Francie od ledna zakáže Uber zákonem, ten chce ale dále pokračovat beze změn

Úřady hovoří o absenci taxikářských licencí, Uber však své řidiče prověřuje, a to i u varianty Uber Pop, která je taxikářům trnem v oku. Má hrozit až vězení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Francie od ledna zakáže Uber zákonem, ten chce ale dále pokračovat beze změn

18.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Francie od ledna zakáže Uber zákonem, ten chce ale dále pokračovat beze změn

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Úřady hovoří o absenci taxikářských licencí, Uber však své řidiče prověřuje, a to i u varianty Uber Pop, která je taxikářům trnem v oku. Má hrozit až vězení.

Francouzská taxikářská lobby zaznamenává úspěch - podařilo se jí dosáhnout toho, že část služeb společnosti Uber by měla být ve Francii plošně zakázána. Takovýto efekt má mít nový zákon, jehož příchod oznámil mluvčí francouzského ministerstva vnitra a který má platit již od 1. ledna 2015. Jeho ohlášení je také rychlým obratem oproti tomu, co vláda Francie říkala ještě před několika dny.

Jak francouzským taxikářům, tak i vládě leží v žaludku zejména služba Uber Pop, nejlevnější možnost, jak jet s Uberem. Tato služba je nejbližší spolujízdě a jsou tu nejběžnější auta. Ceny jsou oproti běžným taxíkům podstatně nižší; v Paříži například standardní Uber Black (zde zvaný Uber Berline) přijde na 5 Eur (135,50 Kč) nástupní sazby a 1,55 Eur (42 Kč) za kilometr, Uber Pop však stojí 1 euro (27,10 Kč) nástupní sazby a 95 centů (25,70 Kč) za kilometr.

Oproti tradičním taxíkům - a také službám Uber Black a jiným - je Uber Pop rozdílný v tom, že vás neveze taxikář, nýbrž normální řidič normálním vozem, který se prostě jen zaregistroval u Uberu a splnil požadavky této společnosti, nemá však taxikářskou licenci vydanou konkrétním městem. To znamená, že nepodstupuje někdy až nesmyslně přísné zkoušky a neplatí horentní sumy za registraci. Konkrétně ve Francii se mohou tyto poplatky vyšplhat údajně až na 300 tisíc Eur (přes 8,1 milionu korun). Přesto však aplikace Uber ve vašem mobilu funguje jako taxametr, což podle úřadů činí Uber Pop taxislužbou, nikoliv spolujízdou, a tedy se ji snaží zakazovat.

Nový francouzský zákon nemíří konkrétně na Uber či jeho službu Uber Pop, ale zakazuje veškeré podobné služby, nabízející spolujízdu, která vykazuje nápadně mnoho známek taxislužby. Efektivně ale fungování Uberu Pop zakazuje, a to pod hrozbou drakonických trestů. Člověk takové služby poskytující by měl čelit až dvouletému vězení a pokutě až 300 tisíc Eur. Nemusí být náhodou, že ona taxikářská licence může být stejně drahá...

Pierre-Henry Brandet, mluvčí francouzského ministerstva vnitra, označil službu Uber Pop a jí podobné spolujízdy za „extrémně nebezpečné”: „Nejen že to je ilegální, ale také to pro zákazníka znamená reálné nebezpečí,” uvedl v televizním rozhovoru. Narážel zejména na to, že řidiči nemají zákonem vyžadovaná pojištění - třebaže jejich vozidla jistě musí být standardně pojištěna pro provoz na pozemních komunikacích. Uber kontroval vyjádřením, že pasažéři jsou kryti speciálním pojištěním společnosti až do výše škody 5 milionů dolarů (108,7 milionu korun).

Ještě v pátek přitom francouzský soud rozhodl ve prospěch služby Uber Pop, jak uvedla společnost Uber. Jen ve Francii má tato služba na 160 tisíc uživatelů. Právě v reakci na tento verdikt byla na pondělí svolána stávka taxikářů, která ale neznamenala pro francouzskou dopravu příliš velký problém, jelikož se jí nezúčastnilo mnoho taxikářů.

„Nechtěli jsme lidi v předvánočním čase příliš obtěžovat,” uvádí Nordine Dahmane z vedení FO-UNCP Taxi, syndikátu taxikářských odborů ve Francii. Malá účast je však také přisuzována tomu, že se již vědělo o připravovaném zákoně. Potvrzení informace ze strany francouzské vlády o tom, že Uber Pop bude od ledna zakázán, se však objevila jen hodiny po této stávce a znamenala oproti pátečnímu verdiktu soudu obrat.

