Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Atlanta říká: Faschos tu nechceme, odmítla nazvat ulici po Ferdinandu Porschem
7.10.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Dr. Porsche je do historie zapsán hlavně jako geniální konstruktér, jenže jeho minulost má i stinné stránky. Američanům se nelíbí, že podporoval nacisty.
Každý ve svém životě vykoná lepší i horší skutky, jen na některé z nich je ale pamatováno i po jeho smrti. Tuplem pak 61 let poté, co zemřel. Na Ferdinanda Porsche se asi jen tak nezapomene, a to nejen kvůli sportovním autům, jenž dodnes nesou jeho jméno, ale i coby autora Volkswagenu Brouk (vlastně prvního a možná i jediného Volks Wagenu) nebo Mercedesu SSK, dalšího slavného vozu, který stvořil ještě jako konstruktér pana Benze.
Tato a další slavná auta ale nejsou tím jediným, co Ferdinand Porsche dělal. Vzhledem k jeho všestrannému nadání se podílel i na konstrukci zbraní, které sloužily Hitlerovskému Německu ve druhé světové válce. Známý je zejména pro svůj příspěvek tankům Tiger a Elefant, sám pak stvořil monstrózní, 188tunový tank Panzer VIII Maus, který se nakonec nikdy nedostal do výroby. Podílel se ale i na přípravách letadel, děl, zkrátka rozličných kouscích armádní techniky.
To by asi až tak nevadilo, i konstruktér zbraní je pořád hlavně konstruktér a ačkoli v tomto případě nebylo jejich budoucí využití až tak nejasné, ubližuje s nimi teprve ten, kdo s nimi zachází. Potíž (tedy alespoň v tomto případě) je v tom, že Porsche byl také členem NSDAP, tedy nacistické strany Německa, a jeho vztah s Adolfem Hitlerem bývá označován za „relativně přátelský”. Právě tento fakt se hlavní měrou podílel na tom, že americká Atlanta odmítla pojmenovat jednu ze svých ulic právě po tomto muži.
A jak to vůbec někoho napadlo? Severoamerické zastoupení si nechalo v Atlantě, poblíž tamního mezinárodního letiště, postavit nové sídlo a testovací trať. Nestavělo přitom na zelené louce, odkoupilo pro tyto účely původní komplex Fordu, který automobilka přestala využívat. Ulice, ve které tyto budovy stojí, se i proto jmenuje Henry Ford II Avenue, a to - jistě chápete - není zrovna pěkné označení místa, ve které má sídlit součást konkurenčního koncernu Volkswagen. A tak si Porsche Cars North America zažádalo o přejmenování ulice na Ferdinand Porsche Avenue.
Zprvu to neměl být problém, po chvíli se ale našel na atlantském „magistrátu” někdo, kdo o historii věděl něco více a nelíbilo se mu právě to, že Porsche byl nacistou. Své kolegy pak evidentně přesvědčil, že v Atlantě by se po něm pojmenovaná ulice nacházet neměla, a tak žádost firmy byla zamítnuta. Komentář společnosti pak mohl jen respektovat historická fakta a maximálně se snažit obraz svého zakladatele o něco vylepšit.
„Je to velmi politováníhodné, ale je pravdou, že profesor Porsche měl přímé styky s nemorálními diktátory, kteří vedli Německo v oněch strašných časech, stejně jako každý významný podnikatel té doby. Bylo ale stejně dobře zdokumentováno, že koncern Volkswagen, jehož je Porsche dnes součástí, se tehdy o své zaměstnance staral lépe než jakýkoli jiný podnik,” řekl k věci mimo jiné mluvčí Porsche Cars North America.
Výsledek celé záležitosti ale pro Porsche nakonec není až tak tristní - ulice se bude jmenovat Porsche Avenue. Jestli jde ze strany atlantských úřadů o přehnané přehrabování se v dávné minulosti, nebo adekvátní či alespoň pochopitelný krok, to už posuďte sami. Cokoli souvisejícího s dobou Adolfa Hitlera je dodnes velmi citlivou záležitostí...










Styky Porscheho a Hitlera jsou velmi dobře zdokumentované, v tomto automobilka nemůže nic namítat. Jestli je ale zavrhování Ferdinanda Porscheho zrovna pro tuto stinnou stránku jeho jinak pozoruhodného života, toť otázkou
Zdroj: CL Atlanta
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
včera
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Hrdina Suzuky a BSB Ryuichi Kiyonari odchází do důchodu. včera 15:00
- MS side 2026 bez Mostu 15.12.2025
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 15.12.2025
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry 15.12.2025
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike 15.12.2025
Nejčtenější články
Elektrický Mercedes G je takový propadák, že firma musela zdvojnásobit už tak neobvyklé slevy, za nápad ho prodávat by někdo měl letět
17.11.2025
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
17.11.2025
Nový šéf promluvil o budoucnosti Renaultu. Překvapivě odporuje EU, zrušením regulací chce snížit ceny aut o víc než třetinu
17.11.2025
Ford Focus potichu skončil ve výrobě, továrnu zavřou. Firmě nestál ani za jednu ušmudlanou fotku
18.11.2025
Ceny klasických aut v poslední době prudce klesly, jen tyto modely dál rostou na hodnotě
18.11.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 12.17. 00:56 - abgx1
- Škoda Auto obecně 12.16. 20:05 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 12.16. 19:06 - M.Z.
- BMW Divize 12.16. 15:47 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.16. 12:35 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 12.15. 22:38 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.15. 20:50 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.15. 15:01 - pavproch
