Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Éra automobilů je u konce. Dostanete 5 let na to zbavit se vozu, říká ex-šéf BMW a GM
8.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Stál na počátku nejúspěšnější éry existence BMW, byl u zrodu Viperu a udělal kariéru v GM. Teď hledí do budoucnosti a nemá dobré zprávy.
Robert Anthony Lutz, známý spíše jako Bob Lutz, je světově uznávaný švýcarsko-americký manažer. Respekt si získal díky svému působení v řadě automobilek, nejvíce pak jako viceprezident BMW v dobách, kdy se z něj stávala ikona sportovních sedanů a kupé, u Chrysleru, kde prosadil vznik Dodge Viper či u General Motors, kde působil jako druhý muž koncernu a šéf produktového vývoje. Na nejvyšších místech se pohybuje přes 50 let a kdykoliv prezentuje své názory, je radno mu naslouchat - většinou viděl dál než ostatní. Nyní se rozpovídal o budoucnosti automobilů, jak je známe dnes a za optimistické jeho vize označit nelze.
Podle Lutze se blíží úplný konec více jak stoleté éry automobilismu a konec typických výrobců nových vozů, jak je známe dnes. Automobily nahradí jakési autonomní moduly, které budou plnit vaše příkazy. Přes aplikaci modul přivoláte, zadáte cíl i zaplatíte za cestu. O víc se nebudete starat, jen se necháte vozit.
Lutz odhaduje, že řízení vozů lidmi se stane minulostí za 15 až 20 let. Zlom přijde v momentě, kdy autonomní vozy dosáhnou penetrace mezi 20 a 30 procenty a statistiky ukážou, že za 99,9 % nehod může lidský faktor. Ovládání automobilu tak vlády postupně postaví mimo zákon - Lutz očekává pětileté přechodové období, kdy lidé dostanou šanci své auto buď sešrotovat nebo jej vyměnit za autonomní modul.
Jakmile k této změně dojde, doprava bude vypadat jako souvislý proud modulů, schopný vyvinout rychlost až 241 km/h. Veřejné moduly budou mít svá parkoviště, kde budou čekat na zavolání. Předpokládá se menšina soukromých modulů, které budou parkovat u vás doma, ale i tak pohyb na cestách zůstane v kompetenci na dálku propojených počítačů.
Výkon přepravních prostředků ztratí na významu, protože moduly budou jezdit ve vláčku za sebou a výkon bude u všech totožný - dostatečný. Výkonové rozdíly mezi automobilkami zaniknou stejně, jako některé automobilky samy. Pokud se nepřizpůsobí, vedoucí místo na trhu převezmou firmy vyvíjející a provozující standardizovaný modul, kde si při objednání nakonfigurujete maximálně velikost kabiny, výbavu a barvu karoserie. Vše ostatní bude stejné pro všechny.
Podle výzkumů lidé stále nevěří autonomním vozům, což se může zdát jako obtížné překonatelný limit. Bob Lutz na to reaguje tím, že lidé musí nejdřív veřejně přijmout celou filozofii a vnitřně se vyrovnat s celou myšlenkou. Pomoci (či „pomoci”...) by mohly velké firmy s početnou flotilou aut, které by udělaly první krok a nakoupily autonomní vozy. Veřejnost by postupně ztrácela zábrany v cestě k automatickým modulům.
Klasické ovládání automobilů řidičem by zůstalo jen na neveřejné komunikace a závodní dráhy. Buďme rádi alespoň za tuto pozitivní myšlenku z úst zkušeného Lutze, protože je pro nás složité představit si budoucnost v jeho podání. Je ovšem natolik zkušený a v minulosti byl natolik vizionářský, že minimálně částečné naplnění jeho myšlenek je i s ohledem na současný vývoj docela pravděpodobné. Bohužel.
















V automobilovém světě se za posledních 50 let odehrálo jen málo věcí, u kterých by Bob Lutz nebyl. U skonu automobilismu, jak ho známe, ale podle svých slov nebude - dnes je mu 85 let...
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 2 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včera
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejčtenější články
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Zlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
1.4.2025Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
1.4.2025Tohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
1.4.2025Giugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
1.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1