Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toyota si nechala patentovat řešení jednoho z morů moderních aut
1.7.2018 | Petr Miler
Vývoj aut obecně kráčí vpřed, někdy ale z více, někdy z méně pochopitelných důvodů udělá krok stranou. Tlusté A-sloupky jsou jedním z takových úkroků a Toyota na něj zjevně má lék.
Tlusté A-sloupky jsou morem dnešních aut, ovšem nejsou samoúčelné - jsou tu kvůli vyšší bezpečnosti, auto tak snáze odolá následkům různých nehod. Můžeme se bavit o tom, že kdybyste z auta pořádně viděli, možná byste ani nehavarovali, ale to by byla debata o Godotovi, protože výsledky z crash testů rozhodují, a tak cesta zpátky k tenkým A-sloupkům neexistuje.
Ve skutečnosti tu máme tlusté A-sloupky, za které se leckdy schová nejen cyklista, ale i kamion, takže člověk musí za volantem různě naklánět hlavu, aby okolo sloupků pořádně viděl. Z toho důvodu se nejedna automobilka snaží přijít se systémem, jak přes sloupky lépe vidět. A Toyota k tomu chce využít optické prvky.
Principem je „obalení” A-sloupku optickými hranoly tak, aby se sloupek na vnitřní straně jevil jako v podstatě průhledný. Ty prostřednictvím odrazů přenesou obraz tak, že z pozice řidiče uvidíte „skrz” ně. Ilustrují to patentové obrázky níže - podle Toyoty byste měli vidět přes sloupek velmi přesně. Ve skutečnosti nepůjde dosáhnout zcela dokonalé reprodukce, pro získání informace o okolním provozu to stačit ale bude.
S tímto řešením je spojeno několik zásadních problémů. Prvním je fakt, že A sloupek se při jejich aplikaci stane ještě tlustší. Vnější přidaná vrstva sice bude průhledná, přesto bude odraz deformovat. Dalším jsou parazitní odrazy světla, kdy soustava může být zdrojem oslnění. Třetím pak přidaná hmotnost a chování při případné havárii. Ale je to rozhodně originálnější řešení než použití kamer a displejů.
Obrázky pocházejí z žádosti Toyoty o patent, takže si automobilka tohle řešení pojišťuje jako výhradně své. Nevíme ovšem, co na to říkají jiné firmy, které už dříve přišly s podobnými nápady - na obrázcích níže můžete vidět praktické záběry prototypů podobných „průhledných” sloupků od Jaguaru i neautomobilových firem. Řešení Japonců je specifické v použití výše popsaného řešení a je možné, že právě to dovolí rychlé zavedení do praxe. Počkejme si na to, zatím jde stále jen o patent.





„Průhledný” sloupek Toyoty funguje pomocí soustavy optických prvků





Takto nějak by celé řešení mělo fungovat v praxi. Jak vidíte, Toyota není jediná firma, která s podobným nápadem přišla
Zdroj: USPTO
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 12 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před hodinou
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 4 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
