Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jedna z mála Škod schopných jet přes 300 km/h je stará 8 let, už se na ni zapomíná
9.1.2020 | Petr Miler
Měřítka toho, co je to vysoká rychlost, se v posledních letech hodně změnila, hranice 300 km/h ale zůstává stále něčím výjimečným. Z aut s logem Škody na přídi ji pokoří málokteré, Superb Rothe to zvládl už před 8 léty.
Jakousi devalvaci dynamiky aut v našich článcích zmiňujeme pravidelně. Je to neustále akcelerující jev, který se ve výsledku stará o to, že špičkový supersport konce minulé dekády může mít problém dynamicky sekundovat některému z nejlepších ostrých kompaktů současné doby. Takové Audi RS3 je se svými 400 turbokoňmi a pohonem 4x4 tak rychlé auto, že se může hrdě postavit 10 let starému Ferrari a na mokru mu klidně i ujet.
Přes tento posun, který rychlost takových aut dostal daleko za hranici 250 km/h, zůstává meta 300 km/h bájnou. Aut, která ji dokáží překonat, je na trhu jen hrstka a Škoda, která by něco takového dokázala, se do sériové výroby nedostala ani jedna. O to více musíme smeknout před každým strojem, který něco takového dokázal a dokáže a jedním z těch dodnes fascinujících je Superb Rothe.
Jméno Rothe a název firmy Rothe Motorsport vám zřejmě mnoho neřekne, jde ale o německou společnost specializující se na úpravy aut koncernu Volkswagen. Takových firem je v Německu spousta, tuhle ale nezajímá chiptuning zvyšující výkon o 20 procent a přidání pár plastových doplňků k tomu. Soustřeďuje se na extrémní modifikace a ta, kterou nadělila druhé generaci Superbu, není výjimkou.
Pokud se podíváte na přiložené fotky, uvidíte na nich Superb druhé generace se sníženým podvozkem, poněkud většími koly a nadějně vypadající zvětšené brzdy. Aut s podobnými modifikacemi vídáme dost, tohle ale míří výš. Česko-německá limuzína má s původním vozem jen pramálo společného, a to už v případě podvozku. Zavěšení dostalo tlumiče Bilstein a Superb od Rothe se nyní krčí o 40 mm blíž k asfaltu. Kola pochází od firmy OZ, mají průměr 19 palců a byla obuta do pneumatik pro nejvýkonnější silniční auta o rozměru 235/35 R19.
Pochopitelně se může zdát, že jsou zbytečně velká, ale ona to byla v podstatně konstrukční nevyhnutnost, aby bylo možné dopředu nainstalovat brzdový systém z Audi RS6 s kotouči o průměru 390 mm. Na zadní ose firma ponechala sériové kotouče s průměrem 310 mm.
Nejrychlejší Superb II využíval vidlicový šestiválec o objemu 3,6 litru o výkonu 260 koní, nicméně ten se ukázal pro instalaci turbodmychadla značky Garrett jako značně nevhodný. Majitel firmy Mike Rothe tvrdí, že má tato pohonná jednotka příliš tenké stěny, aby byla schopna dlouhodobě snášet větší zatížení a praská ji blok. Volba tedy padla na další koncernový šestiválec VR6 o objemu 3,2 litru z Golfu R32 s původním výkonem 250 koní.
Pokud si myslíte, že lidé od RM rozebrali celý motor a postavili jej nanovo se odolnějšími zakázkovými komponenty, tak jste se víceméně přesně trefili. Agregát s úhlem rozevření válců 15 stupňů dostal ostřejší vačky, kované ojnice, nové písty, přesněji vyváženou klikovou hřídel, jiná hlavní ložiska a kromě modifikované elektroniky rovněž výkonnější vstřikování, aby stíhalo za turbem (pracujícím s maximálním tlakem 1,0 baru) a upravené nasávání i výfukový systém.
Výsledek nezní špatně - 514 koní při 7 045 otáčkách za minutu a elektronicky omezený maximální točivý moment 600 newtonmetrů dodávaný od 3 350 do 6 000 ot./min. Umělá regulace síly putující od motoru byla nutná z důvodu použití a ochrany šestistupňové dvouspojkové převodovky DSG přenášející výkon na všechna čtyři kola.
Beztak tohle auto dokáže pozoruhodné věci, jak svého času ověřit Auto Bild. Superb Rothe se na stovku dostane za 3,7 sekundy a dvojnásobnou rychlost pokoří za 13,2 vteřiny. Jak ale asi tušíte, nejzajímavější ale byla zkouška maximálky, která ukázala 305 km/h. Neméně impozantní se ukázala také schopnost zpomalit. Škoda zastavila ze 100 km/h na vzdálenost 36,4 m.
Tohle auto si šlo svého času koupit za 81 tisíc Eur plus cenu nového Superbu V6. To bylo hodně přes 3 miliony korun a nevíme o tom, že by této nabídky někdo využil. Jeden Superb Rothe ale vznikl, existuje a píše dějiny. Dodnes je to jedno z nejméně nápadných aut, ve kterých můžete v rychlostech kolem 300 km/h vyklízet levý pruh Autobahnu. O tom, v kolika Škodách to kdy šlo dělat, ani nemluvě.









Nenápadný Superb se dokáže rozjet na 305 km/h, je to jedna z nejrychlejších škodovek historie
Zdroj: Rothe Motorsport
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 5 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včera
Nejnovější články
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 5 hodinamiNové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
před 7 hodinamiVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 8 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 10 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva