Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Prozkoumejte nový motor Koenigsegg 5,1 V8 pro Spyker do detailu. Je to skvost
9.3.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nizozemský Spyker žije a tady jsou technické podrobnosti k jeho nové pohonné jednotce od Koenigseggu i karbon-hliníkové konstrukci karoserie.
Společnost Spyker dokazuje, že latinský nápis umístěný na jejím logu „Nulla tenaci invia est via“, tedy že „Pro vytrvalé není žádná cesta neschůdná“, není pouze fráze. Šéf nizozemské manufaktury Victor Muller zjevně dělá vše pro to, aby jeho sportovní stroje s vrtulí ve znaku žily dál, a zdá se, že momentálně k tomu má ty nejlepší předpoklady.
Tou nejdůležitější aktuální zprávou ze ženevského autosalonu je, že se Spyker vzdává starých osmiválcových pohonných jednotek původem od Audi. Protože firma neměla dost prostředků na vývoj vlastních motorů, nechá si je stavět u dnes nepochybně ještě slavnějšího výrobce supersportů, švédského Koenigseggu.
Je vcelku známé, že se majitel Christian von Koenigsegg v počátcích své kariéry soustředil na závodní osmiválcové agregáty Ford Racing, postupem času je však jeho lidé přestavěli natolik, že dnes on i jeho inženýři mluví o vlastních motorech. A právě tato V8 míří také před zadní nápravu obou modelů Coupe a Spyder.
Zatímco švédské mašiny spoléhají na přeplňování (kdysi na kompresory, nyní na dvě turbodmychadla), pro Spyker zůstanou vyhrazeny atmosférické motory. Jejich objem se nepatrně zvýšil z 5 032 na 5 056 centimetrů krychlových při vrtání 92 mm a zdvihu válců 95,25 mm. Tyto jednotky mají úhel rozevření válců přesně devadesát stupňů, čtyřventilové rozvody a využívají vícebodové vstřikování paliva.
Navzdory své velikosti a proto i značným setrvačným hmotám se tato V8 umí nechat vytočit na 8 000 tisíc otáček za minutu, takže její špičkové parametry asi tolik nepřekvapí. Pětilitrová jednotka je schopna dostat ze sebe rovných 600 koní při 7 100 ot./min. a maximum točivého momentu 600 newtonmetrů kulminuje v poměrně vysokých 5 700 otáčkách za minutu.
Dynamika Preliatoru je i díky nízké hmotnosti jen 1 390 kg opravdu působivá. Auto se s výlučně dodávanou šestistupňovou manuální převodovkou umí rozjet z nuly na stovku za 3,6 sekundy a plné využití motoru na dost dlouhé rovince znamená nejvyšší rychlost 322 kilometrů v hodině.
Spyker vděčí těmto parametrům především své sympaticky nízké hmotnosti, která jde na vrub přepracovanému šasi navrženému v rámci vlastního vývoje. Základem automobilu je lehký hliníkový prostorový rám poskládaný z protlačovaného, ohýbaného a tlakem formovaného hliníku s integrovaným bezpečnostním rámem pro případ převrácení, který Preliatoru dodal dostatečnou torzní tuhost.
K této platformě pak technici z britského Lotusu přidali z hliníku vykovaná dvojitá lichoběžníková ramena dopředu i dozadu a doplnili je jednoplášťovými tlumiči, stabilizátory a vinutými pružinami. Hřebenovému řízení asistuje čistě hydraulický posilovač reagující na rychlost jízdy a řidič potřebuje pouze tři otáčky od dorazu k dorazu.
Zvnějšku tohle všechno překrývají devatenáctipalcová kola Turbofan s pneumatikami Michelin o rozměru 235/35 R19 vpředu a 295/35 R19 vzadu a pochopitelně také vnější panely vyrobené převážně z uhlíkového kompozitu. Přední kapota i víko kufru ukrývající zavazadlový prostor o objemu 120 litrů jsou vyrobeny rovněž z hliníku.
Brzdový systém pro 4 628 mm dlouhý, 1 953 mm široký a 1 202 mm vysoký vůz s rozvorem náprav 2 725 mm sice nese nápisy Spyker, dodala jej nicméně společnost AP Racing. Využívá klasické ocelové kotouče a nikoli karbon-keramiku. Přední brzdy mají průměr 350 milimetrů a svírají je čtyřpístkové třmery, vzadu jsou pak třmeny o stejném počtu pístků a jejich průměr činí 332 milimetrů. Stabilizační program byste hledali marně, auto má však protiblokovací systém a taky elektronickou distribuci brzdného účinku.
Poslední zajímavou technickou novinkou Spykeru C8 Preliator je jeho multimediální rozhraní kombinované s digitálním rádiem DAB+, konektivitou pro mobilní telefony iPhone, základním audiosystémem o výkonu 300 wattů, který lze za příplatek vylepšit na 1 000 wattů i s titanovými výškovými reproduktory, karbonovými reproduktory pro střední pásmo a subwooferem integrovaným přímo do palubní desky. Pozoruhodnou perličkou je pak head-up displej firmy Exploride ovládaný pomocí gest či hlasem, který umí kontrolovat mobil přes bluetooth a zobrazuje informace z přehrávače a pochopitelně i navigačního systému.
Závěrem se snad patří dodat ještě cenovku, která pochopitelně není lidová. Spyker už prozradil, že si za Spyder bude účtovat celkem 403 500 Eur, v přepočtu 10,9 milionu korun, za to vám ale zaručí, že nevyrobí více než stovku těchto aut. Jak je to s kupé, prozatím nevíme. Předpokládá se ale, že jich nejspíše nevznikne více, i když cena by mohla být nepatrně příznivější.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2017.


















Vidlicový osmiválec pro Preliator má na sobě loga obou zúčastněných firem, Spykeru i Koenigseggu
A toto je auto, do kterého míří nejdříve
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejnovější články
K mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
včeraCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva