Home > Rubriky a sekce > Tiskové zprávy > Článek
Nehody na železničních přejezdech přibývají a jsou většinou smrtelné
3.5.2020 | tisková zpráva
Neznalost předpisů, spěch, nepozornost, ale často také vysoká míra ignorance stojí za smrtelnými nehodami, které se odehrávají na železničních přejezdech v ČR. Podle údajů Drážní inspekce zde vloni přišlo o život 40 lidí a zraněno bylo 96 účastníků těchto mimořádných událostí.
Závažnost tohoto tématu potvrzuje i statistika dopravních nehod dle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020, která v loňském roce evidovala 398 případů havárie v místech, kde se protíná silniční a železniční infrastruktura. Ne vždy se však jedná o přímou srážku s vlakem. Pokud k ní však dojde (v roce 2019 v 38 % z celkového počtu nehod na železničních přejezdech), její následky jsou často tragické, protože téměř 9 z 10 účastníků takové nehody střet s vlakem nepřežije. Varující je rovněž fakt, že ve více než 98 % případů je vina na straně účastníků silničního provozu.
Přibližně polovina z celkového počtu 7825 železničních přejezdů v ČR (údaj ke konci roku 2019) je technicky zabezpečena přejezdovým zabezpečovacím zařízením. Přesto za loňský rok došlo právě na těchto přejezdech k vyššímu počtu nehod při srážce s vlakem (84 případů) a výrazně vyššímu počtu úmrtí (15 osob) v porovnání s nezabezpečenými železničními přejezdy.
„V posledních několika letech zahynulo každý rok na železničních přejezdech více než 30 lidí. Častou příčinou těchto dopravních nehod je nedodržení povolené rychlosti a vjetí na přejezd v době, kdy je stále v činnosti světelná signalizace červenými světly. Padesát kilometrů v hodině, to je maximální rychlost pro přejíždění železničního přejezdu. A to jen v případě, že bliká bílé světlo na zabezpečovacím zařízení. Jinak je to vždy nejvýše třicítka. U přejezdů se značkou ´Stop, dej přednost v jízdě´ je pak samozřejmě povinné zastavit vozidlo a rozhlédnout se,“ připomíná základní pravidla plk. Mgr. Pavel Žíha, vedoucí Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.

Vedle zbytečné ztráty lidských životů a vážných zranění dochází při dopravních nehodách na železničních přejezdech také k vysokým materiálním škodám. I proto se preventivním opatřením ke snížení počtu dopravních nehod věnuje v této oblasti velká pozornost. „V živé paměti máme poměrně nedávný případ, kdy na kolejích zůstal stát uvězněný kamion a srážce s přijíždějícím vlakem se, díky staženým závorám, již nepodařilo zabránit. Vedle těžkého zranění u několika osob došlo také ke škodě na majetku přesahující částku 35 milionů korun. Byl to klasický příklad, který bohužel není ojedinělý, a proto se stal námětem pro naše další edukativně zpracované video v rámci kampaně Ty to zvládneš - setkání s realitou,“ vysvětluje Lukáš Hutta výkonný manažér Asociace Záchranný kruh, která zmíněnou kampaň dlouhodobě připravuje.
Jedno z preventivních opatření pro zajištění vyšší bezpečnosti na železničních přejezdech bylo zavedeno v srpnu roku 2009 a představuje unikátní číselnou identifikaci na zadní straně výstražného kříže každého železničního přejezdu v ČR. Například v případě nepojízdného vozidla stojícího v kolejišti mezi staženými závorami je nutné, aby jeho řidič s pomocí této unikátní identifikace okamžitě varoval záchranáře o konkrétním nebezpečném místě na tísňové telefonní lince 112.
Zdroj dat:
Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020, Besip - Ministerstvo dopravy/CDV, Statistika 2019 - Drážní inspekce
O kampani Ty to zvládneš:
Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládneš, ve které představuje inovativní instruktážně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů složek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici s cílem snížit počet dopravních nehod na minimum. Více informací: realita.tytozvladnes.cz.
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
Konec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
před 2 hodinamiVolvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před 3 hodinamiCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraČíňané dál berou Evropanům vše, čím prosluli. Nabídnou dokonce nový třílitrový turbodiesel, se kterým tu snad všichni končí
včera
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha