Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tohle vaše auto neumí. Nové brzdy letošních F1 zajistí neuvěřitelné přetížení
23.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Brzy ve Formuli 1 jsou odedávna tím nejlepším, co lze ve světě čtyř kol najít, pro letošek ale budou ještě o pořádný kus lepší. Jejich možnosti berou dech.
Formule 1 se pro letošní rok dočkala zásadních změn. Auta mají jinou techniku a také výrazně povyrostla, hlavně do šířky. Co to s nimi udělalo po vizuální stránce, už jsme viděli, a prohlédnout jsme si také mohli, o kolik jsou rychlejší proti loňským strojům. V závodním tempu je uvidíme už tento víkend, kdy se kolotoč F1 rozjede na okruhu v australském Melbourne a očekávány jsou oproti loňsku až o 5 sekund lepší časy na kolo. Kde kdo bude obdivovat mnohokrát skloňovanou lepší aerodynamiku či širší pneumatiky, jenže je tu ještě jedna věc, o které se příliš nemluví - úplně nové brzdy.
Ty jsou dlouhodobě považovány za ty úplně nejlepší na světě, jenže pro letošní rok se posunou zase o pořádný kus dál. Jejich vrchní dodavatel, firma Brembo, říká, že s nimi monoposty budou brzdit ostřeji než kdy dříve, podstatně zkrátí brzdnou dráhu a pilotům dovolí zažít dosud nepoznané přetížení. Tak se na ně pořádně posviťme.
V prvé řadě platí, že přední kotouče jsou oproti sezóně roku 2016 o 4 mm tlustší, mají 32 mm oproti 28 mm. To je skoro 15 % navíc a znamená to také větší množství ventilačních dírek po obvodu - je jich tu 1 400 oproti 1 200 v sezóně roku 2016. Slibují tak ještě lepší chlazení a schopnost zvládnout teploty až přes 1 000 °C.
Každý tým, kterému Brembo dodává brzdové systémy, potřebuje trochu něco jiného. Každý monopost je konstruován jinak, jen kotouče jsou pro všechny stejné. Všechny také používají šestipístkové třmeny vyrobené z jednoho kusu slitiny hliníku a lithia. Vyfrézovat a opracovat jeden třmen zabere 14 hodin.
Zadní brzdy nadále pracují s technologií brake by wire, mají vlastní hlavní brzdový válec, ale ten předává tlak řídící jednotce, nikoliv přímo brzdám. Ta ho kombinuje s daty z předních brzd a mnoha dalších senzorů na voze a podle toho aplikuje brzdnou sílu na zadní kola spolu se systémem rekuperace kinetické energie, jak názorně ukáže video níže.
Ve spojení se zvětšením šířky pneumatik má podle Bremba být výsledkem zlepšení celkového brzdného výkonu monopostů F1 až o 25 % a posunout maximální hodnoty přetížení při brzdění až za hranici 6 g. Jinými slovy, na piloty při deceleraci působí síla odpovídající více jak šestinásobku jejich vlastní tělesné hmotnosti, což je v běžném autě něco nepředstavitelného - v tom obvykle zažijete přetížení okolo 1 g a musíte mít opravdu výjimečný stroj na výjimečných pneumatikách, abyste se začali blížit dvojnásobku.
U F1 se bavíme o 6 g a je to hodně i na poměry tohoto sportu - v roce 2016 se maximum dostávalo nad 5 g, na 6 nikdy nedosáhlo. To samozřejmě znamená mnohem větší nároky na piloty, ale také možnost brzdit později. Spolu s dalšími inovacemi je tak jasné, že časy na kolo budou letos úplně jinde než vloni.
Jaké přesně budou, se zatím musíme nechat překvapit. Mimochodem, rekord kola v Melbourne dosud drží Michael Schumacher s časem 1:24,125. Překoná ho letos někdo? Pokud se to stane, bude za to vděčit i novým brzdám schopným výše zmíněného...






Brzdy od Bremba pro F1 jsou tlustší a budou se lépe chladit
Zdroj: Brembo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
před 2 hodinamiMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
včeraPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez před trojicí Italů včera 16:33
- Filip Salač přímo do Q2 včera 15:30
- David Almansa nejlepším v Moto3 včera 15:00
- Honda Fest 2025: z Frymburku až do Mariazell včera 13:15
- V Misanu začal nejrychleji Morbidelli včera 11:53
Nejnovější články
Není velký, se srazí... Se zdí. Do té posílají své majitele auta vietnamského nudlového miliardáře, všechna teď musí do servisů
před 7 minutamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před hodinouBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
před 2 hodinamiMuž na poslední chvíli nakoupil 239 klasických Land Roverů Defender a proměnil je ve zlatý důl. Kus dnes prodává až za 9 milionů
před 3 hodinamiDobrodruh objevil opuštěné dealerství Porsche, na vzácné sporťáky v něm už léta sedá prach
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva