Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Světlomety budoucnosti podle Opelu svítí tam, kam pohlédne vaše oko
16.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Opel pracuje na světlech, které se natáčejí tam, kam se díváte. Ale díky speciálnímu algoritmu nepřeskakují tak rychle, jak to má tendenci dělat lidské oko.
LEDková světla už tu s námi jsou nějaký ten pátek a lasery už také nejsou novinkou, i když seznam aut, do kterých si je můžete pořídit, je zatím velmi, velmi krátký. Opel ale pracuje na další novince, která však pravděpodobně bude moci s těmito dvěma technologiemi koexistovat - nová světla mají svítit tam, kam se dívá řidič, stručně řečeno.
Soustava kamer, fotosenzorů a infračervených diod má podle Opelu sledovat pohyby očí řidiče a podle toho uzpůsobovat kužel světla. Měření má probíhat padesátkrát za vteřinu a podle něj má být systém schopen určit, kam se řidič dívá a odpovídajícím způsobem natočit světlomety, a to samozřejmě jak ve vertikální, tak i v horizontální ose.
Jednou z velkých překážek, kterou museli inženýři překonat, je tendence očí rychle přeskakovat z jednoho bodu na druhý. Aby světelný kužel nepřeskakoval podobně, což by mohlo způsobit problémy, byl vyvinut speciální zpožďovací algoritmus. Jak přesně funguje, nám není známo - každá změna totiž asi zpožděna být nemůže, ale jak systém určuje, na co reagovat hned a co vynechat, nemáme tušení.
„Tento koncept ovládání směru a intenzity světla, založeného na tom, kam se řidič dívá, vyvíjíme už asi dva roky,” uvedl Ingolf Schneider, vedoucí technologií osvětlení u Opelu. „Čím více chápeme benefity této technologie, tím více postupujeme s tímto projektem kupředu,” dodal. I tak ale nelze počítat s implementací něčeho takového do reality v nejbližší budoucnosti, vývoj jistě zabere mnohem delší čas.
Co by se však v Opelech mohlo objevit již mnohem dříve, konkrétně prý do 18 měsíců, jsou matricové LED-světlomety. Jejich princip bude ten, že v kombinaci s kamerou v čelním skle budou umět deaktivovat jen některé diody tak, aby na silnici bylo světla co nejvíc, ale aby ostatní řidiči nebyli oslněni. Právě s touto technologií pravděpodobně bude muset být i ono natáčení podle toho, kam se díváte, spojeno, protože nelze oslnit každého protijedoucího, když se na jeho blížící se vůz podíváte.








Opel pracuje na světlech, která svítí tam, kam se díváte
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před hodinou
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 2 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 4 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
