Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
18.4.2024 | Petr Miler
Obavy z dlouhodobých dopadů systémů automatického vypínání a startování motorů na fungování auta jsme vyjádřili nejednou. A i tento případ ukazuje, že oprávněně. Je to další věc, která zanedbatelný efekt na spotřebu paliva mění za potenciálně závažné problémy.
Dnes se vedou vášnivé debaty o smyslu nařizování elektrických aut, před nějakou dekádou a půl se prakticky úplně stejným způsobem diskutovalo o downsizingu, nesmyslně dlouhých převodech nebo systému start-stop. Bylo to prakticky to samé, akorát v menším. Dnes se pod tíhou regulací mění způsobem, který si trh nevyžádal a který většina zákazníků odmítá, celá podstata aut. Tehdy se měnily jen jejich dílčí aspekty.
Systém start-stop jsme si tedy také neoblíbili a jeho zdrcující kritiku od kolegy si během 13 let od vydání přečetly miliony z vás. I to nakonec ukazuje, jak odmítaná věc to byla a do určité míry stále je, dnes upadá v zapomnění jako relativně nevinná banalita vedle toho, co se primárně pod tlakem regulací dostalo do aut později. Občas se ale připomene díky svým selháním.
Důvodů, proč start-stop nenávidět a vypínat při každém nastartování auta, je řada, jedním z těch hlavních jsou ale dlouhodobé dopady na životnost důležitých částí auta a jeho spolehlivost. Uvážíme-li, jak mrzkou úsporu paliva tento systém přináší, opravdu nemá smysl pro něj riskovat zejména dopady na životnost motoru. Nejde ale jen o to - aby systém fungoval, potřebuje vůz mj. lepší a odolnější startér či větší baterii a obojí používat tak moc, že se to snadno negativně podepíše i na jejich živnosti. Anebo dokonce na fungování celého auta.
S tím druhým má nyní patálie Ford poté, co si skoro tisícovka zákazníků postupně stěžovala na problémy s několika vozy vyráběnými od roku 2021. Těm dokáže start-stop „vycucat” baterky tak moc, že auto na křižovatce může zhasnout a už nikdy nenaskočí. To je fascinující, vyloženě umělý problém vyvolaný nároky start-stopu na elektrickou soustavu auta, se kterou řídicí software evidentně neumí zacházet adekvátním způsobem.
O celém problému se dozvídáme díky samotnému Fordu, který pod tlakem amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) svolává do servisů zejména modely Bronco Sport z let 2021 až 2024 (jde o 402 978 aut) a Maverick z let 2022 až 2023 (53 587 aut). Problém podle všeho není „fyzický” a auta jen „tupě” trvají na použití start-stopu i v momentě, kdy je baterie příliš vybitá či opotřebovaná na to, aby byla s to znovu nastartovat. Kdyby motor zůstával běžet, nestane se ani jedno - baterie nebude tak zatěžovaná a vybíjená a motor se na křižovatce nevypne pro nic.
I tento případ tak ukazuje, jaké problémy může start-stop sekundárně způsobit. A to je jeho široké zavedení pořád moc nedávnou historií na to, abychom mohli posoudit všechny dlouhodobé následky a na druhou misku vah si vedle opravdu zanedbatelné úspory paliva dali všechny problémy, které start-stop způsobí a jimiž auta, která ho nemají, netrpí. Netušíme, co by se muselo stát, aby váha nepřepadla na jednu stranu pod tíhou oněch negativ.
Jak kdysi pravil kolega: Vývoj aut pro regulace nikam nevede. Není celá „elektrická mánie” jedním velkým vývojem pro regulace? A nedopadne pro ni za 10 nebo 15 let srovnání přínosů a negativ úplně stejně, jako dnes dopadá pro systém start-stop?



Bronco je jedním z Fordů, které jsou masivně zasažené novým, dříve nepoznaným problémem způsobeným systémem start-stop. Dáme-li si všechny už známé na jednu hromadu, skutečně stálo za to se tímto - podle nás nesmyslem - vůbec zabývat? Foto: Ford
Zdroj: Ford
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včeraSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva