Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Složená turbodmychadla mohou přidat ještě více výkonu „z ničeho”
20.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Turba teď hlavně stlačují vzduch. Výfukové plyny se ale dají využít i dále, přímo pro pohon auta.
Přeplňování je pod kapotami osobních automobilů už docela dlouho a jako technologie existuje ještě déle. Ve většině případů, v běžných autech vždy, je hlavní jednotkou přeplňování kompresor, který je poháněn buď klikovou hřídelí a řemenem, to hovoříme o kompresoru, nebo výfukovými plyny, v takovém případě to je turbodmychadlo. Využití výfukových plynů ale nemusí končit jen u stlačování nasávaného vzduchu.
Výfukové plyny je možno využívat ještě dále, i po roztočení kompresoru. V případě mechanického propojení mohou pohánět další turbínu, která však bude místo kompresoru pohánět přes ozubená kola a hydrodynamický měnič točivého momentu či jakousi viskózní spojku přímo klikovou hřídel, a tak sama o sobě, bez dalšího spalování, zvyšovat výkon.
Ani toto řešení není zas tak nové, bylo v určité podobě použito na leteckém osmnáctiválci Wright R-3350 těsně po druhé světové válce. Používá se i v současnosti, a to na 14,8litrovém motoru Detroit Diesel DD15 TC, kterým jsou vybaveny některé americké tahače značek Freightliner a Western Star a který si můžete prohlédnout v animaci pod článkem. Něco podobného ve svých motorech údajně využívají také značky Scania a Volvo.
Další variantou je k hřídeli standardního turbodmychadla připojit elektromotor, tedy postavit elektrické propojení. Elektromotor může sloužit několika způsoby - může zastupovat klasický, řemenem poháněný alternátor, může být součástí klasického hybridního pohonného ústrojí, tedy nabíjet baterie, které pak přes elektromotor pošlou dodatečnou sílu na kola. Anebo může eliminovat prodlevu velkého turba při sešlápnutí plynového pedálu. Ve formuli 1 se používá takovýto systém - generátorem připojeným k turbodmychadlu se schová energie ve formě elektřiny, která je pak na výjezdu ze zatáčky jiným elektromotorem poslána na kola.
Není tedy od věci očekávat podobnou aplikaci složených turbodmychadel i v běžných, produkčních autech. Mechanické spojení je trochu náročnější na prostor i údržbu, ale pokud to může fungovat na dieselech v tahačích, od kterých se očekává, že za svůj život najedou dva i více milionů kilometrů, není důvod si myslet, že by tato technologie neměla zvládnout půl milionu až milion km v osobních autech - se správnou údržbou, samozřejmě.
Elektrické spojení by zase mohlo být jakýmsi mild-hybridem, ať už v nahrazení alternátoru či ve funkci udržování turba v roztočeném stavu. Tento způsob má navíc tu výhodu, že jeden elektromotor na hřídeli turba se může stisknutím tlačítka na středové konzoli, třeba přepnutím z režimu Eco do režimu Sport, změnit z alternátoru na systém potlačující prodlevu turbodmychadla..
Asi nelze implementaci takovýchto technologií do produkčních osobních aut očekávat pozítří, ale v horizontu nějakých deseti let bychom se něčeho takového dočkat mohli alespoň v koncepční formě. Je to zajímavá technologie, a to nejen z pohledu ekologie, ale také, jak z hořícího paliva dostat co nejvíc síly na asfalt. Jak toho výrobci využijí, se však zatím musíme nechat překvapit.
Princip funkce složeného turbodmychadla
To, co na těchto obrázcích a animaci Detroit Dieselu DD15 TC tvarem trochu připomíná trychtýř, je složené turbodmychadlo
Zdroj: Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva