Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Jízdní dojmy a další testy, Jízdní dojmy a další testy > Článek
První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem
7.2.2011 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Seat nám v okolí Barcelony představil novou verzi modelové řady Exeo. Kdo chce tento osvědčený vůz v kombinaci s turbodieselem a samočinnou převodovkou, má nyní možnost. Jak tato kombinace funguje?
Exeo se světu představilo už před dvěma lety, kdy se přestěhovala montážní linka pro výrobu minulé generace Audi A4 z německého Ingolstadtu do španělského Martorellu a za rekordně krátkou dobu se zde začaly vyrábět sedany a kombi této modelové řady. Nedlouho poté jsme se s ním mohli i poprvé svézt a od té doby se celosvětově prodalo na 42 tisíc vozů a podle slov zástupců výrobce tento automobil naplnil očekávání zákazníků. Pod značkou Seat je v něm ukryta osvědčená technika s podélně uloženými čtyřválci, které pohánějí výhradně přední kola. Zmizelo tedy quattro a šestiválce, zůstala ale čtyřprvková náprava vpředu a nezávislé zavěšení kol vzadu, což je technika stále špičková a dodává řidiči dostatek oprávněného sebevědomí i při ostřejší jízdě.
Dosud bylo Exeo nabízeno výhradně s mechanickými převodovkami, přičemž verzi se bezstupňovou převodovkou CVT u koncernu nazvanou Multitronic byl vyhrazen pouze motor 2,0 TSI o výkonu 147 kW. Zvláště firemní zákazníci, pro které je Exeo určeno asi nejvíce, tak ocení kombinaci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 143 koní, jehož vyšší výkon v nižších a středních otáčkách dokáže daleko lépe překonávat přirozené ztráty tohoto typu převodového ústrojí.
To jen mohu potvrdit, protože už při prvních kilometrech, se Exeo 2,0 TDI CR Multitronic projevilo jako velice příjemný společník nejen na dálnici, kdy počítač ukazoval průměrnou spotřebu kolem šesti litrů nafty na každých sto kilometrů, ale také v zatáčkovitých partiích, kdy si lze díky sportovnímu módu a řazení pod volantem jízdu opravdu vychutnat. Převodovka umí díky svým virtuálním sedmi stupňům bezezbytku využít výkon pramenící z točivého moment motoru nejméně 350 N.m., který je k dispozici v rozmezí 1750 a 2500 otáček. Tabulkově jsou přesto obě nově nabízené verze Exea o něco pomalejší než varianty s klasickými ručně řazenými převodovkami. Novinka svým určením charakterem převodového ústrojí tak vyhoví především klidnějším povahám nebo v případě praktického kombi ST rodinám, jejichž prioritou je především pohodlná a dalo by se říci i bezstarostná jízda.
Tím se dostáváme i ke změnám, které jsou součástí průběžné modernizace této modelové řady. Seat Exeo modelového ročníku 2011 má kromě dynamický a nadčasového designu nově zadní koncové svítilny s LED technikou a cestující na zadních sedadlech mají o 44 milimetrů více místa na nohy. V poměrně bohaté nabídce výbavy pro tento vůz dále nově nalezneme elektrickou zásuvku mezi předními sedadly, BOSE audiosystém s deseti reproduktory (výkon 190 W) a za příplatek lze mít i nové čalounění sedadel v kombinaci kůže/acantara či nový design litých kol.
Španělská novinka je v prodeji na českém trhu od února ve výbavových stupních Reference a Style. Základní cena turbodieselu s převodovkou Multitronic je 639 900 Kč, což je o 44 tisícovek více než za stejný motor s šestistupňovým „manuálem”. Český importér hodlá letos prodat přes stovku těchto elegantních vozů.
Co je to Multitronic?
Multitronic je bezstupňová převodovka, vyvinutá německým Audi, která v sobě spojuje vlastnosti samočinných a manuálních převodovek. Z konstrukčního hlediska je tato převodová skříň vlastně elektronicky řízeným variátorem, u kterého je přenos výkonu uskutečňován pomocí speciálního článkového řetězu.
Vzhledem k tomu, že toto ústrojí dokáže plynule měnit převodový poměr mezi otáčkami motoru a otáčkami kol, nabízí z pohledu řidiče jakoby jediný převodový stupeň, který se v průběhu jízdy nemění. Přesto je toto řešení je schopno nabídnout i virtuální převodovové stupně, kdy je převod měněn skokově a převodovka tak svým chováním připomíná klasickou automatickou převodovku, v tomto případě s osmi stupni. Oproti ní však nabízí rychlejší a komfortnější změnu převodu, na druhou stranu je obvykle o něco méně efektivní a na svou práci tedy spotřebuje větší část dostupného výkonu motoru.





































Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 6 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před hodinouŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
před 3 hodinamiNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
před 4 hodinamiNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 6 hodinamiNissan začal prodávat auto, které je velké jako Škoda Superb, ale stojí míň než úplně základní Fabie
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry