Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti
29.4.2019 | Mirek Mazal
BMW dnes už žádné auto s motorem bez turba nenabízí, ale nabízelo a jaké. Právě jeden z nich vyzval na souboj novější soupeře s přeplňováním - na benzin i na naftu.
Nezapomenutelné BMW E60 v nejvýkonnější verzi M5 je často vyhledávaným modelem především kvůli stále vzácnějšímu motoru. Pod kapotou vládne obrovský, přirozeně plněný pětilitr S85 s deseti válci uspořádanými do písmene V. První sériový sedan s benzínovým V10 patřil zaslouženě mezi nejrychlejší ve své třídě.
Konec výroby M5 E60 byl přesto nevyhnutelný. Uplynulo téměř 10 let, co BMW zastavilo produkci mocného sedanu a nahradilo jej dnes už dvěma novějšími nástupci s dvakrát přeplňovaným osmiválcem. Srovnání s nimi nemá smysl, jsou jasně rychlejší, ale jak si proti starší M5 stojí novější barováky ze skromnější vod? Přesně tímto tématem se zabýval kolega Mat Wilson z Carwow, který přivezl k porovnání současné modely M140i a 840d. Vznikl přímý souboj zážehové atmosféry proti přeplňovanému benzínu a stejně foukanému dieselu.
Starou školu zastoupil zmíněný agregát 5,0 V10 disponující výkonem 373 kW (507 koní) při 7 750 ot./min a 520 Nm po dosažení 6 100 ot./min. Sedmistupňová automatická převodovka s pohonem zadních kol je schopna zaručit akceleraci 1 905 kilogramů na stokilometrovou rychlost za 4,7 sekundy.
Novější zástupce M140i do boje přinesl třílitrový řadový šestiválec s přeplňováním disponujícím ansámblem 250 kW (340 koní) v rozmezí 5 500-6 000 ot./min a 500 Nm od 1 520 do 4 500 ot./min. Hatchback o hmotnosti 1 545 kilogramů s pohonem zadních kol a osmistupňovým automatem zvládá zrychlení na 100 km/h za 4,6 sekundy.
Vlajku dieselového pohonu přijelo pozdvihnout nejnovější BMW 840d s přeplňovaným naftovým třílitrem vybaveným výkonem 235 kW (320 koní) po dosažení 4 400 ot./min a 680 Nm v rozpětí 1 750-2 2500 ot./min. Čtyřkolka s osmistupňovou automatickou převodovkou váží 1 895 kilogramů, což je důvodem papírově nejhoršího zrychlení na 100 km/h za 4,9 sekundy.
Sprint na čtvrt míle s odhadovaným pořadím tipovaným dle katalogových proporcí ovšem pořádně zamíchal, protože šedá je teorie a zelený strom života. Dlouho nejrychlejší byla 840d díky pohonu všech kol, kterou následovala M140i s nejmenší nadváhou. Karty se ale nakonec začaly obracet a nejrychleji projel cíl nejstarší bavorák s největší nadváhou, který ji a špatný start zadního pohonu nahradil bezpečně nejvyšším výkonem svého motoru. Za M5 prosvištěla nejméně výkonná lokomotiva 840d a poslední kupodivu dojelo nejlehčí benzínové nářadí M140i.
Stará škola přebytku výkonu nedala šanci nikomu ani v závodě s letmým startem z rychlosti 80 km/h. Dávno vyřazená generace M5 E60 ujela s přehledem mladším sourozencům s turbodmychadly. Nejvíce vzadu zůstalo dieselové kupé nejmladší produkce.
BMW 840d zase nejlépe brzdí. Oranžová novinka z Mnichova prokázala kvalitní brzdy a po společném okamžiku sešlápnutí brzdového pedálu zůstala stát na místě nejdříve. Sedan doplatil na to, že v době jeho vzniku se BMW v rámci brzd svých emkových modelů zrovna nesnažilo. Proto poslední disciplínu těsně prohrál, mohlo to být destruktivní vítězství 3:0 pro téměř deset let nevyráběný model, ovšem nutno dodat z trochu jiné kategorie aut než zbylí soupeři...
Srovnání atmosférického benzínu s přeplňovanými verzemi v podání automobilky BMW
Zdroj: carwow@Youtube
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva