Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Úpravce luxusních aut si vzal do parády Trabant, změnil jej téměř k nepoznání
22.11.2020 | Mirek Mazal
Východoněmecké bakelitové vozítko se dnes zdá být více než čtvrtstoletí starou historií, existují ale zjevně tací, kterým ani nyní nedá spát. Mezi takové patří i firma Vilner, která běžně činí luxusní auta luxusnějšími, změnila ale i Trabant.
Trabant 601 nebyl zrovna pýchou automobilového průmyslu socialistického bloku, paradoxně právě proto se ale stal legendou. Ačkoli šlo o auto, na němž lidé ze západu nechápali vůbec nic, jeho výjimečně primitivní konstrukce a strasti s spojené s jeho používáním se do paměti zaryly snad každému, kdo s ním alespoň jednou jel. A dnes na to mnozí nostalgicky vzpomínají s optimismem ve tváři.
Z konstrukce Trabantu koukala snaha o minimální vývojové i výrobní náklady, leckoho ale může napadnout, zda se s autem s takovými základy dá něco dělat? Zda by z něj šlo postavit atraktivnější vůz, kdyby někdo s citem vylepšil jeho vnější i vnitřní pojetí? Přesně o to se pokusila bulharská firma Vilner, která jinak upravuje auta z nesrovnatelně vyšších pater, kdy luxusní činí ještě luxusnějším. V tomto případě se ale vyřádila na Trabantu.
U nás jeden z nejznámějších automobilů druhé poloviny 20. století dostal kožený interiér několika barev. Excentrický vzor modrých károvaných sedadel doplňuje světlé lemování a černé opěrky hlavy z plastu. Modré kostky se ocitly i ve dveřích či na stropě, kde působí trochu divoce. Stejně odvážně vypadá nebeské zbarvení na palubní desce, kde jinak převažuje černá kůže s bílým prošitím. Přírodní potah si zasloužil také tříramenný volant značky Momo anebo hlavice řadicí páky.
Zbylé změny mají více praktickou funkci. I Žlutý Dana Přibáně cirkus by jistě ocenil nové vnější osvětlení LED a silnější motor o objemu 1,1 litru, který Trabant krátce dostával na samém konci konci výroby. Pohonná jednotka určená původně pro Volkswagen Golf prošla kompletní renovací a jejích 45 koní žene vpřed lehký Trabant více než dostačujícím způsobem. Převodové ústrojí pochopitelně pochází ze stejného zdroje.
Venkovní vzhled do značné ctí původní nápady designerů z NDR, Bulhaři se postarali o barevné akcenty na střeše a okolo středu plechových kol. Světle hnědý bakelit oživuje černé zhotovení některých plastů. Zvenku je to povedená modernizace, uvnitř je ale auto změněné skoro k nepoznání. Zda podle vašeho gusta, to už musíte posoudit sami.

























Modernizovaný Trabant podle sofijského úpravce Vilner zevnitř skoro nepoznáte. Zvenčí se tradic drží více, ale i tak je patrné, že míří výš. Foto: Vilner
Zdroj: Vilner
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 4 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 6 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 7 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 9 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 10 hodinami