Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jedna z mála Škod schopných jet přes 300 km/h je stará 8 let, už se na ni zapomíná
9.1.2020 | Petr Miler
Měřítka toho, co je to vysoká rychlost, se v posledních letech hodně změnila, hranice 300 km/h ale zůstává stále něčím výjimečným. Z aut s logem Škody na přídi ji pokoří málokteré, Superb Rothe to zvládl už před 8 léty.
Jakousi devalvaci dynamiky aut v našich článcích zmiňujeme pravidelně. Je to neustále akcelerující jev, který se ve výsledku stará o to, že špičkový supersport konce minulé dekády může mít problém dynamicky sekundovat některému z nejlepších ostrých kompaktů současné doby. Takové Audi RS3 je se svými 400 turbokoňmi a pohonem 4x4 tak rychlé auto, že se může hrdě postavit 10 let starému Ferrari a na mokru mu klidně i ujet.
Přes tento posun, který rychlost takových aut dostal daleko za hranici 250 km/h, zůstává meta 300 km/h bájnou. Aut, která ji dokáží překonat, je na trhu jen hrstka a Škoda, která by něco takového dokázala, se do sériové výroby nedostala ani jedna. O to více musíme smeknout před každým strojem, který něco takového dokázal a dokáže a jedním z těch dodnes fascinujících je Superb Rothe.
Jméno Rothe a název firmy Rothe Motorsport vám zřejmě mnoho neřekne, jde ale o německou společnost specializující se na úpravy aut koncernu Volkswagen. Takových firem je v Německu spousta, tuhle ale nezajímá chiptuning zvyšující výkon o 20 procent a přidání pár plastových doplňků k tomu. Soustřeďuje se na extrémní modifikace a ta, kterou nadělila druhé generaci Superbu, není výjimkou.
Pokud se podíváte na přiložené fotky, uvidíte na nich Superb druhé generace se sníženým podvozkem, poněkud většími koly a nadějně vypadající zvětšené brzdy. Aut s podobnými modifikacemi vídáme dost, tohle ale míří výš. Česko-německá limuzína má s původním vozem jen pramálo společného, a to už v případě podvozku. Zavěšení dostalo tlumiče Bilstein a Superb od Rothe se nyní krčí o 40 mm blíž k asfaltu. Kola pochází od firmy OZ, mají průměr 19 palců a byla obuta do pneumatik pro nejvýkonnější silniční auta o rozměru 235/35 R19.
Pochopitelně se může zdát, že jsou zbytečně velká, ale ona to byla v podstatně konstrukční nevyhnutnost, aby bylo možné dopředu nainstalovat brzdový systém z Audi RS6 s kotouči o průměru 390 mm. Na zadní ose firma ponechala sériové kotouče s průměrem 310 mm.
Nejrychlejší Superb II využíval vidlicový šestiválec o objemu 3,6 litru o výkonu 260 koní, nicméně ten se ukázal pro instalaci turbodmychadla značky Garrett jako značně nevhodný. Majitel firmy Mike Rothe tvrdí, že má tato pohonná jednotka příliš tenké stěny, aby byla schopna dlouhodobě snášet větší zatížení a praská ji blok. Volba tedy padla na další koncernový šestiválec VR6 o objemu 3,2 litru z Golfu R32 s původním výkonem 250 koní.
Pokud si myslíte, že lidé od RM rozebrali celý motor a postavili jej nanovo se odolnějšími zakázkovými komponenty, tak jste se víceméně přesně trefili. Agregát s úhlem rozevření válců 15 stupňů dostal ostřejší vačky, kované ojnice, nové písty, přesněji vyváženou klikovou hřídel, jiná hlavní ložiska a kromě modifikované elektroniky rovněž výkonnější vstřikování, aby stíhalo za turbem (pracujícím s maximálním tlakem 1,0 baru) a upravené nasávání i výfukový systém.
Výsledek nezní špatně - 514 koní při 7 045 otáčkách za minutu a elektronicky omezený maximální točivý moment 600 newtonmetrů dodávaný od 3 350 do 6 000 ot./min. Umělá regulace síly putující od motoru byla nutná z důvodu použití a ochrany šestistupňové dvouspojkové převodovky DSG přenášející výkon na všechna čtyři kola.
Beztak tohle auto dokáže pozoruhodné věci, jak svého času ověřit Auto Bild. Superb Rothe se na stovku dostane za 3,7 sekundy a dvojnásobnou rychlost pokoří za 13,2 vteřiny. Jak ale asi tušíte, nejzajímavější ale byla zkouška maximálky, která ukázala 305 km/h. Neméně impozantní se ukázala také schopnost zpomalit. Škoda zastavila ze 100 km/h na vzdálenost 36,4 m.
Tohle auto si šlo svého času koupit za 81 tisíc Eur plus cenu nového Superbu V6. To bylo hodně přes 3 miliony korun a nevíme o tom, že by této nabídky někdo využil. Jeden Superb Rothe ale vznikl, existuje a píše dějiny. Dodnes je to jedno z nejméně nápadných aut, ve kterých můžete v rychlostech kolem 300 km/h vyklízet levý pruh Autobahnu. O tom, v kolika Škodách to kdy šlo dělat, ani nemluvě.









Nenápadný Superb se dokáže rozjet na 305 km/h, je to jedna z nejrychlejších škodovek historie
Zdroj: Rothe Motorsport
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
dnesŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
včeraPutin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nejnovější články
Zpackaný nový Mercedes SL nikdo nechce. Prodeje padají k nule v Evropě i za mořem, u nás už tam skoro jsou
před 6 hodinamiVW to u rekordního Golfu, který nikdo jiný jako rekordní neuznává, trochu přehnal s červenou. Auto vypadá jako rtěnka na kolech
před 7 hodinamiAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
před 9 hodinamiLada nečekaně inovovala svou novější Nivu, vypadá překvapivě svěže. A další překvapení se skrývá pod kapotou
před 10 hodinamiNové Audi Q3 v úplném základu působí neuvěřitelně uboze. Tohle za 1,1 milionu korun?
dnes
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 06.23. 21:48 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 06.23. 21:43 - Stepan
- Pneu koutek 06.23. 21:38 - Stepan
- Politický koutek 06.23. 21:27 - Stepan
- Cyklistické vlákno 06.23. 17:08 - HondaMan
- Autopojištění - kalkulace 06.23. 15:01 - Vojta1988
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.23. 12:41 - M.Z.
- Vačka palivového čerpadla 06.23. 10:31 - xodis