Společnost Uber říká, že bude ve své činnosti pokračovat i nadále. „Uber se i nadále soustředí na inovace a nabízení inovativních řešení v osobní dopravě, která jsou bezpečná, spolehlivá a cenově dostupná, včetně Uber Pop,” uvedl mluvčí společnosti v prohlášení. „Za současného stavu je náš produkt funkční, nebyl zakázán, a 1. ledna nevidím žádnou změnu,” uvedl Pierre-Dimitri Gore-Coty, manažer Uberu pro západní Evropu.

Dodal, že je na soudech, zda se nový zákon bude vztahovat i na Uber Pop a podpořil svá slova pátečním soudním verdiktem. I ze strany prezidia Asociace francouzských taxislužeb zaznělo, že zůstává nejasné, zda se budou nové zákony vztahovat i na službu Uber Pop. Pierre-Henry Brandet však uvedl, že „dřívější soudní verdikt jasně hovoří o nelegálnosti”.

Na co mohl odkazovat, je, že již dříve dostal Uber pokutu ve výši 100 tisíc Eur (2,7 milionu korun) za klamavou reklamu. Předmětem sporu zde bylo, že zatímco Uber Pop byl inzerován jako spolujízda, fungoval dle soudu jako taxislužba - patrně právě kvůli oné funkci taxametru, kterou plní mobilní aplikace po dobu jízdy.

Uber jako firma není žádný svatoušek, vzpomeňme si například na praktiky, kterých v rámci konkurenčního boje mezi sebou používala tato společnost a Lyft, nabízející službu podobnou jako vejce vejci. Přesto však je přinejmenším s podivem, že se takovéto drastické zákony někde schvalují doslova na poslední chvíli - 1. leden už je za dveřmi.

Také je potřeba se pozastavit nad tím, že úřady říkají, že se snaží chránit zájmy občanů, když většinou jsou občané reálně ti poslední, komu se úřady snaží pomáhat. Ve skutečnosti to ani v tomto případě pravděpodobně nebude jiné, třebaže se např. Francie ohání tím, že řidiči nejsou úřady prověřeni. Těmto názorům nahrává nedávný případ z Indie, kdy řidič Uberu údajně znásilnil pasažérku, a také starší případ údajného sexuálního obtěžování z Londýna, kde však ke kontaktu nedošlo. Tyto případy jsou však pochybeními jednotlivých lidí a něco podobného se může stát, i kdyby měl onen řidič deset licencí vydaných městem či státem.

Řidiči však musejí být prověřeni Uberem, který podle dostupných informací bere jakékoliv takovéto zprávy od zákazníků velmi vážně. Onen londýnský řidič prý pro Uber již nepracuje a dá se více než očekávat, že zmíněného Inda stihne to samé, samozřejmě kromě patřičného odsouzení za čin jako takový, bude-li shledán vinným.

Naopak tomu, že problémy, které Uber v Evropě i jinde ve světě zažívá stran licencí, jsou založeny nejen na obavě úřadů o bezpečí cestujících, ale zejména na snahách taxikářských kartelů udržet si monopol, nasvědčuje i to, že ne všude Američané se službou Uber Pop naráží. Například americké Salt Lake City uzákonilo, že pokud má řidič čistý štít stran přestupků, za 65dolarový (1 400 Kč) poplatek a po technické inspekci vozidla může poskytovat spolujízdu za úplatu ve smyslu služby Uber Pop. A v Bruselu tato služba za současného stavu funguje bez problému.

Také pražský Uber se od zavedení v létě, kdy byla k dispozici služba Uber Black, rozrostl o variantu Uber Pop. Cenová výhoda je tu vidět zcela jasně, nástupní sazba je podle webu Uberu 20 Kč a kilometr stojí 10 Kč; Uber Black je dražší více než dvojnásobně. A i na české mutaci webu Uberu je možné se zaregistrovat jako řidič. Jaký bude mít evropský vývoj vliv na pražskou službu, zatím nechceme předvídat.


Francie od ledna zakáže Uber zákonem, ten chce ale dále pokračovat beze změn - 1 - taxi paris 01Francie od ledna zakáže Uber zákonem, ten chce ale dále pokračovat beze změn - 2 - taxi paris 02Francie od ledna zakáže Uber zákonem, ten chce ale dále pokračovat beze změn - 3 - taxi paris en greve 01
Pondělní távka taxikářů v Paříži pravděpodobně zčásti stojí za plánovaným zákazem spolujízd za úplatu

Zdroje: The Verge, Deutsche Welle, Newsweek

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.