Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Geniální stroj vytváří bariéry okolo silnic neskutečně rychle, s těžkými díly si pohrává jako s kostkami Lega
25.2.2022 | Petr Miler
Cokoli, co souvisí se stavbami a opravami silnic, je v Česku provázeno časově náročnými a drahými operacemi. Přitom třeba upravit rozdělení provozu na opravované dálnici lze doslova v řádu minut, a to i za plného provozu. Stačí použít tento vynález.
Na věci se vždy snažíme hledět primárně pozitivně, některé je ale skutečně složité takto vnímat. Jakkoli nechceme přehlížet, že se v případě české dopravní infrastruktury mnohé změnilo k lepšímu, stejně tak nejde ignorovat, že naprostá většina dopravních staveb trvá až nepochopitelně dlouho a je podobně nepochopitelně drahá. Banální opravy trvají měsíce, větší stavby roky, ceny tomu odpovídají a rmoutí i pohled na efektivitu dílčích operací.
Spoustě věcí lze přitom pomoci chytrou technikou, kterou je u nás obvykle dlouho odmítána, pokud je vůbec kdy přijata. Nedávno jsme psali třeba o převratném stroji na opravy silnic, který dokáže ušetřit zhruba 90 procent času potřebných na zalátování děr na silnicích vznikajících obvykle během zimního provozu. Je to už osvědčená věc, přesto nevíme o tom, že by tu kdokoli uvažoval o jejím nasazení. Tento vynález existuje roky, jiný chytrý stroj na fotkách a videu níže je v různých formách vyvíjen dokonce už od roku 1984, tedy bezmála 40 let. Přesto ani v jeho případě nevíme o zdejším nasazení.
Říká si Road Zipper a stojí za ním americká firma Lindsay Corporation. Princip jeho fungování je v podstatě jednoduchý - na jedné straně vepředu zdvihne část zábrany, která odděluje směry provozu nebo tvoří bariéru u kraje opravované dálnice, po své délce je přesune na druhou stranu a tam je zase položí. Může to udělat přes jeden jízdní pruh nebo přes dva, všechna kola má natáčecí, proto se umí natáhnout pomalu napříč celou dálnicí.
Velmi snadno a velmi rychle (dokáže se při tom pohybovat rychlostí až 16 km/h) vytvoří třeba předěl mezi pruhy jedné strany dálnice při opravě té druhé. A nebo s nimi s podobnou lehkostí manipuluje, když je třeba pro dopolední a odpolední špičky upřednostňovat jiný směr dopravy. Prostě „vyrobí” jeden pruh navíc pro jeden směr na úkor druhého, který měl o pruh víc v jiné chvíli.
Funkci stroje nejlépe přiblíží fotky a nové video níže, představuje zásadní zefektivnění příprav staveb či racionalizaci provozu v jejich průběhu. Dokáže takto velmi bezpečně pracovat i za plného provozu a podle výrobce zásadně přispívá rychlosti oprav a výstaveb silnic. Nemáme důvod tomu nevěřit, s jinak složitě instalovanými a při konstrukci nezbytnými bariérami si zjevně pohrává jako s kostkami Lega. Používá se na různých místech světa, o jeho nasazení v Česku ale nemáme zprávy.



Road Zipper je jednou z těch geniálně jednoduchých věcí, které dokáží zrychlit, zlevnit a zpříjemnit, no prostě zefektivnit průběh stavby a oprav silnic snadnou konstrukcí a změnami usměrňovačů provozu. U nás se podle všeho neuchytil. Foto: Lindsay Corporation
Zdroje: Autoblog, Lindsay Corporation
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včera