Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu
27.8.2022 | Petr Miler
V 80. letech to bylo auto snů dostupné jen vyvoleným mezi vyvolenými, i když šlo vlastně o docela obyčejný, třebaže velmi povedený vůz. Pokud jste o něm marně snili tehdy, můžete si jej zánovní koupit i dnes. Vyrábělo se totiž docela dlouho a ne každý s ním pořádně jezdil.
Na konci 80. let byly české silnice plné Škodovek typu 742. K vidění byly i „stovky” či „stodesítky”, pár Lad, občas se objevil i Favorit. Do nabídky zahraničních aut, dostupných přes prodejny Tuzexu, se ale naprostá většina lidí jen zasněně dívala. Třeba na Fiat Uno, který stál 26 tisíc „bonů”, tedy podle kurzu na černém trhu asi 156 tisíc Kčs. Dvakrát tolik, co stála v Mototechně už tak drahá Škoda 136 GL.
Pro mnohé to byl nedosažitelný sen, i když by Unem rádi jezdili. Pokud se k takovým lidem řadíte, máme tu možnost, jak si onen sen splnit alespoň dnes. Auto, které před námi stojí, sice není ani z roku 1984, kdy se Uno stalo Autem roku, ani z roku 1988, kdy vznikl výše odkazovaný katalog. Vyrobeno bylo až v 90. letech a poprvé registrováno bylo dokonce až v roce 1999. Ale to nelze ani označit za pihu na kráse, je o to zachovalejší.
Je krajně neobvyklé, že vůz měl po celých těch 23 let jediného majitele, který jej udržel v dokonale originálním stavu. Pochopitelně v dobrém i zlém, na věci jako klimatizaci, airbagy nebo třeba přehrávač CD můžete zapomenout. Ve výbavě není prakticky nic, ani elektrická okna nebo centrální zamykání, není tu dokonce ani otáčkoměr. Využití obvyklého prostoru pro něj na přístrojové desce pro ukazatel varovných kontrolek je dnešní optikou úsměvné, před pád dekádami to ale nebylo zase tak neobvyklé.
Zajímavý je na tomto kousku tak jako tak hlavně jeho stav. Má za sebou pouhých 26 500 kilometrů, to je za 23 let provozu skoro nic. Byl garážovaný a známa je prý celá servisní historie. Pod kapotou je litrový motor o výkonu 46 koní, což ani na Uno není mnoho. Moc ale také ani nestojí - na to, že jde o momentálně nejzachovalejší Uno široko daleko, není požadovaných 3 990 euro (tedy asi 98 tisíc Kč) zase tak moc. Je to i nominálně málo oproti sumě požadované v 80. letech, natož pak relativně. Dnes nejde ani o tři průměrné měsíční platy, kdysi šlo o příjem normálního člověka za mnoho let.
Je to tedy docela dostupný stroj času do dnes už dávné minulosti, který bude mást kolemjdoucí - když dnes na silnici vyrazíte s takto zachovalým Unem, zaručeně stanete se terčem pozornosti. Však kdy jste naposledy viděli nějaký hezký kousek na vlastní oči? Tohle auto dávno zmizelo ze silnic, z milionů kdysi prodaných kusů dnes přežívá jen hrstka a vůz v tomto stavu za zmíněnou cenu je velká rarita. Podívejte se na něj na fotkách níže. A nebo si jej rovnou kupte, dojet si pro něj ovšem budete muset do slovinského Senčuru.












Tohle Uno je hotový stroj času zpět do 80 let minulého století. Má najeto necelých 27 tisíc km a vypadá naprosto dokonale. Foto: Marko Česen, publikováno se souhlasem






Takto Fiat Uno v roce 1984 nabízel Tuzex, kdy se tento vůz stal evropským autem roku. Naprostá většina Čechoslováků o něm mohla tehdy jen snít. Foto: Tuzex
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 2 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
