Doba musí být zlá, když u lidí bezprecedentně boduje primitivní, levné auto vyráběné už 9 let

Auto se obvykle nejlépe prodává poté, kdy na trh přijde a nejhůře ve chvíli, kdy na něm má odkroucenu řadu let. Když se ale v mezičase změní podmínky, může být všechno jinak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Doba musí být zlá, když u lidí bezprecedentně boduje primitivní, levné auto vyráběné už 9 let

11.10.2021 | Petr Miler

Doba musí být zlá, když u lidí bezprecedentně boduje primitivní, levné auto vyráběné už 9 let

/

Foto: Mitsubishi

Auto se obvykle nejlépe prodává poté, kdy na trh přijde a nejhůře ve chvíli, kdy na něm má odkroucenu řadu let. Když se ale v mezičase změní podmínky, může být všechno jinak.

Neprožíváme zrovna nejlepší chvíle našich životů, to nemá smysl zastírat. Škoda nevyrábí téměř žádná auta, inflace atakuje metu 5 % a dramaticky rostoucí ceny energií, které se zatím nestačily projevit jinde než na burzách s nimi, neslibují ani do budoucna nic dobrého - máme-li vyjmenovat pár nepříjemností. Tento stav primárně způsobila pandemie koronaviru a reakce lidstva na ni, nebylo by ale správně spatřovat příčiny jen zde.

Své k tomu řekli i politici, zejména pak Evropská unie, která se v momentě ekonomických těžkostí rozhodla naplno rozvinout své „zelené” ideály. Loni jsme to kritizovali jako naprosto pošetilé, neboť toto je moment, kdy je třeba naopak od regulací upustit, nechat ekonomiky se co nejpružněji vyrovnat se nastalými šoky a poté možná přemýšlet o utahování šroubů. EU (a nejen ona) ale byla k těmto připomínkám hluchá a myslela si, že naopak přitažením šroubů v mnoha odvětvích lidské činnosti něčemu pomůže. Nestalo se.

My se budeme držet aut, kde se skutečně hlavně EU postarala - a ještě více hodlá postarat - o likvidaci menších a dostupných vozů. Její současný tlak na minimalizaci emisí CO2 (tj. hlavně elektrifikaci) i minimalizaci všech ostatních misí (tj. hlavně antiemisní systémy spalovacích aut) vede výrobce do slepé uličky, kdy si mohou vybrat, zda budou ve třídě menších vozů vyrábět buď drahé spalovací auto nebo ještě dražší elektrické. Není divu, že si většina výrobců nevybírá nic a raději levná auta opouští. Připomeňme, že například Škoda Fabia dnes startuje na 330 tisících Kč a nic levnějšího od škodovky nedostanete. Octavia III v roce 2013 začínala na 335 tisících a byla třetím nejdražším modelem.

Tento vývoj způsobuje, že si spousta lidí prostě nemá co koupit a prodeje aut klesají. Nyní jsou extrémně nízko kvůli nedostačující výrobě, ale nedělejme si iluze, že se v dohledné dobře vrátí tam, kde byly - část kupujících byla z trhu vyloučena bez ohledu na to, zda nová auta jsou a nebo nejsou. A někteří hledají útočiště tam, kde by je snad dříve ani nenapadlo.

Nejprodávanějším autem Evropy je tak dnes Dacia Sandero, už dva měsíce po sobě. To se nikdy dříve nestalo a nyní se to děje jistě hlavně kvůli tomu, že jde o jedno z posledních nových levných aut vůbec. Sandero je ale novinka a dá se to vysvětlovat lecjak, je tu ale ještě jeden vůz, který ukazuje, jak se část kupujících zoufale uchyluje k modelům, o nichž by dříve ani neuvažovala.

