Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
26.4.2024 | Petr Miler
Mercedes s tímhle autem šlápnul tak vedle, že pořád není schopen ani pochopit, jak moc mimo terč střelil. Je neatraktivní, nepoužitelné a drahé, zákazníci mu tak ukazují záda víc než téměř jakémukoli jinému autu v prodeji.
Mercedesy mi nikdy k srdci nepřirostly, vždy jsem ale automobilku stojící za jejich výrobou respektoval pro její technické inovace a přístup k zákazníkům. Co na tom, že oním zákazníkem nejsem já, značka se dokázala dekády trefovat do vkusu náročných klientů jiného ražení, vycházet vstříc jejich potřebám a vytvořit si skutečně pevnou základnu příznivců ochotnou kupovat nové modely s vírou, že budou stejně dobré jako ty předchozí.
Pak se ale něco změnilo.
Netušíme, co to bylo, zejména s odchodem Dietera Zetscheho coby kovaného technika ale jednání firmy místo technické excelence a citu pro zákaznické potřeby začala ovládat slepá víra v „pitomé vize” a ochota položit jim oltář téměř úplně všechno. Bez ohledu na technickou nevhodnost elektrického pohonu z pohledu potřeb typických zákazníků Mercedesu, bez ohledu na jejich výslovné preference začala automobilka kráčet jen směrem elektrických aut a do konce dekády nenabízet nic jiného. Co se jen mohlo pokazit?
Dvěma slovy úplně všechno. Představa, že automobilka naučí zákazníky kupovat za více peněz technicky inferiorní a pro ně méně vhodný produkt, vyletěla komínem dřív, než řeknete Benz. Automobilka tak už své absurdní plány zrušila, škody ale byla napáchána spousta. A Mercedes se s následky bude potýkat ještě pěkných pár pátků.
Elektrické modely EQ na chvíli probudily zájem zvědavců, pak se ale jejich odbyt začal rychle hroutit. Mercedes pochopil, že tudy cesta nevede a odpískal je. Bohužel ne tak, aby je z trhu uklidil. Pokouší se je napravit, jenže nedělá dost a kalich hořkosti si s nimi vypije až do dna. A jeho zákazníci s ním, zejména model EQS je extrémní cenový propadák a to nejen statisticky. Kdo dál si s ním užívá své?
No přece dealeři, se kterými se Mercedes „maže” ještě míň se zákazníky. Mají své povinné odběry, jejichž absurdita nejlépe vyplyne na povrch v USA, kde je i v těchto sférách pořád normální prodávat auta ze skladu. Z přemíry skladových zásob resp. rychlosti obrátkovosti skladu se pak snadno pozná, kdo se navzdory opačným očekáváním nejvíce potýká s nezájmem. Mercedes je na tomto v tomto ohledu nejen s EQS velmi špatně.
Dosvědčují to tradiční data firmy iSeeCars, která sleduje i to, jakou rychlostí mizí jednotlivé vozy ze skladů dealerů různých značek. Každý žebříček má svůj vrchol i dno, nejlépe jsou na tom rozličná spalovací SUV a pick-upy, tam se bavíme i o méně než 20 dnech. A i taková obyčejná Toyota Corolla v průměru opustí sklad dealera 28,5 dne poté, co se v něm objevila. Opačný konec žebříčku je zajímavější a projít si ho můžete celý níže.
Absolutním antipremiantem je Jeep Cherokee, tam zjevně automobilka naprosto neodhadla zájem o něj, na zákazníka čeká jedno auto v průměru skoro 170 dnů. Hned za ním je ale - uhádli jste - Mercedes EQS se 130 dny. U luxusních aut evropské provenience je krajně neobvyklé, aby byla nežádaná tak, že na zákazníka musí čekat průměru skoro 4,5 měsíce, ale u EQS je to tak. Verze EQS SUV na tom není o mnoho lépe (106 dnů) a elektromobilů je tu vůbec dost, třeba i notoricky neúspěšný Ford Mustang Mach-E nebo problematický Chevrolet Bolt EUV.
Je nutné k tomu vůbec něco dodávat? Jak těžké je se zeptat zákazníků, co vlastně chtějí, než vyrobíte a zjistíte, že to nechtějí? Mercedes to dělal dekády a Němci obecně byli proslulí tím, jak před uvedením nového auta na trh pečlivě zkoumali vysloveně nevýznamné aspekty, aby náhodou někoho neodrazovaly. A najednou je jim úplně šumák, že se celá podstata auta neschází s představami potenciálních kupců? Je čas se k takovým firmám otočit zády a donutit je znovu jednat v souladu s představami zákazníků, nic jiného je - obáváme se - k rozumnějšímu jednání nepřivede.

Mercedes EQS mezi aktuálně nejpomaleji prodávanými auty podle iSeeCars jasně ukazuje, jak moc automobilka s tímto autem minula terč. Grafika: Autoforum.cz, Zdroj: iSeeCars
Tento Mercedes je od pohledu divný a jeho technická podstata je ještě problematičtější. Pokus napravit ho vyobrazeným faceliftem stěží zabere. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: iSeeCars
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nejčtenější články
Nová Toyota RAV4 je venku a sází na úplně jiný, rozporuplnější vzhled. A kontroverzní je i tím, co má pod kapotou
21.5.2025Fiat zjevně věří, že spalovací 500 bude megahit, od listopadu bude mít k dispozici celou slavnou továrnu
21.5.2025Kolaps Porsche je dílem slepé sázky na elektromobily, říká otevřeně analytik Warburgu, už se kolem toho nechodí po špičkách
21.5.2025Fiat se zdá být konečně znovu na správné cestě, jeho dalším velkým krokem bude oživení této malé legendy
21.5.2025Němci dali v testu dramaticky lepší známku čínskému autu než srovnatelnému vozu domácího Audi, to je zlomová věc
21.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva