Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti

BMW dnes už žádné auto s motorem bez turba nenabízí, ale nabízelo a jaké. Právě jeden z nich vyzval na souboj novější soupeře s přeplňováním - na benzin i na naftu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti

29.4.2019 | Mirek Mazal

Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW dnes už žádné auto s motorem bez turba nenabízí, ale nabízelo a jaké. Právě jeden z nich vyzval na souboj novější soupeře s přeplňováním - na benzin i na naftu.

Nezapomenutelné BMW E60 v nejvýkonnější verzi M5 je často vyhledávaným modelem především kvůli stále vzácnějšímu motoru. Pod kapotou vládne obrovský, přirozeně plněný pětilitr S85 s deseti válci uspořádanými do písmene V. První sériový sedan s benzínovým V10 patřil zaslouženě mezi nejrychlejší ve své třídě.

Konec výroby M5 E60 byl přesto nevyhnutelný. Uplynulo téměř 10 let, co BMW zastavilo produkci mocného sedanu a nahradilo jej dnes už dvěma novějšími nástupci s dvakrát přeplňovaným osmiválcem. Srovnání s nimi nemá smysl, jsou jasně rychlejší, ale jak si proti starší M5 stojí novější barováky ze skromnější vod? Přesně tímto tématem se zabýval kolega Mat Wilson z Carwow, který přivezl k porovnání současné modely M140i a 840d. Vznikl přímý souboj zážehové atmosféry proti přeplňovanému benzínu a stejně foukanému dieselu.

Starou školu zastoupil zmíněný agregát 5,0 V10 disponující výkonem 373 kW (507 koní) při 7 750 ot./min a 520 Nm po dosažení 6 100 ot./min. Sedmistupňová automatická převodovka s pohonem zadních kol je schopna zaručit akceleraci 1 905 kilogramů na stokilometrovou rychlost za 4,7 sekundy.

Novější zástupce M140i do boje přinesl třílitrový řadový šestiválec s přeplňováním disponujícím ansámblem 250 kW (340 koní) v rozmezí 5 500-6 000 ot./min a 500 Nm od 1 520 do 4 500 ot./min. Hatchback o hmotnosti 1 545 kilogramů s pohonem zadních kol a osmistupňovým automatem zvládá zrychlení na 100 km/h za 4,6 sekundy.

Vlajku dieselového pohonu přijelo pozdvihnout nejnovější BMW 840d s přeplňovaným naftovým třílitrem vybaveným výkonem 235 kW (320 koní) po dosažení 4 400 ot./min a 680 Nm v rozpětí 1 750-2 2500 ot./min. Čtyřkolka s osmistupňovou automatickou převodovkou váží 1 895 kilogramů, což je důvodem papírově nejhoršího zrychlení na 100 km/h za 4,9 sekundy.

Sprint na čtvrt míle s odhadovaným pořadím tipovaným dle katalogových proporcí ovšem pořádně zamíchal, protože šedá je teorie a zelený strom života. Dlouho nejrychlejší byla 840d díky pohonu všech kol, kterou následovala M140i s nejmenší nadváhou. Karty se ale nakonec začaly obracet a nejrychleji projel cíl nejstarší bavorák s největší nadváhou, který ji a špatný start zadního pohonu nahradil bezpečně nejvyšším výkonem svého motoru. Za M5 prosvištěla nejméně výkonná lokomotiva 840d a poslední kupodivu dojelo nejlehčí benzínové nářadí M140i.

Stará škola přebytku výkonu nedala šanci nikomu ani v závodě s letmým startem z rychlosti 80 km/h. Dávno vyřazená generace M5 E60 ujela s přehledem mladším sourozencům s turbodmychadly. Nejvíce vzadu zůstalo dieselové kupé nejmladší produkce.

BMW 840d zase nejlépe brzdí. Oranžová novinka z Mnichova prokázala kvalitní brzdy a po společném okamžiku sešlápnutí brzdového pedálu zůstala stát na místě nejdříve. Sedan doplatil na to, že v době jeho vzniku se BMW v rámci brzd svých emkových modelů zrovna nesnažilo. Proto poslední disciplínu těsně prohrál, mohlo to být destruktivní vítězství 3:0 pro téměř deset let nevyráběný model, ovšem nutno dodat z trochu jiné kategorie aut než zbylí soupeři...


Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 1 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 01Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 2 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 02Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 3 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 03Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 4 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 04Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 5 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 05Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 6 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 06Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 7 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 07Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 8 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 08Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 9 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 09Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 10 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 10Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 11 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 11Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 12 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 12
Srovnání atmosférického benzínu s přeplňovanými verzemi v podání automobilky BMW

Zdroj: carwow@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.