Když jsme včera s kolegou procházeli prodeje aut v Německu, úplně náhodou jsme si všimli zájmu o Mitsubishi Space Star, jinde (a dříve i zde) Mirage. To je pozoruhodné malé auto, které po léta platilo za nejlevnější v USA a jedno z nejlevnějších v Evropě. Přesto nikdy velký úspěch neslavilo, protože bylo tak zoufale primitivní a neatraktivní, že jste jej prostě nemohli chtít kvůli čemukoli jinému než ceně. Přesto si tento vůz našel jen v Německu, jen v září 2 427 kupců a za letošní rok je jich už 15 461.

To je neskutečné, celé Mitsubishi prodalo v září 3 593 aut, naprostou většinu tedy tvoří Space Star. I jindy hitová SUV jako ASX, Eclipse Cross nebo Outlander vedle něj naprosto paběrkují, jednoduchý japonský prcek bere letos 58,7 % prodejů. Nejde přitom o žádnou novinku, ale pořád to samé auto z roku 2012, které před dvěma léty dostalo facelift. Po něm vypadá přece jen lépe, podstata se ale nezměnila.

O tohle auto byl takový nezájem, že se jej v roce 2013 prodalo v celé Evropě 13 978 kusů. Jen letošní odbyt v Německu za 9 měsíců tak celé tohle číslo překonává a zájem o Space Star roste po celé Evropě - i loni, 8 let po začátku prodejů a v době všeobecného úpadku, se jej prodalo přes 35 tisíc, skoro třikrát víc než během prvního plného roku na trhu. A není nemístné si myslet, že letos zlomí prodejní rekord.

Je to na jednu stranu absurdní, na tu druhou to ale dává perfektní smysl. Space Star stojí v Česku 245 850 Kč a byť to opravdu není nic světoborného, dostanete nové auto nikoli levné značky s motorem 1,2 bez turba o 71 koních. Co víc člověk pro ježdění po městě a okolí potřebuje? Docela tedy chápeme, že vzhledem ke komplikované dnešní realitě a situaci na trhu je o tento vůz zájem, možná by si zasloužil i trochu propagace, však spousta lidí ani nebude vědět, že je vůbec ještě v prodeji. Co nechápeme, je, že EU po zřetelně devastujících následcích svých posledních kroků trvá na svém. Asi se za nás také rve až do roztrhání těla..


Doba musí být zlá, když u lidí bezprecedentně boduje primitivní, levné auto vyráběné už 9 let - 1 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 01Doba musí být zlá, když u lidí bezprecedentně boduje primitivní, levné auto vyráběné už 9 let - 2 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 02Doba musí být zlá, když u lidí bezprecedentně boduje primitivní, levné auto vyráběné už 9 let - 3 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 03Doba musí být zlá, když u lidí bezprecedentně boduje primitivní, levné auto vyráběné už 9 let - 4 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 04Doba musí být zlá, když u lidí bezprecedentně boduje primitivní, levné auto vyráběné už 9 let - 5 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 05Doba musí být zlá, když u lidí bezprecedentně boduje primitivní, levné auto vyráběné už 9 let - 6 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 06Doba musí být zlá, když u lidí bezprecedentně boduje primitivní, levné auto vyráběné už 9 let - 7 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 07Doba musí být zlá, když u lidí bezprecedentně boduje primitivní, levné auto vyráběné už 9 let - 8 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 08Doba musí být zlá, když u lidí bezprecedentně boduje primitivní, levné auto vyráběné už 9 let - 9 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 09Doba musí být zlá, když u lidí bezprecedentně boduje primitivní, levné auto vyráběné už 9 let - 10 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 10Doba musí být zlá, když u lidí bezprecedentně boduje primitivní, levné auto vyráběné už 9 let - 11 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 11Doba musí být zlá, když u lidí bezprecedentně boduje primitivní, levné auto vyráběné už 9 let - 12 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 12
Když Space Star v roce 2012 přišel na trh, neštěkl po něm léta ani pes. Teď táhne prodeje značky v Německu jako nikdy dříve a prodává se násobně lépe než před osmi léty. Je to totiž jedno z posledních nových malých aut za malé peníze, většinu ostatních kroky EU vytlačily z trhu. Foto: Mitsubishi

Zdroje: KBA, JATO Dynamics, Mitsubishi

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.