Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU schválila nové směrnice hlučnosti aut. Elektrická slyšet být musí, jiná nesmí
3.4.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zatímco elektromobily musí od roku 2019 vydávat nějaký zvuk, vozy se spalovacími motory budou muset být tišší. V přípravě jsou také nové testy.
Nedávno jsme psali o záměrech Evropské unie instalovat elektromobilům umělý zvuk. Unie to ospravedlňovala snahou o ochranu slepců, což je jistě chvályhodné, ale v době, kdy neexistují statistiky zranění chodců způsobené elektromobily, jsou tato opatření podle nás předčasná, například i proto, že se neví, zda nebudou náklady vyšší než přínos. Podobný názor mají i některé automobilky, například Volkswagen a BMW, naopak Daimler a Tesla souhlasí s EU.
Návrh zavedení povinného hluku Evropským parlamentem prošel, čeká jej ještě posvěcení Rady. Počítá s tím, že všechny nové modely elektromobilů budou od roku 2019 muset vydávat nějaký zvuk a od roku 2021 to budou muset dělat úplně všechny nově vyrobené elektromobily. Označení zvuku za „nějaký” asi není úplně přesné, jistě se na něj budou vztahovat určité požadované parametry, např. slyšitelnost pro lidi, ne třeba jen pro psy (třebaže v Británii organizovala podporující kampaň charita „Vodicí psi pro slepé”), a i hlasitost určitě bude ohraničena z obou stran.
Hlasitosti, resp. hlučnosti se týkala další část nové směrnice. Nové automobily se spalovacími motory budou muset postupně ztichnout do dvanácti let o čtvrtinu. Hlukové normy se podle tiskové zprávy nezměnily od roku 1996, a to navzdory zvyšujícímu se počtu automobilů na silnicích. Nové limity budou platit v podstatě pro všechna vozidla od městských miniaut po kamiony, třebaže pro některé nebude snížení tak drastické.
Tuto zprávu doplnila Světová zdravotnická organizace informací, že v celé západní Evropě hluk z dopravy „může být odpovědný za ztrátu milionu zdravých let života ročně”, bez doplnění byť jen náznaku toho, jak na to přišla. Tisková zpráva pokračuje slovy, že je tedy nutné hluk limitovat pro zvýšení kvality života Evropanů.
Kromě toho je v přípravě také nový způsob měření hlukových emisí automobilů, který má být reprezentativnější. Nové testy mají zohledňovat ASEP, tedy přidaný zlomek hlukových emisí, který má naměřený výsledek přiblížit reálnému hluku při jízdě v ulicích. To zatím vidíme jako naměřenou hodnotu vynásobenou nějakým koeficientem, kterých jistě bude dlouhá tabulka podle velikosti motoru a šířky pneumatik.
Pokud to dopadne jako s měřením spotřeby, máme se na co těšit. Onen koeficient ale naznačuje, že si EU je vědoma mizerné informační hodnoty katalogových čísel spotřeby paliva, což by mohlo být nebezpečné - případné násobení naměřených čísel spotřeby by mohlo nutit automobilky dělat motory ještě méně reálně použitelnými.
Evropský parlament schválil nové směrnice hluku: elektromobily budou muset být hlasitější, konvenční auta tišší
Zdroj: Europa.eu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 5 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 2 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 4 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 5 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 6 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva