakty stálo vedení, protože co závodilo, muselo být k mání i v showroomech. Jenže podle pravidel byly maximem čtyři válce. Tenhle motor de facto jen čtyři válce má. Motocykly Honda s ním ale nikdy nevyhrály a po nějaké době zmizely ze závodění. Ještě na začátku 90tých let se ale prodávaly i silniční verze Hondy NR, ale prodalo se jich minimum, údajně jen asi 300 kusů, protože byly extrémně drahé.
Druhá známá aplikace je našemu světu aut podstatně bližší - šlo o dieselový motor Volkswagenu, který se objevil v roce 1990. Blok byl stejně dlouhý jako u motoru 1,6 D, kliková hřídel pocházela z 1,9 D a výsledný objem byl přesně 2 343 ccm. Písty byly tentokrát skutečně elipsoidní a byly vyvinuty firmou Mahle. Vrtání bylo 76,5 x 99,49 mm, kratší míra je stejná jako u 1,6 D. Protože tenhle motor neměl turbo, dával jen 76 koní a 165 Nm.
Vypadalo to s ním slibně, jenže Audi už mělo hotové tehdy nové motory TDI a Volkswagen zjistil, že motor s oválnými písty je na výrobu dražší než ono TDI. 2,3 D s oválnými písty se tak objevil v pár testovacích prototypech, ale sériového nasazení nikdy nedošel. Ne kvůli výkonu, kdyby se přidalo turbo, jistě by to mohlo znamenat zvenčí malý, ale uvnitř objemný a velmi silný motor. Tyhle dvě vlastnosti dohromady sice dovedly Audi k pětiválcům a VW ke konstrukci motorů VR5 a VR6, potažmo W8, W12 a W16, ale podle všeho to byly právě výrobní náklady na „nekruhové” písty, které vystavily 2,3 D potažmo TDI stopku.
Idea oválných pístů tak žije v srdcích techniků dále, je ale otázkou, jestli někdy dojde praktického použití. V dnešní době by výroba takového spolehlivého motoru byla jistě snazší než kdy dříve a nekonečný tlak na zmenšování motorů může automobilky přimět se k této myšlence vrátit. Možná se to nikdy nestane, ale pokud ano, pamatujte si, že o nový nápad se jednat rozhodně nebude.


Experiment Volkswagenu s oválnými písty byl dieselový čtyřválec. Na první fotce vlevo blok 2,3 D, vpravo blok 1,6 D - takový ve zdvihovém objemu rozdíl udělalo jen jiné tvarování pístů, vše ostatní zůstalo totožné
Takhle vypadal motor Hondy NR 750
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Další z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
včeraŠkoda po letech odhalila svůj první nový pick-up. Podivně vyhlížející stroj je ale postavený na dost nešťastných základech
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včeraBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
včeraŠvédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva