Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tohle vaše auto neumí. Nové brzdy letošních F1 zajistí neuvěřitelné přetížení
23.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Brzy ve Formuli 1 jsou odedávna tím nejlepším, co lze ve světě čtyř kol najít, pro letošek ale budou ještě o pořádný kus lepší. Jejich možnosti berou dech.
Formule 1 se pro letošní rok dočkala zásadních změn. Auta mají jinou techniku a také výrazně povyrostla, hlavně do šířky. Co to s nimi udělalo po vizuální stránce, už jsme viděli, a prohlédnout jsme si také mohli, o kolik jsou rychlejší proti loňským strojům. V závodním tempu je uvidíme už tento víkend, kdy se kolotoč F1 rozjede na okruhu v australském Melbourne a očekávány jsou oproti loňsku až o 5 sekund lepší časy na kolo. Kde kdo bude obdivovat mnohokrát skloňovanou lepší aerodynamiku či širší pneumatiky, jenže je tu ještě jedna věc, o které se příliš nemluví - úplně nové brzdy.
Ty jsou dlouhodobě považovány za ty úplně nejlepší na světě, jenže pro letošní rok se posunou zase o pořádný kus dál. Jejich vrchní dodavatel, firma Brembo, říká, že s nimi monoposty budou brzdit ostřeji než kdy dříve, podstatně zkrátí brzdnou dráhu a pilotům dovolí zažít dosud nepoznané přetížení. Tak se na ně pořádně posviťme.
V prvé řadě platí, že přední kotouče jsou oproti sezóně roku 2016 o 4 mm tlustší, mají 32 mm oproti 28 mm. To je skoro 15 % navíc a znamená to také větší množství ventilačních dírek po obvodu - je jich tu 1 400 oproti 1 200 v sezóně roku 2016. Slibují tak ještě lepší chlazení a schopnost zvládnout teploty až přes 1 000 °C.
Každý tým, kterému Brembo dodává brzdové systémy, potřebuje trochu něco jiného. Každý monopost je konstruován jinak, jen kotouče jsou pro všechny stejné. Všechny také používají šestipístkové třmeny vyrobené z jednoho kusu slitiny hliníku a lithia. Vyfrézovat a opracovat jeden třmen zabere 14 hodin.
Zadní brzdy nadále pracují s technologií brake by wire, mají vlastní hlavní brzdový válec, ale ten předává tlak řídící jednotce, nikoliv přímo brzdám. Ta ho kombinuje s daty z předních brzd a mnoha dalších senzorů na voze a podle toho aplikuje brzdnou sílu na zadní kola spolu se systémem rekuperace kinetické energie, jak názorně ukáže video níže.
Ve spojení se zvětšením šířky pneumatik má podle Bremba být výsledkem zlepšení celkového brzdného výkonu monopostů F1 až o 25 % a posunout maximální hodnoty přetížení při brzdění až za hranici 6 g. Jinými slovy, na piloty při deceleraci působí síla odpovídající více jak šestinásobku jejich vlastní tělesné hmotnosti, což je v běžném autě něco nepředstavitelného - v tom obvykle zažijete přetížení okolo 1 g a musíte mít opravdu výjimečný stroj na výjimečných pneumatikách, abyste se začali blížit dvojnásobku.
U F1 se bavíme o 6 g a je to hodně i na poměry tohoto sportu - v roce 2016 se maximum dostávalo nad 5 g, na 6 nikdy nedosáhlo. To samozřejmě znamená mnohem větší nároky na piloty, ale také možnost brzdit později. Spolu s dalšími inovacemi je tak jasné, že časy na kolo budou letos úplně jinde než vloni.
Jaké přesně budou, se zatím musíme nechat překvapit. Mimochodem, rekord kola v Melbourne dosud drží Michael Schumacher s časem 1:24,125. Překoná ho letos někdo? Pokud se to stane, bude za to vděčit i novým brzdám schopným výše zmíněného...






Brzdy od Bremba pro F1 jsou tlustší a budou se lépe chladit
Zdroj: Brembo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
včeraFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nejnovější články
Chevrolet sebral Corvette C8 jeden z jejích typických prvků a zamířil s ní k moderní tuctovosti
před hodinouFerrari odložilo příchod svého prvního elektrického modelu. Teď líp než kdy jindy vnímá, že ani ono automaticky neprodá cokoli, co vyrobí
před 2 hodinamiVýrobce na dálku sebral autům patřícím zákazníkům 600 koní výkonu, protože s nimi neumí zacházet. Tolik ke skvělosti moderních aut
před 4 hodinamiPrvní nové AUDI má ten nejsměšnější zavazadelník, jaký jsme kdy viděli, ukazuje nedomyšlenost auta v každém ohledu
před 5 hodinamiCadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 05.08. 00:15 - Spectral
- Rychlodotazy 05.07. 18:28 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.07. 17:04 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.07. 17:00 - Eda
- Suzuki obecně 05.07. 16:17 - jerry
- Vačka palivového čerpadla 05.07. 11:32 - AronLehner
- Hyundai i30 1.4 80kw 05.07. 06:55 - rubydix
- Dacia Duster - nové vlákno 05.06. 20:02 - M.Z.