Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi
14.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Facelift je obvykle spojován s kosmetickými retušemi, skutečně hloubková revize Sorenta však ke škodě Kie moc vidět není.
Přehled kapitol
Dva deriváty klasických testů s přídomky „první” a „rychlý” jsme na těchto stránkách zavedli z prostého důvodu. Ne vždycky je možné nebo úplně nutné se novému vozu věnovat tak podrobně, jak se dá. Někdy zkoušíme pouze novou motorizaci, převodovku či karoserii s jiným počtem dveří, jindy úplně žhavou novinku, se kterou si můžeme sjet jen krátce a poznat leda to nejpodstatnější.
Ani v případě nového Sorenta zatím nebylo možné strávit za volantem dost času v různých jízdních režimech, aby bylo možné vysledovat všechny změny chování, spotřebu paliva, dojmy z různých úhlů pohledu a další nezbytnosti, které by daly na klasický test. V rámci domácích prezentací automobilových novinek je zkrátka prostoru obvykle velmi málo - však obvykle je pro všechny připraveno jedno auto a za vámi přešlapuje nervózní zástup kolegů z jiných médií.
Ochudit vás o první dojmy z modernizované Kie Sorento jsem ale ani v takto bojových podmínkách nechtěl, takže jsem z tiskové konference utekl se záměrem představit vám alespoň něco než nic. Také pro výše zmíněné ale v následujícím textu nehledejte všechny informace a detaily, které by vás za jiných okolností asi zajímaly. Na více než pouhé první dojmy to ale snad dá.



Než se pustím do popisu pocitů, jenž ve mě Sorento zanechalo a které jsou v konečném důsledku pro většinu z nás mnohem důležitější než suchá čísla a pouhá fakta, rád bych nejdříve rozpletl klubíčko nejasnosti kolem tvrzení Korejců o tom, že nejde ani tak o facelift jako spíše o nový vůz. Je totiž libým zvykem automobilek tvrdit to o každém voze s vyměněným nárazníkem nebo světly.
Téměř nová platforma
Pochybnosti o takzvaném „novém Sorentu“ určitě nerozptýlí jeho vzhled. Světla a nárazníky opravdu jiné jsou, auto tak ale nevypadá. Pokud vám jedno neparkuje v garáži nebo nemáte možnost přímého srovnání, je to prostě Kia jako ta předchozí. Možná jen zadní světla tvarově odskočila od těch původních natolik, aby vám dala jistotu, že máte přes sebou vůz po faceliftu.
Interiér je naopak přestavěn docela zásadně. Pojetím se od předchůdce příliš nevzdálil, materiály a zpracování však jako v o generaci lepším autě skutečně působí. I na dotek evidentně tvrdé panely byly potažené hebkou jakoby pogumovanou vrstvou, kamkoli se podíváte, najdete geometricky přesné lícování a kompletně přepracována byla palubní deska s analogovým nicméně digitálně zobrazovaným tachometrem i středová konzole. Netvrdím, že je uživatelsky lepší nebo horší, ale kdo má raději samostatně oddělené panely klimatizace a audiosystému než souvislý sloupec tlačítek a přepínačů, mohlo by se mu modernizované Sorento líbit.
Dobře, snaha Korejců byla evidentně větší než obvyklá, ale pár jinak vylisovaných plastových panelů nový vůz ještě nedělá. Proč tedy tolik sebevědomí? Odpověď je ukryta ve skutečně novém Hyundai Santa Fe. Ačkoli obě sesterské značky vyrábí své geneticky spřízněné crossovery ve vlastních továrnách (výjimkou je pouze spojený severoamerický podnik ve West Pointu), pro koncern bylo jednodušší a levnější vzít platformu Sorenta z roku 2009, vylepšit ji a zavést současně pro novou generaci Santa Fe i facelitfovanou Kiu.
Mechanicky stejné, s papírově nižší spotřebou
Rekonstruovaná karoserie má proto o osmnáct procent vyšší torzní tuhost použitím do kostry integrované rozpěry předního zavěšení McPherson a dodatečným navařením výztuh v různých částech vozu, včetně jakéhosi zjednodušeného pseudo-žebřinového rámu připojeného k podlaze. Původní pomocné rámy náprav připomínající čtverce nahradily nosné konstrukce ve tvaru písmena H a jiné jsou také silentbloky, tlumiče, pružiny i stabilizátory.
Aby toho nebylo málo, přední kapota byla kvůli novým předpisům na ochranu chodců dovybavena pyrotechnickými patronami a je tudíž vystřelovací a konstruktérům se podařilo redukovat aerodynamický odpor karoserie Cx z 0,38 na 0,34.
Jak moc nebo málo se vylepšené obtékání vzduchu kolem karoserie podepsalo pod zlepšení průměrné spotřeby, Kia neuvádí, každopádně i bez nějakých zásadních změn na pohonném ústrojí se to podařilo u všech motorizací. Tabulková úspora se pohybuje od 0,1 do 0,8 litru, nejvýrazněji pak u dieselových čtyřválců, a když už jsme u nich, naftovým základem se nově stal dvoulitr CRDi o výkonu 150 koní při 4 000 ot./min a nejvyšším točivým momentem 382 newtonmetrov od 1 800 do 2 500 ot./min. K mání bude výlučně se šestistupňovým manuálem a tato kombinace (se systémem 4x4) stačí na maximálních 187 km/h, čas akcelerace na stovku za 10,8 sekundy a průměrnou spotřebu 6,1 l/100 km. Momentální akční cena verze 4x2 Active začíná na 690 tisících Kč, na čtyřkolku potřebujete o 50 tisíc navíc. Ostatně, kompletní ceník už jsme vám představili.
K dieselovému základu ani benzínové dva čtyřce nebyla šance se dostat, jediným přítomným Sorentem byla varianta 2,2 CRDi 4x4 o výkonu 197 koní, točivém momentu 436 newtonmetrů a se šestistupňovým automatem. Tak se na něj podívejme konkrétněji.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
před 5 hodinami
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
včera
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
30.11.2025
Nejnovější články
Tohle unikátní Lambo je jediný skutečný předchůdce Urusu. Postavit si ho nechal sultán a jezdil s ním šéf BMW a VW, potom se zatoulalo
před 4 hodinami
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
před 5 hodinami
Kanaďané kašlou na snahu tamní vlády nařídit elektrická auta. Nekupují je skoro vůbec a ani se na to nechystají
před 6 hodinami
Lada začala prodávat Nivu s novým silnějším motorem, z českého pohledu je pořád za babku
před 7 hodinami
Německý kancléř dopisem oznámil EU, že žádný zákaz spalovacích motorů od roku 2035 nebude. Reakce komisaře je ohromující
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 12.02. 16:11 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 12.02. 14:43 - řidičBOB
- BMW Divize 12.02. 14:40 - pavproch
- IT poradna 12.02. 13:33 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.02. 11:17 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.02. 08:48 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 12.01. 20:36 - Brus
- Onboard videa 12.01. 16:11 - řidičBOB
