Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technici vysvětlili, proč mají všechna moderní auta u blatníků výrazný plochý lem
21.1.2021 | Mirek Mazal
Je v podstatě jedno, na jaké auto se podíváte, ať už je to relativně levná Škoda nebo superdrahé Bugatti, ostře řezaný lem na blatníku mají všechna. Je to snad módní hit? Ani ne, tuto cestu designérům diktuje technika.
Designéři si lámou hlavu nad vymýšlením nových tvarů karoserie aut a někdy se až moc vehementně snaží vizuálně odlišit od ostatních. Chtějí jimi vytvářeným autům vtisknout osobitý charakter a do detailu jedinečný vzhled. Přesto snad na všech moderních autech najdete už léta jeden úplně stejný prvek. Možná jste si sami všimli, že současné automobily mají podběhy kol ohraničeny plochými lemy. Tyto pásy rovného plechu bývají několik centimetrů široké a najdeme je jak u levných, tak i u těch nejdražších aut, jak u stylovek, tak i u dělníků silnic.
Jaký to dává smysl? Zdá se vám to hezké? Nám ani ne, spíše jsme si na to zvykli, občas ale i nehezké věci bývají módní. Jenže o touhu mít lemy blatníků vyvedené právě tímto způsobem vůbec nejde, jak potvrdili dotázaní technici. Designéři lemy takto dělat nechtějí, oni je tak dělat musí a mají od začátku za úkol pohybovat se v přesně nastavených „mantinelech plochosti”.
Proč tomu tak je? Nejčastější domněnky se točí kolem aerodynamiky, někoho odletující špíny od pneumatik nebo snazší práce se senzory, kterých je na moderních autech tolik... Může na tom být kus pravdy, klíčový důvod je ale v podstatě banální.
Než se dostaneme k podstatě věci, zkuste si vzpomenout blatníky starých aut. Také ta měla společný jmenovatel v podobě vystupujícího lemu blatníku, ovšem zakončeného dovnitř zalisovanou hranou, která zachycovala bláto a s ním způsobovala i korozi. Časem se zakulacený lem pomalu změnil v onen plochý pásek, který měla už Škoda Favorit. Právě to, co mají dřívější zaoblený a vystouplý a dnes plochý lem společného, dává odpověď na výše položenou otázku.
Smyslem tohoto řešení je dát plechovým dílům strukturální funkci bez toho, že by se musel přidávat další kovový díl zvyšující hmotnost. A tato funkce ve výsledku diktuje jejich tvar do té míry, že si designéři mohou vybrat leda mezi různou šíří a tvarem lemu. Složitěji tvarované panely jsou schopné držet tvar, pokud se v nich vytvoří prolisy jako ony lemy u blatníků - je to efektivní z hlediska funkce i hmotnosti. Designéři se s tím naučili pracovat a dnes tohoto prvku využívají k tomu, aby blatníky plynuleji navazovaly na přirozenou plochost boků kol, což nakonec i dobře vypadá.
U nově představených automobilů kritici řeší tvar přední masky, zakřivení prahů, vyboulení střechy či zakončení zadních partií, bývají specifické. Málokdo si ale všímá univerzálního plochého lemu u podběhů, který používají prakticky všechny značky. Přesto si zaslouží pozornost - fungují ve výsledku stejně, jako ty vystouplé, dělají to ale efektivněji - s nižší hmotností dosahují stejného nebo lepšího výsledku a výrazně omezují riziko koroze.


Škoda Fabia... Foto: Škoda Auto
...Škoda Octavia... Foto: Škoda Auto
...Škoda Superb... Foto: Škoda Auto
...prakticky veškerá SUV včetně Škody Kodiaq... Foto: Škoda Auto
...auta střední třídy jako VW Passat... Foto: Volkswagen
...„prémiovky” typu BMW... Foto: BMW
...a dokonce i Bugatti za více jak 100 milionů Kč je mají. Foto: Bugatti
Bleskovky
- Nové BMW M3 s bizarním výfukem předvedlo svůj zvuk. Zní stejně podivně, jako vypadá
5.3.2021 - Elon Musk si pochvaloval přistání rakety, která záhy explodovala, lidé mu to dali „sežrat”
4.3.2021 - Rusové zkusil umýt auto venku v -40°C, dopadlo to tak, jak od začátku muselo
3.3.2021 - Řidič se v uskákaném malém Fiatu v 210 km/h prohnal kolem policejní hlídky
2.3.2021
Nejnovější články
- James May prodává své nejoblíbenější auto, vede ho k tomu nakonec jen jedno
včera - Celých 96 procent řidičů riskuje nehodu v autě kvůli hlouposti za pár stovek
včera - Zánovní Lada 2110 na prodej v USA je velká rarita, vetřelec z Ruska stojí majlant
včera - Průkopník ostrých SUV měl 650 koní už v roce 2004, tehdy ani nevěděl, jak si říkat
včera - ADAC varuje před drahými programy na mytí aut, vašemu vozu prý jen uškodí
včera - Fotbalisté Realu Madrid rozprodávají svá Audi z loňska, s většinou si moc neužili
včera - Firma říká, že dosáhla největšího pokroku v historii elektromotorů
včera - Rusové postavili Ladu s průhledným motorem a ukázali, co se v něm děje za chodu
včera - BMW definitivně schválilo nový způsob značení svých aut, velký smysl opět nedává
6.3.2021 - Největší držáky mezi moderními ojetinami: Tato auta vydrží jezdit déle než jakákoli jiná
6.3.2021
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Auto s vyšším posedem 00:15 - Honza42
- Dacia Logan (2021) / Škoda Rapid (2019) / Škoda Octavia 3 22:47 - rutak11
- Koronavirus 22:35 - GeneHawkins
- Politický koutek 20:51 - honziss
- Policejní kontroly a měření 17:07 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 11:43 - abgx1
- Onboard videa 6.3.2021 - aikoN
- Fiat a vše kolem nich 6.3.2021 - M.Z.
- BMW Divize 6.3.2021 - M.Z.
- Porsche - vse o sportovnich modelech 6.3.2021 - HondaMan