Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Do Evropy míří luxusní čínské SUV citelně větší než Škoda Kodiaq za 489 tisíc, i úplný vrchol je za hubičku
17.1.2024 | Petr Miler
Občas se člověk musí pozastavit nad tím, co a za kolik jsou Číňané schopni stvořit. Tohle není žádná hra na něco lepšího, ale skutečně vrcholný produkt už velmi zkušené automobilky s atraktivním designem i velmi solidní technikou. Přesto zůstává cenově tak při zemi.
Automobilka Chery byla založena v roce 1997 a už o dva roky později začala vyrábět svá první auta. Zpočátku šlo o přepracované Seaty Toledo, koupě licence od Volkswagenu ale byla pro Číňany jen jakýmsi odrazovým můstkem na cestu, po které kráčí dodnes. Po výrobě licenčních Seatů navázali spolupráci s koncernem MG a Fiatem, pak ovšem Chery začalo kráčet jen svou vlastní cestou. Dnes chce s pomocí vlastního širokého portfolia nejrůznějších modelů ovládnout celý automobilový svět.
Odvážné? Jistě, Číňané ale právě na tom usilovně pracují. Jsou zatím aktivní hlavně v Jižní Americe, v Africe, v Austrálii, v Rusku a s ním spřátelených zemích, trhy Evropské unie jsou ale další na ráně. Také do nich má dorazit nové vrcholné, luxusně koncipované SUV zvané Tiggo 9, které se poprvé ukázalo světu relativně nedávno a loni se začalo prodávat v Číně. Letos se pak má objevit v prodeji také v Austrálii a v Evropě, což nejlépe ukazuje, jak moc Číňané chtějí uspět i na dalších významných odbytištích.
Tato novinka je velká nejen svým významem, ale i fyzicky. Měří 4 820 milimetrů na délku, 1 930 mm na šířku a 1 699 mm na výšku. Jde tedy o mohutné SUV o 12 cm delší než Škoda Kodiaq, kterému bude vlastní také 2,82metrový rozvor - Kodiaq se může pochlubit 2 791 milimetry mezi nápravami. Oproti škodovce je ale podstatně levnější. V Číně Tiggo 9 startuje na 152 900 jüanech, což je asi jen 489 tisíc Kč. A i naprosto vrcholná verze přijde pouze na 205 500 CNY, tedy asi 655 tisíc Kč, to je pořád auto za hubičku, cenu základní Octavie s pár nicotnými příplatky. Přímo Škoda Kodiaq dnes startuje na 1 040 000 Kč s ničím pořádným pod kapotou i uvnitř a už lépe vybavený diesel s pohonem 4x4 stojí nejméně 1 489 000, to je prostě jiný svět.
Vrcholné Tiggo mělo dorazit na trh už loni, nakonec byl ale jeho příchod pozdržen. Tiskové oddělení automobilky nyní informuje, že vůz dorazí do Evropy v druhé polovině roku 2024, nejspíše koncem léta, primárně nepřekvapivě do Ruska. K odložení příchodu došlo i proto, že vůz nakonec vyfasoval zcela novou platformu M3X. Písmeno „M“ odkazuje na Mars a má symbolizovat neustálou touhu objevovat. Trojka pro změnu reflektuje tří výhody této architektury, jimiž jsou inteligence, výkon a flexibilita. Ve finále tu pak máme „X“, za nímž se skrývá nekonečno možností. Čímž jsou míněny i různé zdroje pohonu.
Tiggo 9 sice bude zpočátku k dispozici pouze s benzinovým dvoulitrem naladěným na 254 koní, se kterým se rozjede na limitovaných 205 km/h, nová architektura má nicméně umožnit také zástavbu plug-in hybridního pohonu. A také ryze elektrického, třebaže i u něj můžeme očekávat přítomnost spalovací jednotky, která nebude sloužit k roztáčení kol, ale k výrobě elektrické energie. Díky tomu nebude třeba velkých baterií, což by mělo cenu udržet relativně nízko.
Čistě benzinová varianta je standardně osazena pohonem předních kol, u vyšších úrovní výbavy je k dispozici i pohon 4x4. Na výběr je také mezi 19- a 20palcovými litými koly, k panoramatická střecha, podsvícené logo na přídi a zapuštěné kliky dveří jsou standardem vždy. To samé platí o 12,3palcovém digitálním přístrojovém štítu a stejně veliké obrazovce multimédií. Vrcholné verze pak mají na palubě i takové vychytávky jako prošívaná perforovaná, vyhřívaná, ventilovaná a masážní kožená sedadla s kůží Nappa, opěrky hlavy s integrovanými reproduktory nebo tzv. královnino sedadlo spolujezdce s elektrickou masážní opěrkou pro nohy. Prostě kdeco.
Zajímavé? Máme pocit, že ano, ale posuďte sami. Cena vozu bude mimo Čínu jistě o něco vyšší, ale že by byla víc jak dvakrát vyšší? To je prakticky vyloučené, částky potřebné na modely Chery už dnes dostupné v Austrálii jsou zásadně nižší než u modelů Škody, u ostatních zavedených značek jakbysmet.










Tiggo 9 je 4,82metrové luxusní SUV, které se už prodává v domovské Číně. Ještě letos ale dorazí také do Evropy, potvrdila to sama automobilka, na ceny jsme zvědavi. Foto: Chery
Zdroj: Chery
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před 10 hodinami1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nejnovější články
Další z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 8 hodinamiŠkoda po letech odhalila svůj první nový pick-up. Podivně vyhlížející stroj je ale postavený na dost nešťastných základech
před 9 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před 10 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
před 11 hodinamiŠvédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva