Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
18.4.2024 | Petr Miler
Obavy z dlouhodobých dopadů systémů automatického vypínání a startování motorů na fungování auta jsme vyjádřili nejednou. A i tento případ ukazuje, že oprávněně. Je to další věc, která zanedbatelný efekt na spotřebu paliva mění za potenciálně závažné problémy.
Dnes se vedou vášnivé debaty o smyslu nařizování elektrických aut, před nějakou dekádou a půl se prakticky úplně stejným způsobem diskutovalo o downsizingu, nesmyslně dlouhých převodech nebo systému start-stop. Bylo to prakticky to samé, akorát v menším. Dnes se pod tíhou regulací mění způsobem, který si trh nevyžádal a který většina zákazníků odmítá, celá podstata aut. Tehdy se měnily jen jejich dílčí aspekty.
Systém start-stop jsme si tedy také neoblíbili a jeho zdrcující kritiku od kolegy si během 13 let od vydání přečetly miliony z vás. I to nakonec ukazuje, jak odmítaná věc to byla a do určité míry stále je, dnes upadá v zapomnění jako relativně nevinná banalita vedle toho, co se primárně pod tlakem regulací dostalo do aut později. Občas se ale připomene díky svým selháním.
Důvodů, proč start-stop nenávidět a vypínat při každém nastartování auta, je řada, jedním z těch hlavních jsou ale dlouhodobé dopady na životnost důležitých částí auta a jeho spolehlivost. Uvážíme-li, jak mrzkou úsporu paliva tento systém přináší, opravdu nemá smysl pro něj riskovat zejména dopady na životnost motoru. Nejde ale jen o to - aby systém fungoval, potřebuje vůz mj. lepší a odolnější startér či větší baterii a obojí používat tak moc, že se to snadno negativně podepíše i na jejich živnosti. Anebo dokonce na fungování celého auta.
S tím druhým má nyní patálie Ford poté, co si skoro tisícovka zákazníků postupně stěžovala na problémy s několika vozy vyráběnými od roku 2021. Těm dokáže start-stop „vycucat” baterky tak moc, že auto na křižovatce může zhasnout a už nikdy nenaskočí. To je fascinující, vyloženě umělý problém vyvolaný nároky start-stopu na elektrickou soustavu auta, se kterou řídicí software evidentně neumí zacházet adekvátním způsobem.
O celém problému se dozvídáme díky samotnému Fordu, který pod tlakem amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) svolává do servisů zejména modely Bronco Sport z let 2021 až 2024 (jde o 402 978 aut) a Maverick z let 2022 až 2023 (53 587 aut). Problém podle všeho není „fyzický” a auta jen „tupě” trvají na použití start-stopu i v momentě, kdy je baterie příliš vybitá či opotřebovaná na to, aby byla s to znovu nastartovat. Kdyby motor zůstával běžet, nestane se ani jedno - baterie nebude tak zatěžovaná a vybíjená a motor se na křižovatce nevypne pro nic.
I tento případ tak ukazuje, jaké problémy může start-stop sekundárně způsobit. A to je jeho široké zavedení pořád moc nedávnou historií na to, abychom mohli posoudit všechny dlouhodobé následky a na druhou misku vah si vedle opravdu zanedbatelné úspory paliva dali všechny problémy, které start-stop způsobí a jimiž auta, která ho nemají, netrpí. Netušíme, co by se muselo stát, aby váha nepřepadla na jednu stranu pod tíhou oněch negativ.
Jak kdysi pravil kolega: Vývoj aut pro regulace nikam nevede. Není celá „elektrická mánie” jedním velkým vývojem pro regulace? A nedopadne pro ni za 10 nebo 15 let srovnání přínosů a negativ úplně stejně, jako dnes dopadá pro systém start-stop?



Bronco je jedním z Fordů, které jsou masivně zasažené novým, dříve nepoznaným problémem způsobeným systémem start-stop. Dáme-li si všechny už známé na jednu hromadu, skutečně stálo za to se tímto - podle nás nesmyslem - vůbec zabývat? Foto: Ford
Zdroj: Ford
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejnovější články
Škoda jako by na chvíli zapomněla, za co dnes kope, zničehonic začala vyzdvihovat přednosti dieselového auta
před 3 hodinamiToyota okouzlila sexy drsným offroadem pro dobrodruhy toužící po svobodě, vám ho ale neprodá
před 5 hodinamiMercedes začal prodávat nové základní CLA. S baterií odpovídající 15litrové nádrži je to neuvěřitelně předražená absurdita
před 6 hodinamiFotbalové hvězdy Realu Madrid si převzali nová BMW zdarma. Ukázali, že vkus buď nemají, nebo ho mít ani nemohou
před 8 hodinamiAlfa Romeo zrušila konec modelů Giulia a Stelvio, budou dál k mání i s motory V6. Nástupce musí předělat na „normální” pohon
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.22. 17:40 - mafel
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.22. 16:31 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.22. 13:46 - řidičBOB
- Onboard videa 10.21. 21:10 - řidičBOB
- Škoda octavia 3 2013 1.2tsi 77kw 10.21. 19:44 - Hodir
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.21. 19:25 - Snowman000
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 18:11 - vlachjir
- S větrem ve vlasech.... 10.21. 14:42 - pavproch