Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technik popsal, zda střílení z výfuku pomáhá, nebo škodí výkonu motoru auta
28.10.2019 | Mirek Mazal
Rány z výfuku při řazení nahoru mají automobiloví nadšenci rádi. Existuje pro ně ale nějaké technické opodstatnění, nebo se jedná jen o prázdnou show?
Výfuky sportovně laděných verzí moderních aut rády způsobují praskání, které lze někdy připodobnit i ke střelbě. Je až pozoruhodné, že v době stále striktnějších předpisů týkajících se hluku pouštějí výrobci na trh vozy jako Mercedes-AMG A45, Audi RS3 nebo třeba Hyundai i30 N, které dokáží při přeřazení při ostré akceleraci až děsit okolí.
Automobiloví nadšenci je obvykle mají rádi, neboť zvyšují emotivní prožitek z jízdy. Mají ale nějaké rozumné technické opodstatnění? Přesně na tuto otázku se zaměřil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained a popsal, co za nimi stojí.
Odpověď není jednoznačná, neboť tyto zvuky mohou mít své racionální zdůvodnění, často ale bývají naprosto falešné, jako ostatně mnoho jiných věcí v dnešním automobilovém průmyslu. Například Hyundai v nejsilnějších specifikacích N střílí koncovkami během řazení v důsledku snah o potlačení zpomalené odezvy přeplňovaného motoru. Za normálních okolností se do válců při ubrání plynu palivo vůbec nevstřikuje a navíc je uzavřena sací klapka. Ve výfuku tak není dostatečný tlak, turbo se zpomaluje a přestává čerpat vzduch do sání. Po opětovném otevření sací klapky chvíli trvá, než se turbo opět roztočí a tím vzniká tzv. turbolag.
Existují různé způsoby jeho potlačení, Porsche třeba v určitém režimu nechává otevřenou sací klapku. Hyundai si zase vzalo inspiraci u tzv. antilag systémů používaných u „starých” turbomotorů. Při ubrání plynu stále do válců dodává palivo a směs zapaluje až dlouho za horní úvratí pístu. V tu chvíli už je otevřený výfukový ventil a hořící směs expanduje mimo válec. Tím se vytváří dostatečný tlak ve výfukovém potrubí, jenž drží turbodmychadlo v otáčkách, následkem je pak pro okolí slyšitelná exploze projevující se oním praskáním či střelbou.
Funkční nastavení Hyundai baví svým projevem, nejhlasitější „palba” probíhá ve sportovním režimu, kdy se elektronika doopravdy snaží pečlivě zamaskovat problém s reakcemi plynového pedálu při řazení převodových rychlostí. Původ opatření najdeme u závodních speciálů sestavených čistě kvůli ukrajování setin sekundy mezi startem a cílovou páskou. Závodníci potřebují okamžitě dostupný plný výkon ve všech situacích, proto inženýři vývojem došli k pozdnímu spalování s hlasitou odezvou.
Ne všechna auta ale „střílí” z podobných příčin. Častější je použití podobného řešení zapálení směsi bez jakéhokoli technického opodstatnění, tedy kvůli zvuku samému. I takové nadšence potěší, jejich skutečný přínos jízdě je ale nulový. Za všechny může být uveden Jaguar F-Type R, který nepotřebuje udržovat roztočené turbo, jelikož žádné nemá. S kompresorem jeho výfuk praská jen proto, že je to „cool”, pro nic jiného, technickým pozitivem budiž jen to, že takové nastavení ničemu neškodí, na životnost motoru nebo výfuku nemá vliv.








Hyundai ve verzích N střílí z výfuku jako následek snah o omezení prodlevy turbomotoru, o mnoha dalších autech dělající totéž to říci nelze
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 7 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 8 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 10 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 11 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB